TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Johan
|
21-1-2008 17:18:06
Dag Nina, vele mensen komen bij ons om - samen met ons - op weg te gaan naar een mooie en zinvolle viering; de reden vaarom ze bij ons komen, varieert van koppel tot koppel. Of jullie opteren voor een sacrament of voor een ritueel, dat respecteren we. We proberen er samen een zinvol moment van te maken. Wil je ons wat beter kennen, surf naar goedeherder.be. Je bent dan wel katholiek getrouwd, maar niet rooms-katholiek (dus à la Kim Clijsters)
|
|
Charlotte
19-9-2008
|
21-1-2008 17:31:01
Ik ben gedoopt en gevormd mr ga NOOIT nr een kerk, tenzij het noodzakelijk is zoals bij een overlijden of een huwelijk. Ik beschouw mezelf dus niet als een gelovige. Toch trouwen we voor de kerk. Omdat het traditie is en ook wel veel romatischer dan enkel een burgerlijk huwelijk. Omdat we beiden geen zin hebben in een uur vertellen over de bijbel hebben we de ganse viering wel zelf opgesteld,met teksten en muziek die we mooi vinden. Enkele vrienden en familie zijn ook bezig met het schrijven van tekstjes over mn verloofde en ik zodat het allemaal nog wat persoonlijker wordt. Succes alleszins!
|
|
Griet
2-2-2008
|
21-1-2008 17:40:36
Wij trouwen in de kerk omdat onze belofte in de kerk een diepe waarde heeft voor onszelf. Hier staan we allebei achter. Daarentegen, iemand die verkiest niet voor de kerk te trouwen, daar kan je alleen maar respect voor hebben. Tegen de stroom inroeien vergt soms meer energie. Je kan ook opteren voor een aangepaste dienst, zodat je man wel voor de kerk trouw maar jij niet. Dit zou je beter even doornemen met een pastoor, die weet exact wat wel en niet kan. Niet een makkelijke keuze, succes!
|
|
Elly
12-4-2008
|
21-1-2008 17:41:01
HAllo,
Wij kennen een koppel waarbij hij van Algerijnse afkomst is, en zij is Belgische. Zij is voor de kerkgetrouwd. Maar hij niet. Bij een ander koppel dat we kennen, waarvan beide partners Belgen zijn, is ok enkel de vrouw voor de kerk getrouwd. JE kan dit in je parochie navragen. Wij trouwen niet voor de kerk, maar geven een altaarnatief. Dit is een heel persoonlijke viering, maar is niet in de kerk, en wordt niet door een pastoor voorgegaan.
Hopelijk ben je er iets mee, en alvast veel succes gewenst. Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Groetjes,
ELly 12/04/2008
|
|
K
7-7-2007
|
21-1-2008 17:41:03
Voor de kerk trouwen als je niet geloving bent, vind ikzelf eerlijk gezegd vrij hypocriet. Wij zijn enkel voor de wet getrouwd, maar hadden een zelf in elkaar gestoken plechtigheid waarop onze vrienden en naaste familieleden allemaal aanwezig waren. Voor ons was dit meer dan genoeg plechtigheid, wij hadden daar echt geen oude pastoor of god voor nodig...
|
|
K'lien
9-8-2009
|
21-1-2008 18:10:22
Hey,
Interessant topic. We zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Ik sta zelf ook zeer kritisch tegenover 'het geloof' als fundamenteel wetenschapper. Toen we net verloofd waren, schreeuwde ik het dan ook van de daken dat ik niet voor de kerk zou trouwen. Neen, ik zou het anders doen en niet voor de mooie fotos achteraf (toegegeven, er zijn veel mooie kerken) dingen zeggen en aanhoren die absoluut niet bij me passen. We wouden echter toch wat meer betekenis geven aan onze trouw, dan enkel die handtekening in het stadhuis. Maar na een half jaar, af en toe wat babbelen met mijn ouders en andere koppels die op trouwen staan, hebben we toch beslist om voor de kerk te trouwen. Uiteindelijk zijn we katholiek opgevoed (op school, want ook mijn ouders hebben dezelfde kritische houding) en zit het christelijke in heel onze cultuur ingebakken. En zal ik later mijn kinder ook christelijke waarden meegeven, net zoals ik ze mee heb gekregen van mijn ouders. Met parabels en mirakels moeten ze me niet te veel lastig vallen en gelukkig heb ik een pastoor in de familie die onze viering wil voorgaan - we mogen de viering helemaal insteken zoals we willen, zolang er nog tijd blijft voor een klein woordje voor hem. Als je toch voor de kerk wil trouwen (voor je vriend), zorg dat dat je zoiemend vindt, dan zal je nooit het gevoel hebben dat je hypocriet bent.
Nog veel succes met je keuze Mijn raad: laat het nog wat rusten (als je tenminste tijd hebt), dan kom je er zelf wel uit (bij ons duurde het 7 maand voor we eruit waren :-) )
|
|
Silke
15-5-2009
|
21-1-2008 19:51:11
Mijn vriend is niet gelovig. Ik wel; maar op mijn manier. Ik bid elke dag, maar ga eigenlijk nooit naar de mis. ik loop wel regelmatig de kerk binnen om een kaarsje te branden of gewoon voor een rustpunt in mijn dag. Wij hebben ons dus ook de vraag gesteld of we voor de kerk zouden trouwen of niet. Tenslotte is mijn vriend niet gelovig. Uiteindelijk hebben we besloten toch voor de kerk te trouwen. Enerzijds omdat dit voor mij toch wel belangrijk is, anderzijds omdat ook onze families hier veel belang aan hechtte. Mijn ventje doet het dus grotendeels voor mij; waarvoor ik hem erg dankbaar ben.
|
|
Liesbeth
1-1-2008
|
22-1-2008 7:51:08
Ik wil hier even een kritische noot plaatsen: als je zelf niets voelt bij een kerkelijke plechtigheid en je zou toch voor de kerk trouwen voor je vriend, wat is dan de waarde van jouw huwelijk? Je voert een ritus uit waar je zelf niet achter staat, laat staan iets aan hebt. Is het dan niet beter om een eigen plechtigheid in elkaar te steken waar ook andere vormen van zingeving aan bod komen? Je kan daar gerust katholieke elementen in verweven (eventueel ook een priester bij betrekken), maar evenzeer eigen riten en symbolen aan toevoegen waar jij en jullie ook veel waarde aan hechten.
Ik heb ooit een huwelijksmis meegemaakt van een diepgelovige vrouw en een atheïst en moet zeggen dat dat toch maar raar is: hij zat uiteraard ook mee van voor, maar heeft niet deelgenomen aan de sacramenten.
Om terug te komen op ons geval: ik ben ook niet gelovig en heb en aantal jaren geleden voor mezelf beslist om niet meer hypocriet te doen als ik naar een mis ga en geen communie meer halen. Ik ga sowieso enkel naar een mis om samen met anderen (familie/vrienden/collega's) te vieren of te rouwen. Mijn vriend is ook niet gelovig, maar heeft wel diepgelovige ouders. We vinden het wel nodig om even stil te staan bij onze beslissing en te vieren samen met onze naasten. We gaan dus een eigen ceremonie in elkaar steken, waarin voor ons belangrijke elementen en symbolen terugkomen.
|
|
Ellen
21-6-2008
|
22-1-2008 8:42:10
Ik kan me erg terugvinden in de reactie van K'lien. Heb altijd gezegd dat ik niet voor de kerk wou trouwen omdat ik het hypocriet vindt op die dag voor de show te gaan en er voor het overige niet te komen. Mijn vriend is echter geloviger en we zijn beide christelijk opgevoed en willen die waarden dan ook doorgeven. Omdat wij ons niet in sacramenten en zo konden vinden, maar toch wat meer betekenis wilden geven aan het gebeuren wou ik gaan voor een viering met RAP of goede herder. Mijn vriend stond erop dat we toch even langs gingen bij een jonge pastoor die hij kende om te bekijken wat de mogelijkheden binnen de kerk waren. Zo gezegd, zo gedaan...uiteindelijk bleek wat we wilden ook mogelijk binnen de kerk. Als je een moderne pastoor vindt, hoeft het geen conservatief gebeuren te zijn. Wij gaan voor een heel persoonlijke dankmis, hebben veel daarvan zelf in mekaar gestoken. We hebben ook besloten om niet in de hoofdkerk (is een barokke basiliek) te trouwen, maar in een klein kerkje in een deelgemeente. Zo willen we het element ze doen het voor de show wegnemen en een meer intieme sfeer creëren.
In ieder geval, zoek iets waarin je je beide goed voelt... Neem hier en daar inlichtingen en beslis hier dan samen over.
groetjes Ellen 21-06-08
|
|
Lien
9-9-2008
|
22-1-2008 12:17:23
hallo
wij werken met Rent a Priest, voor dezelfde redenen als jij!
groetjes
|
|
Tania
3-5-2008
|
22-1-2008 17:03:04
Hey,
Mijn vriend is katholiek opgevoed, maar gaat nooit naar de kerk, en ik ben helemaal niet katholiek opgevoed. Dus bij ons stelde die vraag zich ook. Ik zou mij echt niet op mijn gemak voelen om te trouwen voor een religie waar ik niet achter sta, en we hebben dan ook besloten niet voor de kerk te trouwen. Mijn vriend vraagt dat ook helemaal niet van mij. We vonden dat ons huwelijk iets tussen ons was, en dat daar niet per se iets van religie moet bijkomen. Er zijn wel een paar familieleden van hem die eens langs de neus weg een opmerking maken (tegen zijn ouders dan ), maar daar gaan we zeker niet mee inzitten :).
Zorg er in elk geval voor dat je iets doet waar je je goed bij voelt, of je nu beslist om wel of niet voor de kerk te trouwen, of met welke dienst. Ik denk dat dat toch het belangrijkste is voor jullie huwelijksdag he!
Veel succes nog,
Tania
|
|
d
7-9-2008
|
23-1-2008 14:39:43
hey
wij zijn al getrouwd niet voor de kerk.Mijn man wilde dat wel en zijn familie ook maar hoe graag ik hem ook zie ik ging nooit trouwen voor de kerk.voor mij heeft dat geen enkele waarde.ik ga nooit naar de kerk en geloof zeker niet mijn kindjes zijn ook niet gedoopt. als jij er echt niet achter staat dan zou ik het zeker niet doen.ik heb het nog niet beklaagt dat ik het niet heb gedaan en mijn man en zijn familie hebben hen erbij neergelegt dat het zo is.
grtjs
|
|
Katrien
8-9-2008
|
18-2-2008 10:35:20
Misschien is een gemengd huwelijk een optie? Pastoor + moreel consulent?
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires