Nu Online
Momenteel zijn er 740 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerk en gemeentehuis..

18-3-2008 10:46:15
Dag iedereen,

Ik heb 4 vragen..

1)Wanneer leg je de kerk vast?
2)Wanneer leg je het gemeentehuis vast(en mss dat er mensen van Hoboken tussen zitten die daar op kunnen antwoorden want voor elke gemeente is dit soms anders)
3)Wat als op jou dag het gemeentehuis al vol zit?
4)Wat als je niet in de kerk van jou gemeente wil trouwen maar bv in de Carolus Borromeuskerk?Moet je toestemming vragen aan je pastoor van je gemeente?

Mercikes,
Debby
8/8/2009

Debby
8-8-2009
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 615

Laurie

Meld misbruik18-3-2008 11:07:22

Hey,

Wij hebben alles onmiddellijk vastgelegd. Het uur van onze keuze bij het gemeentehuis was ook al bezet en we hebben dan een half uurtje vroeger genomen.
Normaal gezien mag je voor de kerk trouwen waar je wilt. Wij trouwen bijvoorbeeld in de kerk in de gemeente waar mijn ouders wonen.

Groetjes,

Laurie

Silke
15-5-2009
 Meld misbruik18-3-2008 11:16:44

Kerk ligt bij ons al enkele maanden vast. Dus meer dan een jaar.
Je mag trouwen voor de kerk die je zelf wilt.
Gemeentehuis is 6 maanden en 14 dagen op voorhand in de gemeentes rond antwerpen.

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik18-3-2008 11:20:23

Burgerlijk huwelijk kun je in principe pas 6maanden van vooraf vastleggen, maar er zijn gemeenten waar je vroeger al je datum kan vastpinnen of waar je 'optie' kan nemen.
Kerk hebben wij onmiddellijk vastgelegd. Voor de kerk huwen is normaal gezien in de gemeente waar de bruid haar domicilie heeft. Je kan huwen in kerk of kapel van deelgemeente of zo, maar normaal gezien is het in jou gemeente. Ik wacht daarom bewust om mijn domicilie te wijzigen omdat ik anders niet meer in mijn 'thuisgemeente' kan huwen. Als je 6maand of meer ergens gedomicileerd bent, moet je in principe daar trouwen. Ik geloof wel dat je het kan aanvragen om ergens anders te huwen. Dus eingelijk komt het erop neer dat alles kan, als je het maar vraagt.

Annelies
14-6-2008
 Meld misbruik18-3-2008 11:37:49

Hallo
Wij trouwen ook in een andere parochiekerk dan waar mijn vriend of ikzelf wonen of geboren zijn. We hebben toestemming gevraagd aan de priester van die parochie en hij maakte er geen probleem van. We mogen zelfs onze eigen priester (vriend) meebrengen.
succes

J
19-4-2008
 Meld misbruik18-3-2008 11:38:22

Vooral voor de kerk moet je oppassen: je kan NIET zomaar trouwen waar je wil! Als je ergens anders wilt trouwen dan waar je woont, moet je dit vragen aan de pastoor van jouw parochie of je ergens anders mag trouwen. Ik heb al verhalen gehoord over mensen die gaan toestemming kregen van hun priester om het ergens anders te doen en die daarom hun domicilie tijdelijk hebben verzet. Vraag het dus zeker eens goed na!!!

Nathalie
6-6-2008
 Meld misbruik18-3-2008 13:58:27

Dag Debby,

De kerk zou ik zo spoedig ogelijk vastleggen en inderdaad even navragen in de parochie of dat ok is.
Het gemeentehuis hebben wij 6 maanden vooraf vastgelegd, dat ging niet eerder.
Het gemeentehuis zit niet zomaar vol. Een trouw duurt maar een kwartiertje dus...
Wel natuurlijk als je speciale data neemt zoals 8/8/8.

D
8-8-2008
 Meld misbruik18-3-2008 15:54:33

In antwerpen is het dus 6men 14dagen voor de wet, eerdar kan ook NIET gereserveerd worden.
De kerk staat je vrij om te kiezen, als de pastoor van die kerk het maar toelaat.
Let wel de Borromeuskerk is HEEL pupulair en die ligt al vaak heel snel op voorhand vast. (op 08-08-08 zouden ze daar dus 20 koppeltjes trouwen!)
Dus als je voor deze kerk gaat zou ik het maar snel vastleggen.

succes

Inge
14-7-2009
 Meld misbruik18-3-2008 22:38:05

In Gent kan je het stadhuis 1 jaar op voorhand vastleggen. De parochie is normaal gezien die waar één van jullie gedomicilieerd is, maar als je het ergens anders wil doen, moet je inderdaad toestemming hebben van de pastoor van je eigen parochie.
Wij moeten die toestemming nog gaan vragen maar de pastoor waar we willen trouwen, zei dat dat normaal gezien geen probleem is... Let's hope so!

Debby
8-8-2009
 Meld misbruik19-3-2008 8:59:06

hey iedereen,

Bedankt voor de berichtjes!!
Heb net ook een mail gekregen van de pastoor van de Carolus Borromeus kerk en die zei dat dat geen probleem was!
Dus ga zo snel mogelijk een afspraak maken en deze vastleggen!
Weet er iemand of je voor deze kerk nog eerst te comunnie moet gaan?

Groetjes,
Debby
8/8/2009

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info