TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
bruid
26-8-2006
|
|
|
bruid
26-8-2006
|
16-3-2005 14:49:06
nog groetjes vergeten :-)
groetjes, Tinne :-D
't Is hier precies wel druk vandaag, hè? En dat met zo'n mooi weer... (nu ja, ik zit er ook op; moet mijn thesis schrijven en kom af en toe eens piepen :-))
|
|
bruid
26-8-2006
|
16-3-2005 14:52:55
Oh ja, Jozefien, was ik nog vergeten zeggen: je hebt verschillende mogelijkheden om in de kerk te trouwen. Hier heb je een overzicht in tabel-vorm: http://users.pandora.be/pastonet/liturgia/vieringen/huw...
1) huwelijk met eucharistie 2) huwelijk in woorddienst 3) huwelijk in gebedsmoment 4) korte huwelijksinzegening
Veel succes ermee! groetjes, Tinne
|
|
Ann
2-7-2005
|
16-3-2005 15:06:07
Hoi,
Mijn vriend heeft zijn vormsel niet gehad maar daar maakte de priester geen probleem van. Als ik van jou was dan zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met de priester want die van ons zei wel dat het cruciaal was om gedoopt te zijn. Maar ik denk dat dit een beetje afhankelijk is van de priester!
Groetjes, Ann
|
|
bruid
26-8-2006
|
|
|
bruid
26-8-2006
|
16-3-2005 15:13:01
Ja, dat is waar: veel hangt af van de goodwil van de priester. Het is zoals Ann zegt: best zo snel mogelijk contact opnemen met hem. Ik duim voor jullie en laat achteraf maar horen hoe het geweest is!
groetjes, Tinne
|
|
Els
1-4-2006
|
16-3-2005 15:47:23
ik denk dat je echt wel gedoopt moet zijn, maar daar is het nog altijd niet te laat voor hé... je kan je nog steeds laten dopen... mijn broer is priester, ik wil hem wel eens vragen hoe het zit hoor!
groetjes, Els
|
|
Lindsay
6-5-2006
|
16-3-2005 15:48:27
Inderdaad, dopen is verplicht. Maar volgens mij volstaat het als één van de twee partners gevormd is.
|
|
Ann
2-7-2005
|
16-3-2005 15:56:45
Het kan zelfs perfect als geen van bijde gevormd is! gr, Ann
|
|
Jozefien
17-9-2005
|
16-3-2005 16:25:43
Ja, ik ben echt niet gedoopt hé... wil je het s vragen aan je broer? Dat zou toch helpen. Ik vind het gewoon zo'n beetje hypocriet om mezelf enkel te laten dopen voor een plechtigheid. Ik geloof ook wel dat er "iets" is, maar God en Jezus zijn voor mij niet de namen die ik zou gebruiken. Ik zou gewoon graag mijn geloften uitspreken op mijn manier... Ik ken zelf het "weesgegroetje" niet. Dat zou ik dan allemaal moeten leren? Pfff, amai, en er valt nog zoveel te regelen. Ben ik nu echt zo'n uitzondering? Het is wel zo dat we onze kindjes later zeker willen laten dopen... We zullen gewoon zo snel mogelijk een afspraak maken met de pastoor, dan weten we het zeker! Toch bedankt voor de reacties! Groetjes
|
|
bruid
26-8-2006
|
16-3-2005 16:38:57
op de website van de pastorale liturgie van de katholieke kerk in België:
Als één van beiden niet gelovig is, maar de andere partner wel, dan is het die partner die een kerkelijk huwelijk aangaat met een ongelovige. Er kunnen daarbij wel verschillen zijn: - De partner is wel katholiek gedoopt, maar benoemt zichzelf als niet-actieve gelovige (slapende gelovige of eerder ongelovig maar zoekende), dan kan het huwelijk eventueel gezien worden zoals in één van beide voorgaande situaties. - Is de niet-gelovige partner niet gedoopt, en verkiest hij geen kennis te maken met het geloof, dan worden beider wensen in het voorbereidende gesprek (ondertrouw) opgenomen. de niet-gelovige partner dient te aanvaarden dat zijn gelovige partner wél een gelovige huwelijkskeuze maakt. Hij dient de waarde van het christelijk huwelijk te erkennen, hetgeen respect inhoudt voor deze keuze. En er dient tijdens de voorbereiding te worden nagedacht over de keuze die men in de loop van het huwelijk denkt te maken bij de geloofsopvoeding van de kinderen.
Bij de huwelijkssluiting zal enkel de gelovige partner (volgens de aanwijzigen die hoger reeds werden aangegeven) de geëigende bevraging en trouwbeloften beantwoorden en uitspreken. In praktijk spreekt de niet-gelovige meestal op zijn eigen wijze zijn eigen trouwbeloften uit. Indien in deze procedure ernstige problemen zouden ontstaan die een huwelijkssluiting op een normale wijze mogelijk maken, dan kan de kerkelijke verantwoordelijke (ordinaris) het koppel van een aantal voorwaarden ontslaan: bv. de keuze van een viering in de kerk, het gebruik van geëigende woorden die de andere partner als schendend zou ervaren.
|
|
Els
1-4-2006
|
16-3-2005 16:54:56
Hey, je kan dus trouwen zonder dat jij gedoopt bent, dan trouwt eigenlijk enkel je vriend voor de kerk... je kindjes kunnen dan zowieso wel gedoopt worden, dus dat is misschien voor jou toch de ideale oplossing?? jij moet zelf niets veranderen, je vriend heeft zijn kerkelijk huwelijk, en je kindjes kunnen toch gedoopt worden...
|
|
bruid
26-8-2006
|
16-3-2005 18:27:01
Inderdaad, echt ideaal voor jou, Jozefien! En je hoeft zelfs geen eucharistieviering te doen; je kan er ook een gebedsdienst of woorddienst of korte inzegening van maken, dus dan heb je ook al niet het probleem dat jij geen hostie mag nemen. (zie hieronder in mijn 3e reactie, daar staat een link, net als in mijn eerste reactie, helemaal onderaan) Het komt allemaal wel in orde! :-) Veel succes! Tinne
|
|
Cindy
24-6-2006
|
17-3-2005 16:21:48
Hoi, wij zitten ook met dat probleem. Ik ben wel gedoopt maar heb mijn communies niet gedaan; Dan kan ik dusook niet voor de kerk trouwen. OF WEL ??
Dank voor de tips
|
|
Els
1-4-2006
|
17-3-2005 16:46:08
communies spelen geen rol, het is vooral het doopsel dat belangrijk is!!
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires