Nu Online
Momenteel zijn er 633 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Priester of diaken

18-1-2008 12:18:52
Hallo dit is wss een stomme vraag, maar ga ze toch stellen.
wij zijn dinsdag langs de kerk gegaan en daar vroegen ze ons of we willen getrouwd worden door een priester of Diaken.
Nu weet ik toevallig dat die priester het nogal lang kan maken en ik wou eigenlijk graag een toffe vlotte niet te lang mis.
Wat kiezen jullie een diaken of een priester.

alvast bedankt
Kim

Kim
26-7-2008
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 1323

LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik18-1-2008 13:06:47

een diaken mag jullie wel trouwen maar dat is volgens mij meer een dank mis en niet een geldig sakrament van het huwelijk.
wordt meestal gedaan als 1 van de 2 niet gedoopt is

mss eens kijken op kerknet.be daar staat wel wat info op

Angela
21-6-2008
 Meld misbruik18-1-2008 13:51:00

Dag Kim,
Wij worden getrouwd door een deken. Het verschil wist ik hiervoor trouwens niet precies.
Priester, kerkelijk hoofd van een parochie. Heeft geen vrouw en/of kinderen.
Diaken, is helpende hand van een priester. Heeft wel een vrouw en/of kinderen (of mag deze toch hebben)
Deken is hoofd van verschillende parochies en dus 'baas' van een priester en dus zeker geen vrouw en/of kinderen.

Ofdat een diaken een geldig sacrament kan uivoeren, daar ben ik niet vanop de hoogte.
Zal je eens moeten onderhoren. Maar er is een tekort van priesters, dus ik zou veronderstellen dat dat geen probleem is.
We zijn alvast heel blij met onze deken, want hij is heel modern ingesteld.
En mogen onze viering zeer persoonlijk aan pakken.

En dat is toch wel belangrijk eh.

Groetjes en succes
Angela
21/06/2008

Kim
26-7-2008
 Meld misbruik18-1-2008 13:55:40

Heb dat al eens nagevraagd en het is ook een geldig
sacrament van het huwelijk als de diaken ons trouwt.

christel
12-7-2008
 Meld misbruik22-1-2008 18:48:20

bij ons zal het een diaken doen het enige verschil is dat hij geen eucharistie geeft
de rest allemaal hetzelfde juist de plechtigheid is korter en persoonlijker

christel
12-7-2008
 Meld misbruik22-1-2008 18:48:37

bij ons zal het een diaken doen het enige verschil is dat hij geen eucharistie geeft

christel
12-7-2008
 Meld misbruik22-1-2008 18:48:51

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info