Terug naar overzicht
Waarom heb je de domicilie van je verloofde veranderd? Volgens mij maakt het enkel uit waar de bruid officieel woont...Marjan
Hallo,Je kan je vraag best stellen aan de burgelijke stand van je gemeente. Volgens mij maakte het niet zo veel uit wanneer je wettelijk samenwoont na je huwelijk, maar daar ben ik niet zeker van. Het is wel zo dat één van de twee, bruid of bruidegom moet gedomicilieerd zijn in de gemeente waar je wilt trouwen. Dat weet ik wel zeker, want ik heb mijn domicilie ook moeten herzetten naar de gemeente waar ik wou trouwen.Succes.Groetjes,An
Op de burgerlijke stand wisten ze het ook niet. Maar wie weet staat het wel in ons trouwboekje:-) En ze lezen dat naar het schijnt voor tijdens de wet. Ben benieuwd maar zou het eigenlijk graag eerder weten.@ Marjan: Wij wilden per se in Zomergem trouwen omdat we daar aan het bouwen zijn en omdat hij dan zogezegd terug bij zijn ouders woont. Als je elk in een andere gemeente je domicilie hebt mag je kiezen waar je trouwt. Annelies
Dag Annelies,In het burgerlijk wetboek staat het volgende: "echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht". Ik denk dat deze verplichting onmiddelijk ingaat. De termijn die je krijgt om je adreswijziging aan te geven aan de gemeente hangt misschien van gemeente tot gemeente af (hier ben ik niet zeker van), bij ons is dit 14 dagen (je moet anders eens kijken op de website van je gemeente, toen wij gingen samenwonen heb ik dat op de website van onze nieuwe gemeente gevonden). Ik herinner mij van een vriendin die ook terug bij haar ouders is gaan 'wonen' voor haar huwelijk, dat zij haar adreswijziging (terug naar waar ze dus echt woonde) ook binnen de 14 dagen na haar huwelijk moest aangeven. En dan komt de wijkagent nadien controleren of het allemaal wel klopt :-)Groetjes!