Nu Online
Momenteel zijn er 275 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijk tussen een gelovige en niet-gelovige

6-2-2008 16:42:46
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een een kerkelijk huwelijk tussen een gelovige en een niet-gelovige? dit is wettelijk in orde maar ik vroeg me af hoe zo'n huwelijksviering dan in elkaar zit. Mijn vriend is de niet-gelovige maar wil voor mij wel kerkelijk trouwen maar hij wil het woord God dus niet te vaak vernoemd hebben.
Wie van jullie trouwde er ook zo of heeft hier reeds ervaring mee?

groetjes,
Valérie

Valerie
9-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 18 | Gelezen: 1997

Sylvie

Meld misbruik6-2-2008 16:57:57

Heykes,

Wij gaan ook zo trouwen, mijn vriend is ook niet gelovig, maar wil ook kerkelijk trouwen voor mij.
Hoe we dit precies in mekaar gaan steken, ben 'k op dit moment ook serieus over aan 't nadenken, maar 'k zal alleszins proberen om de mis zo persoonlijk mogelijk te maken. Begin maart moeten we naar zo'n koppel voor de huwelijksvoorbereiding. K zal hen wat meer uitleg vragen hieromtrent.

Groetjes,

Sylvie

Veerle

Meld misbruik6-2-2008 17:56:28

Hallo,
Moedige vraag..
Ik denk dat het zowieso fijn is dat een mis persoonlijk gemaakt wordt en dit spreekt zeker niet tegen met het geloof, je kan de klemtoon leggen op de waarden die belangrijk zijn voor jullie en die jij ook herkent vanin je geloof maar ook van in je eigen leven en persoon. Welja, dat is mijn idee..

Els
30-5-2008
 Meld misbruik6-2-2008 19:23:07

Je kan voor de kerk trouwen en je kan dan kiezen om in een eucharistieviering te huwen of in een gewone viering.
Je steekt ook zelf de viering in elkaar dus jullie beslissen samen hoeveel 'God' daarin voorkomt en in welke context.
Wij kennen ook een koppel waarbij de bruid voor de kerk is getrouwd en de bruidegom niet. Dit was een supermooie viering en is dus zeker mogelijk!

Succes nog!

veronique
13-9-2008
 Meld misbruik6-2-2008 23:11:48

Je moet 't mss eens aan de pastoor vragen... ik ken er ene die weigert een koppel te trouwen als ze niet alletwee katholiek zijn (of is't 'christelijk', ik vergeet altijd 't verschil). Je moet namelijk ook gedoopt en gevormd zijn(eerste en plechtige communie) blijkbaar. Dit zou je wel nog kunnen doen, op één dag, maar de pastoor moet akkoord zijn... en anders zoek je een andere hé! Succes x

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik7-2-2008 7:54:03

Hey,

volgens mij kan je misschien de pastoor wel zover krijgen dat hij een viering doet, maar wordt het huwelijk niet erkend door de kerk, net zoals het ook niet kan als één van de partners reeds gescheiden is...

Lieve

Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:05:24

Hey,

het is geen probleem als er één van de twee Katholiek is (@Veronique: alle Katholieken zijn Christenen, Christenen is de groepsnaam, dus Anglicanen e.d; zitten daar ook bij).

Jouw verloofde moet wel beloven aan de kerk dat hij jouw Katholieke geloof respecteert en hij je niet gaat tegenhouden om dit geloof over te brengen naar je kinderen. Je moet dit met de pastoor bespreken en die vraagt dan 'toestemming' aan het bisdom( gewoon een formaliteit, wees gerust). Er zijn enkele pastoors die moeilijk doen, maar meestal mag dat geen probleem vormen.

Een dergelijk huwelijk wordt dus wel erkend door de kerk, het is helemaal anders als er iemand in de cht gescheiden is.

Je kan idd dan nog kiezen voro een echte eucharistie (met communie e.d.) of een 'woorddienst', die minder 'goddelijk' geïnspireerd is. Dit is je eigen keuze en mag de priester je niet verplichten.

Wat je ook kiest, veel succes ermee!

Cathy (trouwt met een niet-gedoopte)
24/5/2008

Kelly
9-9-2009
 Meld misbruik7-2-2008 14:05:47

Hallo Valerie,

Vanwaar ken ik dit probleem? :-)
Bij ons was dit dus ook zo, alleen ben ik de niet-gelovige van de twee. Ik wou absoluut niet in een kerk trouwen. Gelukkig kenden we iemand van rent-a-priest en had mijn partner daar reeds een viering van bijgewoond. We hebben bij die man een afspraak gemaakt. De eerste vraag was voor elk: in welke mate ben je gelovig?, zodat hij met de beide kon rekening houden. Uiteindelijk is het beslist dat we het gaan hebben over de waarden en ingeschreven worden als een kerkelijk huwelijk.
Ik schrijf dit hier wel gemakkelijk, maar het heeft mijn vriend toch tijd gekost, want hij kon plots niet meer in een kerk trouwen, maar uiteindelijk vindt hij het een mooi compromis: we trouwen met een echte priester, worden kerkelijk ingeschreven maar niet in een kerk en er wordt niet over God gesproken.

Groetjes,
Kelly

Natalie
29-12-2007
 Meld misbruik7-2-2008 22:42:02

Valerie

wij zijn een paar maand geleden zo getrouwd in de kerk. Ik heb mijn hoofd gebroken over ons misboekje want mijn vriend, man ondertussen, wou ook god niet te vaak horen en wou ook niet echt beloftes tgo god uitspreken. Ik heb dan eerst een misboekje gemaakt, het daarna met mijn verloofde overlopen en herwerkt waarna we het met de priester hebben overlopen en nog eens (een beetje) herwerkt. De priester was heel begrijpend, hij kende ons ook allebei van vroeger. Als je ons misboekje wil, laat je email achter en ik stuur het je door.

Succes nog!

Valerie
9-8-2008
 Meld misbruik9-2-2008 10:28:16

Hallo Natalie,
't zou fijn zijn mocht ik jullie voorbeeld van het misboekje eens kunnen bekijken... Nu heb ik zelf al wel heel wat teksten maar ik vind het moeilijk een selectie te maken.
Mijn emailadres is:valeriedecock@gmail.com
Heel erg bedankt!
Valérie

Lien
7-6-2008
 Meld misbruik9-2-2008 20:58:31

Dag Natalie,

Wij trouwen ook zonder eucharistieviering. Zou je ons je misboekje kunnen doorsturen? Gewoon een beetje inspiratie opdoen!
ALvast bedankt

lphlypo@hotmail.com

Elke
16-8-2008
 Meld misbruik26-2-2008 15:42:32

Hallo allemaal,

Wij zitten met het zelfde 'probleem'. Mijn vriend wil enkel voor mij voor de Kerk trouwen. Om hem te respecteren, zou ik er ook zo weinig mogelijk 'God' in willen vernoemen.
@ Nathalie : zou ik jouw boekje ook eens mogen lezen? Dan krijg ik misschien een idee hoe ik dit kan aanpakken.
Alvast bedankt!

Liefs,
Elke
16/08/2008
elke.lathouwers@gmail.com

Elke
16-8-2008
 Meld misbruik26-2-2008 15:42:48

Hallo allemaal,

Wij zitten met het zelfde 'probleem'. Mijn vriend wil enkel voor mij voor de Kerk trouwen. Om hem te respecteren, zou ik er ook zo weinig mogelijk 'God' in willen vernoemen.
@ Nathalie : zou ik jouw boekje ook eens mogen lezen? Dan krijg ik misschien een idee hoe ik dit kan aanpakken.
Alvast bedankt!

Liefs,
Elke
16/08/2008

Elke
16-8-2008
 Meld misbruik26-2-2008 15:43:02

Hallo allemaal,

Alvast bedankt!

Liefs,
Elke
16/08/2008

Marjolein
11-10-2008
 Meld misbruik4-3-2008 18:37:01

Hallo allemaal,

Een interessant onderwerp dit. Ik maak hetzelfde mee. Alle tips daaromtrent zijn dus welkom! Of boekjes doorsturen kan naar: marjoleinvannimmen@hotmail.com

Bedankt alvast!
groetjes

marijke
9-8-2008
 Meld misbruik3-7-2008 12:00:07

fiogf49gjkf0d
mijn vriend & ik zijn ook op zoek naar een voorbeeld, wij houden ook een woorddienst. alle hulp is welkom: claessensmarijke@hotmail.com

thx!

n
21-10-2009
 Meld misbruik15-10-2008 21:07:49

Ik heb hetzelfde probleem althans volgens de katholieke kerk. Ik ben katholiek en mijn vriend is hervormd. helaas is hij niet gedoopt en dus beschouwt de katholiek kerk hem als ongelovige. Hij is met name daarom woedend. Ook wordt er van ons geeeist huwelijksvoorbereidingen te doen; dat was ons te erg en dus zijn we nu gestopt.
Tijdens huwelijksvoorbereidingen veel gezeur gekregen over humanae vitae (anti-voorbehoedsmiddeldecreet van de katholiek kerk). Ik dacht dat dat ding allang in het museum lag. Sinds onze huwelijksvoorbereidingen vragen we ons steeds af wanneer de paus de aarde weer plat gaat verklaren net als in de middeleeuwen.
Ik over alles heel erg verdrietig

groetjes,

Petra

Pia
23-4-2009
 Meld misbruik23-10-2008 9:30:37

Hallo allemaal,

Een interessant onderwerp dit. Ik maak hetzelfde mee. Alle tips daaromtrent zijn dus welkom! Of boekjes doorsturen kan naar: pia431@hotmail.com

Bedankt alvast!
groetjes

rianne
21-8-2009
 Meld misbruik13-5-2009 13:41:05

vanavond krijgen wij de pastor voor het eerst op bezoek voor ons huwelijk. Wij hebben dezelfde situatie, ik RK gedoopt, mijn vriend niet gedoopt. Ben erg benieuwd hoe het zal verlopen vanavond. Zal jullie op de hoogte houden!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info