TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Cathy
24-5-2008
|
10-2-2008 17:05:42
Hey Veronique & Nancy,
wij wonen in Engeland (verloofde is Brits) en trouwen in Belgie. We zijn verloofd van september en gaan trouwen in mei, dus een dikke 9 maanden. Het meeste is al geregeld (hoewel ikzelf nog maar 1 keer terug in Belgie ben geweest sinds de verloving ;) ).
Wij hebben geen weddingplanner genomen maar de dag nadat we verloofd waren heel veel zalen opgebeld. Ik had 4 favorieten (binnen het budget) waar ik dan een paar vriendinnen naartoe gestuurd heb, die voor fotokes gezorgd hebben ook en dan hebben we maar beslist :)
Al de rest (fotograaf, DJ, ...) heb ik vasgelegd via mail en telefoon. Dit forum heeft me vaak geholpen door de ervaringen van anderen, ik wist ook wel wat ik wou en heb snel knopen doorgehakt. Dan met Kerst hebben we de zaal voor het eerst gezien (en de menu ineens geproefd) en op 2-3 dagen de pastoor, DJ, fotograaf e.d. ontmoet. Dat is allemaal heel goed meegevallen. Het is niet ideaal zo van hier een trouwfeest regelen, maar het lukt wel :)
Ivm hotel, dat was echt moeilijk te vinden in belgie, tenzij je voor grotere ketens gaat (Sofitel e.d.). Er zijn veel zalen met een 12tal kamers (wat dus voor jou handig is, Veronique) maar voor meer volk (zoals bij ons, we verwachten ongeveer 50 man) is het niet makkelijk. Daarom voorzien we een bus.
Iedereen kan in Leuven centrum op de bus stappen (en daar zijn een heel aantal hotels), die brengt ze dan naar de kerk en dan naar de feestzaal. Ze moeten wel een taxi terugnemen, maar dat gaat voor hun ook de kost niet zijn. De bus is natuurlijk een extra kost voor ons, maar het is toch belangrijk dat de buitenlanders gemotiveerd zijn om te komen :) Voorlopig heeft al 36 man zijn hotel geboekt, dus dat lukt blijkbaar :)
Ivm kleedje, ik ben hier in Engeland gaan kijken toen mijn moeder op bezoek was & dan nog eens toen een vriendin op bezoek was. Ik was volledig verkocht! Enige probleem is dat ik de maand voor het huwelijk in Belgie zal zijn (heb nog stages te doen), dus ik moest het in belgie gaan kopen (wou voor mijn laatste pas niet terug naar Engeland). Wat bleek, deze designer verkoopt niet in belgie ;) Nu uiteindelijk heb ik het in een winkel in Roterdam gevonden (ook weer via telefoon en lang leven internet ;) ) & ben het daar met kerst gaan bestellen.
Is wel leuk om te horen dat er nog andere buitenlandse bruidjes op het forum zitten!
Nancy, ga je je bruiloft mixen met Amerikaanse tinten? Wij doen een Engels/Belgisch huwelijk in Belgie, dus met volwassen bruidsmeisjes, best man & ushers. Zo voelt mijn verloofde & zijn familie/vrienden zich toch meer op mijn gemak!
Veel succes nog & ik kijk uit om nog meer ervaringen te horen!
Cathy 24/5/2008
|
|
Nancy
10-5-2008
|
13-2-2008 1:12:26
Hallo Véronique,
Ik heb juist toevallig dit berichtje gezien, van de titel kon het niet veel missen, hé? :-)
Bij ons was het iets makkelijker omdat we pas in november vorig jaar naar Amerika zijn verhuisd. Het aanzoek kwam eind februari vorig jaar en in april hebben we de zaal vastgelegd. Daar moet ik wel bij zeggen dat we de vorige 10 jaar in Duitsland (bij Frankfurt) hebben gewoond - maar dat was gelukkig maar 4 a 5 uurtjes rijden. Voor de zaal hebben we eerst een selectie gemaakt via het Internet. De site feestzalen van Belgie (http://www.vanbelgie.be/index.php?lang=nl ) heeft ons hierbij veel geholpen. We hebben dan een weekendje naar België gepland en hebben er daar 3 van gaan bekijken. Het bleek wel dat onze favorieten al allemaal voor het najaar waren uitgeboekt (we hadden ook graag in september van hetzelfde jaar nog getrouwd) dus hebben we dan maar naar datums in het voorjaar van het jaar erop gekeken (achteraf gezien was dat een geluk, want anders hadden we immers temidden van de verhuis naar New York gezeten!) Twee zalen stonden ons heel erg aan en we zijn dan een paar weken later bij elk eens gaan eten (kwaliteit van het eten was bij ons een van de topcriteria). Uiteindelijk hebben we gekozen voor den Auberge du Pêcheur, in Sint-Martens-Latem. Het is een prachtige locatie, direct aan de Leie - hun terras was vorig jaar verkozen als mooiste terras van België en ze hebben nu zopas hun eerste Michelin-ster gehaald.
Toen de zaal vastlag, zijn we eigenlijk niet meer in België geweest, toch niet om iets voor de trouw te regelen. We hebben nog kort afscheid genomen in september en zijn dan in november verhuisd en pas in de kerstvakantie hebben we terug tijd gehad om ons met de trouw bezig te houden. Ik moet wel zeggen dat we die 2 weken in België ten volle hebben benut, we hadden bijna elke dag een of meerdere afspraken: met de bloemist, voor de uitnodigingen, een muziekbandje, de dj, fotograaf etc... We hebben toen ook beslist om toch nog een weddingplanner te organiseren - we wilden sowieso een ceremoniemeester voor de dag zelf zodat we ons geen zorgen moeten maken (vooral omdat er zoveel buitenlandse gasten komen, dus die zouden wel eens wat meer vragen of probleempjes met het aanreizen kunnen hebben). Onze wedding planner gaat nog iets verder: hij helpt ons eigenlijk met alles wat nog moet vastgelegd worden bvb trouwvervoer - daarvoor heeft hij uitgezocht wat we graag hadden en ons keuzes voorgesteld, hij is ook met de bloemist nu nog eens naar de zaal gegaan en zal er voor zorgen dat we foto's van voorstellen toegezonden krijgen. Dus dat neemt voor ons wel wat druk weg en geeft ons wat meer tijd om ons op bvb keuze van de huwelijksreis te focusseren.
Ivm hotelkamers hebben we bij onze zaal ook geluk: ze hebben 32 kamers en die hebben ze allemaal voor ons geblokkeerd. Op de uitnodigingen gaan we dan de mensen de contact data van de zaal geven en dan kunnen ze de kamer tot een bepaalde datum bevestigen. Aangezien er heel veel mensen uit het buitenland komen en er sommige dichte familieleden toch ook wel daar willen blijven slapen, gaan we waarschijnlijk nog een paar alternatieve hotels of pensionnetjes in de buurt aanbevelen.
Het trouwkleed... dat was het grootste probleem! Wij waren hier nog maar net aangekomen en de eerste maand hebben we elk vrij moment naar een appartement gezocht. Toen we dat uiteindelijk hadden gevonden en er in december in konden, ben ik begonnen naar een kleedje te zoeken. Toen bleek in de winkels dat het al dringend tijd aan het worden was, want ze moesten de meeste kleedjes 4 a 6 maand op voorhand bestellen. Dus kreeg ik al stress. Ik ben met mijn verloofde naar de eerste winkels geweest want ik kende hier niemand en wou toch niet helemaal in mijn eentje beslissen. Ik heb toen wel nog een meisje leren kennen dat nog eens naar een paar andere winkels met mij is meegeweest. Overal in de winkels hebben we foto’s genomen van mij in het bruidskleed en ik heb de beste dan naar mijn zus gestuurd en haar mening gevraagd. Zo zijn we er samen uitgekomen en ben ik uiteindelijk alleen teruggeweest naar de winkel om mijn kleedje te kopen. Het is wel duurder dan wat mijn oorspronkelijk budget was maar in Amerika zijn de kleedjes meestal duur ofwel zijn ze niet van goede kwaliteit. Merken die ik in België had gezien van een redelijke prijs (Rembo Styling, Linea Raffaeli ...) hebben ze hier niet. Ik kon het ook niet in België kopen want van januari tot een week voor de trouw ben ik hier, dus moet ik het hier laten aanpassen.
Zo, dat was een hele vertelling, hopelijk helpt het je wat :-) Als je nog vragen hebt, of gewoon wat ideetjes wil uitwisselen, kan je me graag emailen op lainez_n@hotmail.com. Het zou wel tof zijn om te horen hoe het met jouw planning gaat!
Groetjes, Nancy
|
|
Nancy
10-5-2008
|
13-2-2008 1:19:14
Aan Cathy
Mijn zusje, die ook mijn getuige is, heeft dezelfde naam als jij! Wel met K geschreven. Ik zie dat je ook in mei trouwt, hopelijk wordt het een mooie maand! Ik vind het wel dapper dat jullie de zaal hebben gekozen zonder ze in het echt gezien te hebben! Ik denk wel dat wij soms een beetje te kieskeurig zijn, sommige dingen hadden we wel wat rapper kunnen beslissen, maar ja…
Ivm de bus, heb je die al gevonden? Wij hebben er ook een gehuurd van 73 personen om naar het stadhuis in Gent te rijden. Hebben er na veel zoeken zelfs een witte gevonden! Het kost wel rond de 400€ maar dat valt beter mee dan van die speciale oldtimer busjes. Hoe gaan jullie het met de suite doen, gaat die ook op de bus of heb je nog aparte bruidswagen en suitewagens?
Wij gaan in ons huwelijk geen echt Amerikaanse tinten mengen omdat we allebei Belgen zijn en hier nog maar pas wonen. De meeste vrienden zijn ook van Europa, maar weinig Amerikanen (eerder nog meer Duitsers). We gaan wel een persoonlijke viering doen (via het uvv) en daarbij zal wel mijn verloofde van voor staan terwijl mijn pa mij naar het altaar (niet echt altaar, maar ik weet er geen ander woord voor  ) brengt. Dus toch iets Amerikaans!
Trouwens, hoe doen jullie dat met de viering – gaan jullie alles in 2 talen (Engels en Nederlands)? Wij vinden dat wel wat moeilijk – stadhuis gaan we enkel in het Nederlands doen, dat zijn ook maar 20 min. Maar de persoonlijke viering zouden wij graag wel ook laten vertalen. We zijn echter bang dat het dan langdradig wordt om alles in 2 talen te doen, dus zoeken we nu naar een tolk die het simultaan kan vertalen en dan krijgen de mensen die geen Nederlands spreken koptelefoontjes. Dat blijkt tot nu toe wel heel erg duur te zijn (meer als 500€!) dus zoeken we nog naar een oplossing….
Hoe gaat het voor de rest met de voorbereidingen? Mei komt al heel dichtbij en ik begin toch wat zenuwachtig te worden vooral over kleine dingen bvb openingsdans (geen idee wat we gaan doen, maar we willen geen slow) of gastenboek (zal ik hier best kopen). We hebben nu ook gehoord dat onze uitnodigingen 10 dagen later dan gepland zullen af zijn etc… In elk geval veel succes!
Groetjes Nancy
|
|
Cathy
24-5-2008
|
13-2-2008 14:57:23
Hey,
Nancy ik heb je een mailtje gestuurd met de antwoorden!
Groetjes
Cathy
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|