Nu Online
Momenteel zijn er 465 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

schieting

17-3-2005 17:13:00
Hallo,

Ik heb nog een vraagje. Wij doen een schieting een week voor onze trouw(net op mijn verjaardag). Op de dag zelf zijn we met 148 genodigden. Op de schieting vragen we helemaal niet zoveel mensen hoor. Gelukkig wonen sommigen een eindje van ons, waardoor ik ze al niet hoef te vragen, maar we komen nog aan 49 mensen die we er écht bij willen. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit naar een schieting geweest. Is dat normaal dat er zoveel aanwezig zijn? Dat is dan bijna alleen maar familie, de getuigen en onze beste vrienden.

Groetjes
Valerie

Valerie
3-9-2005
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 840

Katrien

Meld misbruik17-3-2005 17:36:13

hoi Valérie,
van ons komen enkel onze dichtse familie (ouders, broers, zussen, neven, nichten) en onze beste vrieden en eventueel mensen die dicht wonen !
wij geraken niet aan 50 man hoor !

Katrien

Meld misbruik17-3-2005 17:36:19

hoi Valérie,
van ons komen enkel onze dichtse familie (ouders, broers, zussen, neven, nichten) en onze beste vrienden en eventueel mensen die dicht wonen !
wij geraken niet aan 50 man hoor !

nele
20-5-2006
 Meld misbruik17-3-2005 17:56:03

hey valerie,

wij doen geen schieting, maar toen iemand uit mijn straat huwde was dat ook enkel met de dichtste familie, enkele vrienden en de buren(omdat we in de straat allemaal heel goed overeen komen)

bruid
26-8-2006
 Meld misbruik17-3-2005 18:38:14

Hoi Valerie,

Bij onze buren was dat ook voor hun beste vrienden, getuigen en buren. Van de familie was er toen zelfs bijna niemand. Maar toch ook al redelijk veel volk, hoor, zeker 30 personen.

Groetjes,
Tinne

Sylvie
1-7-2006
 Meld misbruik18-3-2005 7:33:38

Hallo Valerie

Volgens onze grootouders en ouders (en die spreken van traditie), mag je voor je schieting geen mensen uitnodigen. Een schieting gaat door op de donderdag voor het huwelijk en mensen moeten er spontaan op af komen.
Natuurlijk kan dit praktische problemen met zich meebrengen zoals hoeveel drank moet ik voorzien en uiteindelijk weet je graag hoeveel mensen er zullen zijn.
Wij zijn van plan om het volgens "traditie" te gaan schieten en voldoende drank te voorzien, maar op is op.

Groetjes Syl*

Tiziana
7-10-2006
 Meld misbruik18-3-2005 7:42:28

Hallo,

Mag ik vragen wat een schieting is?
Ik ben van Italiaanse afkomst en heb hier nog nooit van gehoord.
Misschien is het wel leuk om te doen.

groetjes,
Tiziana

An
24-9-2005
 Meld misbruik18-3-2005 8:17:08

Schieten doe je om de buurt te verwittigen van je trouw. Dus voor de buren. Geen familie, want die komen naar de feest. Als je ze er wel graag bij hebt, kan je ze uitnodigen. Vaak worden ook kennissen uitgenodigd bij het schieten waar je niet close genoeg mee bent om ze op je feest te vragen, maar die je toch een glaasje wil laten drinken op jullie. Schieten gebeurt ook bij de jongen thuis. Volgens de traditie vertrekt hij naar de buurt van het meisje. Hij verlaat zijn straat. Vaak worden de namen ook in kruit op de straat gelegd en dan aangestoken. Pas op, geeft heel veel licht en dan zie je nog lang die namen (of de eerste letters met een hartje) op de asfalt staan.

Tineke
1-6-2006
 Meld misbruik18-3-2005 14:38:04

Hallo

Bij ons is dat ook echte traditie.
Iedereen die wil mag eigenlijk komen. Is wel praktisch als je grote vriendenkring hebt, maar niet iedereen wil of kan vragen op je huwelijksfeest.
Bij ons worden ook de collega's van het werk uitgenodigd, de buren en op gebied van familie eigenlijk enkel diegenen waar je het meeste contact mee hebt (vooral de neefjes en nichtjes dus).
Soms gebeurd het dat er zowel bij de jongen als het meisje word geschoten.

Veel succes.
Goeie tip ga als meisje niet te dicht in de buurt van het kanon gaan staan. Iemand die we kennen heeft dat eens gedaan en dat spel was ontploft, gevolg haar gezicht zal vol van de kleine littekentjes met roet in.

Tine

Katja
9-7-2005
 Meld misbruik19-3-2005 9:48:50

Het is inderdaad traditie dat je niemand uitnodigt op de schieting maar dat de mensen spontaan komen. De schieting wordt in onze buurt ook niet georganiseerd door het bruidskoppel, maar door de buren en vrienden. Bij ons gaat zoiets ook door bij de bruid en niet bij de bruidegom. Hoeveel volk er komt weet je niet, maar je kan wel met de brouwer afspreken dat volle bakken gewoon worden terug genomen. Och een schieting is juist leuk omdat het zo een spontaan gebeuren is, zonder veel tralala.

Valerie
3-9-2005
 Meld misbruik19-3-2005 19:42:38

Merci voor al jullie reacties. Ik denk, als wij niemand uitnodigigen, er ook niet veel mensen gaan komen. De buren kennen wij totaal niet. En in de buurt woont niemand van de familie. Dus dat lijkt mij niet zo leuk. We zullen wel zien, het zal zeker leuk worden...

groetjes
Valerie

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...