Terug naar overzicht
Wij trouwen voor de wet in de stad waar we nu wonen, dat is verplicht denk ik. Maar vermits we daar practisch nog niemand kennen trouwen we in de kerk van mijn geboortedorp. Ik heb dat gevraagd aan de pastoor daar en dat was onmiddellijk in orde. Ik denk dat de pastoor ter plaatste gewoon moet akkoord zijn. Maar daar hangt volgens mij geen verplichting aan vast. Gewoon je hart volgen!Groetjes,Tina 16/08/08
Hallo,huwelijk voor de wet is inderdaad wel verplicht in de stad of gemeente waar je gedomiciliëerd bent, maar de kerk is vrije keuze, gewoon overeenkomen met de pastoor ter plaatse,groetjes,Marlies
Je mag inderdaad de kerk zelf kiezen, je moet wel toestemming vragen aan de pastoor van de parochie waar je woont. Je moet ook een doopbewijs vragen aan de pastoor van de parochie waar je gedoopt bent.
Is inderdaad zoals Tina en Marlies zeggen. Trouwen voor de wet kan enkel in de gemeente waar je gedomicilieerd bent. Maar voor de kerk mag je trouwen waar je maar wil. Een leuk kerkje aan zee... Een mooie kapel ergens in de ardennen... Een kerk waar voor jullie tweetjes een betekenis aan vasthangt... 't Kan allemaal met 't akkoord van de plaatselijke pastoor!