Nu Online
Momenteel zijn er 725 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

bruidegom overhalen om te trouwen voor kerk

10-3-2008 9:24:53
Ik ben geen pusher, maar ik zou heel graag voor de kerk trouwen en mijn verloofde niet. Ik heb er met onze beide ouders over gesproken en zij zouden het ook fantastisch vinden. Hoe moet ik dit aanpakken?

Kelly (10/10/2008)

Kelly
10-10-2008
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 458

eline
5-9-2008
 Meld misbruik10-3-2008 9:59:07

Hey,

Ik zou een opengesprek met jouw verloofde aangaan.
Heel duidelijk stellen waarom het voor jou wel belangrijk is.
Heel duidelijk vragen aan hem waarom hij het niet wil.

Misschien kunnen jullie elkaar beter begrijpen en tot een compromie komen vb wel een (alternatieve)viering maar niet noodzakelijk in de kerk, of het thema God bij betrekken.
Er bestaand vandaag de dag alternatieven genoeg dus eens aftasten wat voor beide wel kan.

groetjes Eline & Stijn
05/09/2008

sandra
22-9-2007
 Meld misbruik10-3-2008 11:04:29

Bij ons heeft de priester heel duidelijk gevraagd of we beiden voor de kerk willen trouwen of dat het is omdat ééntje van de twee dit wilt. er zijn volgens hem meer als 80% van de koppels waarbij maar een van de twee wilt trouwen voor de kerk, uit geloof. de ander doet dit dan uit liefde en uit respect voor de wens van degene die dit wel wilt. de pastoor heeft hier ook geen enkele moeite mee.
Laat dit dus aan je vriend weten, hij is misschien bang dat de pastoor of de rest hem hypocriet gaan vinden, maar volgens onze pastoor is dit dus heel normaal deze dagen dat er soms koppels zijn die dit niet beiden willen!

Karen
13-9-2008
 Meld misbruik10-3-2008 11:05:31

Hey Kelly,

Ik zou in ieder geval niet pushen, het is jullie dag en niet die van jou alleen ... Hij moet er dus ook iets aan hebben!
Je kan tegenwoordig ook kortere vieringen doen (zonder eucharistie en zo) en je kan het zelfs zo regelen dat alleen jij trouwt voor de kerk. Luister naar zijn redenen waarom hij niet wilt trouwen voor de kerk, en als je tot de conclusie komt dat hij het echt niet wilt uit overtuiging (dus niet omdat die misviering zo lang duurt of zo), zou ik het zo oplossen.
Nog veel plezier met de voorbereidingen!

Groetjes,
Karen
13/9/2008

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik10-3-2008 11:21:19

Hey,

het geloof is nog steeds iets wat voor serieuze problemen kan zorgen in een relatie. Als jij gelooft en hij niet, kan ik begrijpen dat hij niet voor de kerk wil trouwen. Dan kan je niets anders doen dan zijn wens respecteren.

Als er een andere reden is, dan kan je misschien nog een alternatief zoeken waar jullie allebei mee kunnen leven, of kan je hem misschien wel overtuigen.

Maar sommige mensen willen niet 'voor de schone schijn' trouwen voor de kerk, en dat vind ik alleen maar eerlijk. Let wel, ik zeg nu NIET dat het bij jullie zo is hé.

Ik hoop dat jullie eruit komen.

Groetjes,
Lieve

Orla
4-5-2008
 Meld misbruik10-3-2008 13:46:50

Wij hadden hetzelfde situatie vorig jaar. Ik geloof maar mijn vriend niet.

Wij hebben heel eerlijk met de priester erover gesproken, onze situatie uitgelegd en ook onze twijfels. De priester was heel vriendelijk en heeft een alternatif voorgestelld: geen echte huwelijksmis maar wel een viering in de kerk.

Omdat er geen communie zal zijn, is het geen mis. Daardoor mogen wij het deeltijds religieus maken, maar ook niet-religeuse lezingen en muziek gebruiken.

Mensen gebruiken deze mogelijkheid als een ervan andersgelovig of nietgelovig zijn. Maar je kiest ook daardoor dat jullie toekomstige kindjes binnen de kerk blijven.

Het is maar een mogelijkheid, maar eerst moeten jullie goed met elkaar erover spreken.

Orla
4-5-2008
 Meld misbruik10-3-2008 13:47:04

Wij hadden hetzelfde situatie vorig jaar. Ik geloof maar mijn vriend niet.

Wij hebben heel eerlijk met de priester erover gesproken, onze situatie uitgelegd en ook onze twijfels. De priester was heel vriendelijk en heeft een alternatif voorgestelld: geen echte huwelijksmis maar wel een viering in de kerk.

Omdat er geen communie zal zijn, is het geen mis. Daardoor mogen wij het deeltijds religieus maken, maar ook niet-religeuse lezingen en muziek gebruiken.

Mensen gebruiken deze mogelijkheid als een ervan andersgelovig of nietgelovig zijn. Maar je kiest ook daardoor dat jullie toekomstige kindjes binnen de kerk blijven.

Het is een mogelijkheid, maar eerst moeten jullie goed met elkaar erover spreken.

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik10-3-2008 14:20:01

Pastoors zijn nu idd opener als vroeger, er worden in de kerk nu ook huwelijken afgesloten tussen een gelovige en een niet-gelovige...
Wat jullie ouders vinden is ondergeschikt hé, jullie moeten de keuze voor de kerk zelf maken, en als hij daar kost wat kost niet voor wil plooien zal je daar vrede mee moeten vinden...
Maar het goed met elkaar bespreken van waarom wel en waarom niet, brengt al veel duidelijkheid.
Succes ermee!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info