Nu Online
Momenteel zijn er 651 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

jurk pierre yves - oplichting

27-3-2008 14:48:57
Hallo,
Een trouw moet een feest zijn, jammer dat sommigen daar misbruik van maken. Zo werd ik opgelicht bij pierre yves.
Zijn er nog gedupeerden? Ik kreeg bedenktijd, nam een optie en betaaltde 200 euro. Helaas krijg ik dit niet terug van pierre yves uit aalst. Schandalig. Hun prijzen zijn even schandalig, alles kost duurder bij hen dan in een andere winkel. Ik begrijp niet waarom ze mij het geld niet willen teruggeven, ik had trouwens nog geen bestelling gemaakt.
Onlangs kocht ik een huis, ik nam eerst een optie. Het zou mooi zijn mocht ik eerst 5O.OOO euro optie geld moeten geven en het daarna kwijt zijn omdat ik het huis toch niet koop.
Alles wat ik heb meegemaakt is pure oplichting, ik voel me gebruikt.
Trouwens, alles contant moeten betalen in een winkel, dat klopt ook al niet. Ik raad iedereen aan om niet te kopen bij pierre yves.
Wie kan mij helpen? Wat kan ik doen?
Zijn er nog mensen die zoals ik dingen hebben meegemaakt?

Ruth
7-6-2008
Meld misbruik

Reacties: 27 | Gelezen: 1353

Erlinde

Meld misbruik27-3-2008 15:11:56

Beste Ruth,
je hebt gelijk.
Ik ben zelf bij PY langs geweest en ik had zelf ook grote vragen bij hun aanpak: de ontvangst en bediening, de manier waarop ze mij probeerden onder druk te zetten om alvast te bestellen, minstens een optie te nemen, en last but not least, de voorwaarde dat cash een voorschot betaald moet worden.

Ik meen mij te herinneren dat PY zei dat je dat bedrag mocht gebruiken om een andere jurk te bestellen in HUN winkel en UITSLUITEND uit de trouwcollectie (en dus niet de suitekleden, wat ik ook al zeer bedenkelijk vond).

Voor mij was dat alles voldoende om zeker te weten dat ik er niet wou kopen.

Maar ik weet dus niet:
- kreeg je een ontvangstbewijs van je cash betaling?
- wat werd er gezegd over de voorwaarden bij een optie en wat als je de jurk toch niet wou bestellen?

Afhankelijk van de antwoorden op deze vraag zal je zwakker of sterker in je recht staan...

Je zal best zo vlug mogelijk stappen moeten ondernemen.
Neem ook zeker een kijkje op:

http://www.economie.fgov.be/protection_consumer/complai...

Je mag me altijd mailen meer voor wat extra tips (edl@xirius.be)

Matthias
6-9-2008
 Meld misbruik27-3-2008 15:26:33

Zelfde ervaring, ( behalve dat wij geen voorschot hadden gegeven dan ),

Opdringering personeel, maken gebruik van erg smerige manipulatie ( ... ging over mijn kostuum, " meneer mag toch niet mistaan naast zijn schoon vrouwke, daar heb je dan toch ook schoon kostuum voor nodig " ...

Onze bestelbon was al opgemaakt vooraleer ze zelfs maar de prijs had vermeld !

Dank god dat we er zijn buiten geraakt zonder iets te hoeven aankopen, uur later stond ik in andere winkel met kostuum die er 95% op leek, maar voor 1/10 van de prijs.

Ja, 1 / 10 ! :)

Mensen die met geld kunnen smijten, ga gerust naar daar, zolang je niet tegenspreekt zijn ze zeer vriendelijk, maar mensen die een klein beetje een budget hebben ( onder 2000€ voor een kostuum willen blijven, alles incluis dan), PIERRE YVES IS TE MIJDEN !

Stephanie
12-4-2008
 Meld misbruik27-3-2008 15:37:07

sorry dat ik het zeg, maar een optie nemen is altijd met risico dat je je geld kwijt bent.
Ik heb totaal geen klachten over pierre-yves, ok ze zijn duur maar je moet toch niet zo overdrijven vind ik.

Wij zijn bezig met een bouw en moesten 5000 euro geven voor een optie te hebben op onze grond, hadden wij er niet mee doorgegaan waren wij onze 5000 euro kwijt.

Ruth
7-6-2008
 Meld misbruik27-3-2008 15:40:20

Dag Erlinde, dank voor je reactie.
Inderdaad, een aanpak, waar je als bruidje niet goed bij voelt.
Ik ontving een formulier waarop vermeld staat dat ik een voorschot gaf, eigenlijk gaat het om een optie. Er stonden zelfs schoenen op, en ik had er nog geen aan mijn voeten gehad.
Ik mailde hen, geen reactie, telefonisch super onvriendelijk. Eén keer kreeg ik te horen, dat ik een bon kon ontvangen ter waarde van 200 euro. Ja, tot het zover is. Je krijgt niets. Ik schreef ook aangetekend, ze namen mijn brief wel in ontvangst maar daar bleef het bij.
De site die je opgaf, ziet er interessant uit. Als ik beroep doe op die klachten service, komen daar extra kosten bij voor mij, zijnde advocaat, of andere. Heb je reeds reacties of ervaring met die klachten service?

Hanne
30-8-2008
 Meld misbruik27-3-2008 16:03:44

Betalen voor een optie? Heb daar nog nooit van gehoord! Zelfs niet bij een huis...

Sommige proberen toch altjd, é...

Katrien
9-8-2008
 Meld misbruik27-3-2008 16:05:40

Hey,

Als je een optie neemt op een huis en daar dan een som bij neerlegt en na een week je dan toch bedankt, ben je je geld kwijt! Dat is nu eenmaal een optie nemen.
Ten tweede, ik vind het heel erg dat je zo behandeld geweest bent bij PY, maar daarom wordt niet iedereen daar zo behandeld, zie andere topics op dit forum. En ik ben daar ook geweest en tot nu toe heel goed behandeld geweest.
Ten derde, zoveel duurder moet je ze daar niet noemen want ik heb hier mijn kleed en de prijs al op het forum zien passeren en vele malen duurder dan ik het bij PY met de retouches in betaald hebt.
Hopelijk kan je er nog iets aan doen, maar ik vrees ervoor.

Katrien

Erlinde

Meld misbruik27-3-2008 16:26:38

beste Ruht,

contact opnemen met de FOD economie en hun klachtendienst zal je niets kosten.

Om je concreet verder te helpen zou je eerst moeten zien wat er exact vermeld staat op je ontvangstbewijs.

Je mag me het eens opsturen.
Ik ben advocaat, en wil je gerust en vrijblijvend (zonder optie :-) ) mijn mening geven over je kansen...

Erlinde

Meld misbruik27-3-2008 16:34:50

@Stephanie
Daar is iets van aan, maar het zou wel wat correcter aanvoelen als de prijs voor een optie in verhouding is met de totale kostprijs.
Stel dat de vraagprijs van je bouwgrond 80.000 € is dan is 5.000 slechts een "beperkte" som, meer bepaald 1/16de.
Voor iets dat gemiddeld zo'n 1.200 à 1.500 € kost vind ik 200 € wel veel...

Ruth
7-6-2008
 Meld misbruik27-3-2008 16:36:04

Hallo Erlinde,

ik vind het ontzettend vriendelijk dat je wil helpen, alvast dan toch kijken of ik inderdaad kans maak op ...
ik contacteer je zeker via je email adres, en ik probeer jou mijn bon per scanning door te sturen.
Dikke merci!

Barbara
12-7-2008
 Meld misbruik27-3-2008 16:47:39

Hallo,

ook ik ben bij PY in Aalst langsgeweest en was er totaal niet tevreden van.Bij aankomst werden we zeer vriendelijk onthaald, maar toen bleek dat ik iets zocht wat ze daar eigenlijk niet hadden, sloeg de sfeer snel om en heb net datgene kunnen ervaren als wat hieronder reeds vermeld werd. Ze hebben me vanalles aan proberen doen, me geforceerd en me er steeds op gewezen dat dat nu eenmaal de mode was en dat ik zoiets als wat ik wilde nergens zou vinden...ik heb voet bij stuk gehouden en ben er buiten gegaan zonder ook maar iets op papier te zetten, gelukkig. Maar hield er wel een heel wrang gevoel aan over...
Heb nadien het kleed van mijn dromen gevonden in, uiteraard, een andere winkel. Was ook helemaal niet goedkoop, maar veel exclusiever en ik voelde me er GOED in en denk dat dat het belangrijkste is.
Mij zien ze daar nooit meer terug (trouwen doe je normaal misschien maar 1 keer) maar zelfs voor suitekleren of wat dan ook zet ik daar geen voet meer binnen.

Moet wel zeggen dat ik een vriendin heb die er wel haar droomjurk gevonden heeft en zij was zeer tevreden over de bediening. Zolang ze maar het gevoel hebben dat je wil kopen...zoniet slaat die vriendelijkheid rap om!!

Voor je voorschotprobleem heb iki geen oplossing, maar zie dat andere mensen hieronder daar meer kaas van gegeten hebben.
Veel moed!!

Stephanie
12-4-2008
 Meld misbruik27-3-2008 17:42:27

@erlinde en Ruth

wa ist nut van een optie nemen als je het geld kan terugeisen wanneer je het uiteindelijk toch niet wilt hebben? Dan is het hetzelfde als geen optie nemen e? geen zkerheid voor de winkel. Je had de optie niet mogen aannemen als je niet zeker was. En als je toch zo hard twijfelde dat je wel optie wou nemen, dan had je niet zoveel mogen betalen.

Naomi
12-12-2008
 Meld misbruik27-3-2008 17:52:36

jaja, sommige mensen zijn er niet vriendelijk behandeld, wij onder andere, dus iedereen mag zijn ervaring vertellen dacht ik he, zonder dat er direct mensen moeten opspringen van nietes, welles, niets,...ggg!!!

Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik27-3-2008 17:55:41

Hey,

Ik snap al niet dat je moet betalen als je een optie neemt. Anderhalf jaar geleden kochten wij een huis (nieuwbouw). We namen toen een optie op twee huizen. We hebben niks moeten betalen. Maar er werd wel een deadline vast gelegd wanneer we moesten beslissen. Wat ik normaal vind.
Tenslotte hebben we één van de twee huizen gekocht.

Groetjes,

Gerlinde

Erlinde

Meld misbruik27-3-2008 20:02:19

@Stephanie
Wat is het nut van een optie als je zeker bent? Dan kan je net zo goed direct bestellen.

@iedereen
Het is inderdaad vreemd dat geld gevraagd word voor een optie, vooral als je beseft dat zij die jurk gewoonweg nog moeten bestellen! Het is dus niet zo dat ze een uniek stuk speciaal uit de rekken weghalen en mogelijke kopers moeten afwijzen.

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik27-3-2008 20:26:17

betalende opties in het vastgoed bestaan wel hoor..

Optiegeld is de koper zowiezo kwijt denk ik?? Anders heeft dat toch geen nut??

karlien
28-6-2008
 Meld misbruik27-3-2008 23:54:57

Ik heb mijn kleed ook bij Pierre-Yves besteld...
Moet zeggen dat als ik hier alles zo lees ik een beetje bang begin te worden....
Ik was eerst in Brussel geweest (was ik niet zo tevreden van) En dan naar Aalst... ik twijfelde tussen een jurk uit brussel, en een uit aalst. Ze hebben daar zonder problemen die ene jurk naar aalst gehaald.
Maar daar heb ik idd ook een voorschot voor moeten betalen, zodat ze deze moeite niet voor niets deden.
Aangezien ik zeker was dat het een van die twee zou worden, was dat voor mij natuurlijk niet echt een probleem.
De service is niet super, maar heb ook een andere winkel gedaan, waar de service slechter was...
Dit hangt ook af van welke verkoopster je hebt natuurlijk.
En de baas vond ik persoonlijk zeer vriendelijk en charmant.

Kelly
9-9-2009
 Meld misbruik28-3-2008 8:45:56

Hallo Ruth,

Heel spijtig voor je. Ik heb hier op de website regelmatig negatieve feedback gehoord, en soms ook positieve.
Zelf heb ik bij PY Brussel ook een negatieve ervaring gehad. Uiteindelijk is het goed afgelopen, ik denk omdat er op dat moment redelijk wat volk in huis was en de baas aanwezig (+ ik ben heel volhoudend). Het ging om een stola die ze niet meer in de kleur konden krijgen als besteld en ze hadden dan een kleur besteld die er zogezegd goed op leek, niet dus. Ik ben blijven zeggen dat ik deze kleur niet had besteld en dus niet mijn fout was (ook al gaven ze mij dit gevoel). De volgende dag stond de baas (pierre yves?) me op te wachten. Uiteindelijk ben ik met hem tot een overeenkomst gekomen, maar de verkoopsters zelf namen geen enkel initiatief. Misschien kan je met hem proberen in contact te komen?

Groetjes,
Kelly

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik28-3-2008 10:47:47

Je hebt volkomen gelijk dat je hun manier van werken niet pikt en er tegen in gaat, maar als ik zo vrij mag zijn om te zeggen: ik zou nooit geld geven voor een optie. Zoals hier al eerder vermeld is. Een optie is iets vasthouden voor een tijdje zodat jij wat bedenktijd hebt. Dat er een deadline op staat oké, maar dat er geld voor gevraagd wordt: zever in pakskes van die mensen. Alles wat ik al geregeld heb (fotograaf, videograaf, feestzaal, ceremoniemeester) overal heb ik eerst een optie genomen voor een 2tal weken en nergens heb ik moeten betalen. Opties bij huizen das een compleet ander verhaal, en compleet andere categorie. Das vs mij appelen en peren vergelijken. Hoop dat je je geld terugkrijgt of tot een overeenkomst komt.
grtjs

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik28-3-2008 11:05:50

ik lees en hoor echt ongelooflijk veel slechte dingen van Pierre Yves.
OK iedere winkel zal wel zijn negatieve kanten hebben, maar de kritieken die ik op PY hoor zijn echt wel talrijk.
Ik ben er daardoor gewoon niet binnengeweest.
Als er zoveel mensen slecht over spreken, moet er toch een waarheid inzitten?

Katleen
6-9-2008
 Meld misbruik28-3-2008 11:17:43

Ik werk in een reisbureau en als wij een optie nemen is dat inderdaad ook gratis. We houden wanneer mogelijk de hotels of vluchtplaatsen voor 1 dag vast maar dit is altijd vrijblijvend.

Ik heb bij Moderna in Schepdaal mijn kleed besteld en was ook effe in paniek toen ze mij belden wanneer mijn kleed toegekomen was dat ik zo snel mogelijk moest komen passen en CASH een extra voorschot moest betalen. Ik trouw nl pas in september. Uiteindelijk heb ik bij die pasbeurt gevraagd waarom ze cash wouden en dat was dan blijkbaar om de extra kost van bancontact te vermijden. Uiteindelijk is alles heel goed verlopen bij die pasbeurt en voelde ik mij weer 100% op mijn gemak. Ik was heel tevreden over de service en de vriendelijkheid.
Ik had toen ook een berichtje op het forum geplaatst en blijkbaar is het de gewoonte dat bruidswinkels cash betaling vragen.

Veel moed nog!

Katleen

Ilona
24-5-2008
 Meld misbruik28-3-2008 11:21:20

Zoals hier al gezegd is: waarom zou je een optie moeten nemen op een kleed dat ze gewoon gaan bestellen? Moest het nu eentje zijn uit de winkel dat ze voor je moeten opzijhangen, dan... Maar: een voorschot ben je kwijt als je er uiteindelijk niet koopt, zo simpel is het. Tenzij ze je leugens wijsgemaakt hebben natuurlijk... Ik heb m'n voorschot ergens teruggekregen, omdat ik er oorspronkelijk een kleed ging kopen en achteraf blijkt dat ik er nog iets bij moest kopen van de bazin, en daar ging ik niet mee akkoord.

En aan degene die zei dat PY een kleedje had laten overkomen uit Brussel naar Aalst: dat zou ook gratis moeten, "service" noemen ze dat... Neem je het uiteindelijk niet, dan is dat een risico dat zij nemen, maar moeten betalen omdat zij een beetje moeite moeten doen...

Ik ben ook bij PY in Brussel moeilijk buitengeraakt (maar ze hadden er ook totaal niet wat ik wou). Maar iedere winkel wil verkopen natuurlijk.

Mensen die tevreden zijn van PY (én alle andere winkels), hebben daar gekocht. Zij hebben niet meegemaakt wat voor tegenwind je krijgt als ze beginnen merken dat je buiten gaat gaan zonder te kopen. Moest iedere klant even slecht behandeld worden, dan moet een winkel sluiten. Er zullen dus altijd positieve en negatieve commentaren zijn. Hetgeen niet betekent dat de 2 niet naast elkaar kunnen staan.

Melissa
12-1-2008
 Meld misbruik28-3-2008 11:50:51

Bij Pierre-Yves zien ze mij ook niet meer... (Voor suitekledij dan want ben ondertussen enkele maanden getrouwd..)
Bij de eerste ontmoeting vond ik hen heel vriendelijk overkomen, soms wat opdringerig maar iedereen wil verkopen natuurlijk. Aangezien ik niet veel tijd meer had heb ik mijn kleedje daar ook besteld. Bij mijn eerste pas waren ze totaal NIET vriendelijk, integendeel. Ik, mijn man,mama en zus zijn daar als het ware opgejaagd als wilden. Echt niet leuk hoor... Het euforische gevoel van daarvoor was snel weg. Wij werden gevolgd voor het Vitaya programma 'De openingsdans' en volgens de cameraman had hij 16 koppels gevolgd en had hij nog nooit zo'n arrogante service gezien... Toen ik 4 dagen voor mijn trouw mijn kleedje ging ophalen bleek het ook allesbehalve klaar. Ben dan nog eens moeten terugkeren en het ligt niet bij de deur. Heel fijn zijn zo'n ervaringen niet vlak voor je trouwdag!! Ik heb hier toen ook mijn verhaal gedaan en heb ook negatieve reacties gekregen van mensen die wel content zijn in die winkel. Ik vind echter dat mensen ook gerust hun negatieve ervaringen mogen delen op dit forum want zo kunnen wij elkaar helpen. Ruth ik hoop echt dat je je geld terug kan krijgen hoor, ik vrees er echter voor.

Melissa

Ruth
7-6-2008
 Meld misbruik28-3-2008 12:35:21

@iedereen

Dank voor de vele reacties, het doet deugd te horen dat er nog bruidjes problemen hadden met PY.

Eén ding wat ik wil rechtzetten, het gaat hier niet om een optie voor een kleed, maar wel voor een stukje kant, waarvan ze zogezegd weinig van in voorraad hadden.

Ivm een optie, normaal betekent dit bedenktijd, van afhankelijk waarvoor het dient, een paar dagen tot 14 dagen. Naast vastgoed toestanden, gebeurt meestal een optie zonder betaling van een som.

Ik hoop echt dat het ooit nog goed komt wat betreft mijn optie en het uitgegeven geld.

De moed niet verliezen en nooit opgeven klinkt de slogan.

Groetjes Ruth

Sandra
30-8-2008
 Meld misbruik28-3-2008 17:15:08

Ik vind het enorm spijtig dat je negatieve ervaring hebt bij PY. Ik hoop dat het allemaal goed komt, maar vrees er eigenlijk ook voor. Ik begrijp al niet dat je daar een optie kon op nemen. Ik ben in winkels geweest waar dat niet aan de orde was. Ofwel kleed kiezen ofwel niet. En indien na bedenktijd je toch voor dat kleed wil gaan, terug naar de winkel gaan.
Ik heb al veel negatieve dingen gehoord, maar ook positieve. En persoonlijk heb ik niet te klagen over hun aanpak. Ik ben in Brussel geweest (2 maal), en de baas stond altijd in de winkel. Ik moet zeggen dat de baas heel vriendelijk was.
Van dat voorschot betalen. Je hebt ook wel de mogelijkheid om met kredietkaart te betalen, en niet louter met cash zoals velen beweren. Wij hebben dat voorschot dan ook met de kredietkaart betaald omdat we nooit zoveel cash op zak hebben.
Ik denk gewoon dat er overal wel iets hoor. Ook prijzen zullen overal wel anders zijn: bepaalde zaken zullen ze aan betere prijzen verkopen dan elders en omgekeerd...

karlien
28-6-2008
 Meld misbruik28-3-2008 19:55:47

@ ruth
idd, dat heb ik ook wel meegemaakt, in Brussel.
Ik vond een kleed in kant zeer mooi, maar dit kon niet meer besteld worden (dat kant was er niet meer)
Toen toonden ze mij een kant daét er erg op leek, maar daar moest ik idd ook een optie op nemen dan, omdat er niet veel meer was zogenaamd...
Ik zei dat ik de dag nadien zou terugkomen, en ik raakte er echt niet buiten zonder afspraak.
ik heb die optie niet genomen omdat het mij nogal absurd leek dat die kant op 1 dag zou op zijn...
Dit is ook de reden waarom ik in Brussel zeker niet meer terug wou gaan...
ik denk dat dit een handige verkooptruc is...
kan alleen blij zijn dat ik niet in je plaats sta...
Ik had echter de 'illusie?' dat de winkel in Aalst door andere mensen gerund werd, en dus beter zou zijn.
En zo was mijn indruk tot nu toe wel...

annick
19-9-2008
 Meld misbruik28-3-2008 22:58:35

Pierre Yves wou dit ook proberen bij mij, heb dit gelukkig niet gedaan, ik heb nu hetzelfde kleed besteld ergens anders, voor 350€ minder en de retouches gratis, terwijl ze me daar 170 € gingen aanrekenen.

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik29-3-2008 6:43:49

Als je uw geld niet terug krijgt, dan ga je gewoon dat stukje kant halen!

Zo zou ik dan zijn he..

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...