Terug naar overzicht
Hey,Wij hebben alles onmiddellijk vastgelegd. Het uur van onze keuze bij het gemeentehuis was ook al bezet en we hebben dan een half uurtje vroeger genomen.Normaal gezien mag je voor de kerk trouwen waar je wilt. Wij trouwen bijvoorbeeld in de kerk in de gemeente waar mijn ouders wonen.Groetjes,Laurie
Kerk ligt bij ons al enkele maanden vast. Dus meer dan een jaar.Je mag trouwen voor de kerk die je zelf wilt.Gemeentehuis is 6 maanden en 14 dagen op voorhand in de gemeentes rond antwerpen.
Burgerlijk huwelijk kun je in principe pas 6maanden van vooraf vastleggen, maar er zijn gemeenten waar je vroeger al je datum kan vastpinnen of waar je 'optie' kan nemen.Kerk hebben wij onmiddellijk vastgelegd. Voor de kerk huwen is normaal gezien in de gemeente waar de bruid haar domicilie heeft. Je kan huwen in kerk of kapel van deelgemeente of zo, maar normaal gezien is het in jou gemeente. Ik wacht daarom bewust om mijn domicilie te wijzigen omdat ik anders niet meer in mijn 'thuisgemeente' kan huwen. Als je 6maand of meer ergens gedomicileerd bent, moet je in principe daar trouwen. Ik geloof wel dat je het kan aanvragen om ergens anders te huwen. Dus eingelijk komt het erop neer dat alles kan, als je het maar vraagt.
HalloWij trouwen ook in een andere parochiekerk dan waar mijn vriend of ikzelf wonen of geboren zijn. We hebben toestemming gevraagd aan de priester van die parochie en hij maakte er geen probleem van. We mogen zelfs onze eigen priester (vriend) meebrengen.succes
Vooral voor de kerk moet je oppassen: je kan NIET zomaar trouwen waar je wil! Als je ergens anders wilt trouwen dan waar je woont, moet je dit vragen aan de pastoor van jouw parochie of je ergens anders mag trouwen. Ik heb al verhalen gehoord over mensen die gaan toestemming kregen van hun priester om het ergens anders te doen en die daarom hun domicilie tijdelijk hebben verzet. Vraag het dus zeker eens goed na!!!
Dag Debby,De kerk zou ik zo spoedig ogelijk vastleggen en inderdaad even navragen in de parochie of dat ok is.Het gemeentehuis hebben wij 6 maanden vooraf vastgelegd, dat ging niet eerder.Het gemeentehuis zit niet zomaar vol. Een trouw duurt maar een kwartiertje dus...Wel natuurlijk als je speciale data neemt zoals 8/8/8.
In antwerpen is het dus 6men 14dagen voor de wet, eerdar kan ook NIET gereserveerd worden.De kerk staat je vrij om te kiezen, als de pastoor van die kerk het maar toelaat.Let wel de Borromeuskerk is HEEL pupulair en die ligt al vaak heel snel op voorhand vast. (op 08-08-08 zouden ze daar dus 20 koppeltjes trouwen!)Dus als je voor deze kerk gaat zou ik het maar snel vastleggen.succes
In Gent kan je het stadhuis 1 jaar op voorhand vastleggen. De parochie is normaal gezien die waar één van jullie gedomicilieerd is, maar als je het ergens anders wil doen, moet je inderdaad toestemming hebben van de pastoor van je eigen parochie.Wij moeten die toestemming nog gaan vragen maar de pastoor waar we willen trouwen, zei dat dat normaal gezien geen probleem is... Let's hope so!
hey iedereen,Bedankt voor de berichtjes!!Heb net ook een mail gekregen van de pastoor van de Carolus Borromeus kerk en die zei dat dat geen probleem was!Dus ga zo snel mogelijk een afspraak maken en deze vastleggen!Weet er iemand of je voor deze kerk nog eerst te comunnie moet gaan?Groetjes,Debby8/8/2009