Terug naar overzicht
Wij wilden even stilstaan bij ons huwelijk, maar niet voor de kerk trouwen.UIteindelijk doen we een vrijzinnige plechtigheid voor het eten. We hebben ze zelf helemaal in elkaar gestoken en hebben daardoor een heel persoonlijke "viering".
Heykun je daar eens het voorbeeldje van doorsturen ofzo? ik zou iets willen in elkaar steken dat we kunnen brengen tijdens het avondfeest ofzo... alle ideetjes zijn welkom...
voorbeelden liever niet (we zijn nog niet getrouwd), maar ik kan je wel zeggen dat we een paar mensen gevraagd hebben om een tekstje te schrijven en voor te lezen (we weten zelf niet wat het wordt, ze sturen de teksten naar onze moreel consulente op die ze dan in het boekje plakt). Verder komen er een paar liedjes in voor waarvan we vinden dat de tekst past in de viering. Natuurlijk doen we ook onze eigen geloften met enkel dingen die voor ons belangrijk zijn, is er een ja-woord en een kus. Verder hebben we ook een korte bezinning en een ritueel waarin we de "toeschouwers" betrekken.
ik zou graag zo'n viering proberen te integreren in ons avondfeest... heb je misschien tips waar ik teksten kan vinden. Ik weet niet goed waar ik moet zoeken en we maken geen gebruik van een moreel consulente.
We wijn naar de bib gegaan en hebben daar geneusd in een aantal fabelboeken, poëzieboeken, songteksten, ...Uit boeken uitgegeven door kerkelijke instanties kan je soms ook mooie teksten halen.Uiteindelijk hadden we een pak teksten. Deze hebben we dan gesorteerd op thema en als insiratie meegegeven aan de mensen die een tekstje gingen schrijven.1 van de liedjes hebben we gevonden in een liedjesboek. We wilden eerst de tekst gebruiken, maar hebben toen toch ook maar de muziek opgezocht. Een ander liedje kende ik al en vond de tekst echt op ons lijf geschreven. Dat liedje zit er dus ook in.Voor rituelen moet je eens zoeken op het internet. Voorbeelden (die wij niet hebben) zijn: alle toeschouwers steken een theelichtje aan en zetten deze lichtjes in een grote kring, het buidspaar stapt in de kring en geeft elkaar daar het ja-woord; iedereen krijgt 2 glaasjes: eentje met wijn en eentje met azijn, tijdens het ritueel worden beide glaasjes leeggedronken.Je kan ook de toeschouwers betrekken in het brengen van de ringen of zo.
Hallobij ons komt Norbert Bethune (Rent a priest) voor een viering in de feestzaal (of hopelijk in de tuin als het weer het toelaat)..Diane 17 mei 08
hey,wij trouwen ook op 20 september 2008, wel voor de kerk. bij ons in de feestzaal zij die mevr. wel dat er al een een huwelijk was doorgegaan in de tuin, op de foto's zag het er wel mooi uit. was wel een beetje amerikaans, zoals je nu ziet op dat programma op vitaya (in goed en kwade dagen maar dan int engels) Mss zie je daar mooie ideetjes...veel geluk en geniet van de voorbereidingen.