TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Kay
22-8-2009
|
3-7-2008 14:47:25
Dag Debby,
de reden waarom wij voor de kerk gaan trouwen is simpel weg omdat mijn vriend dat wil en ook omwille van de ceremonie. Voor mij is dit mindere belangrijk deels omdat wij vrijzinnige/katholiek als Islamitsch zijn opgegroeit. Ik moet waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd mijn vormsel nog gaan ontvangen. Trouwen jullie voor de kerk?
Groetjes Kay 22/08/2009
|
|
Karolien
23-5-2010
|
3-7-2008 15:55:00
fiogf49gjkf0d Wij trouwen voor de Kerk omdat ik anders zou vinden dat we niet echt getrouwd zijn. Het aan alle aanwezigen verkondingen dat je elkaar graag ziet en elkaar eeuwig trouw zal blijven, vind ik heel krachtig. Het is ook een deel traditie dat is zeker, en mn ouders & grootouders staan erop, maar ook zonder hen zou ik het zeker doen! Ik ben ook heel traditioneel in die zaken, ik wil bvb geen kinderen alvorens ik getrouwd ben. Dat is gewoon mijn / onze keuze. Iedereen maakt dat gewoon voor zichzelf uit he.
Groetjes, Karolien.
|
|
Lien
1-8-2009
|
3-7-2008 16:00:22
fiogf49gjkf0d Mijn verloofde en ik zijn allebei opgegroeid in een katholiek gezin. Niet dat we elke week naar de kerk gingen hoor, maar je krijgt toch een aantal waarden en normen mee. Het is dus deels een stukje geloof: je wordt gedoopt, je doet je eerste communie, je doet je plechtige communie en dan is voor mij een logische stap dat je ook voor de kerk in de echt verbonden wordt. Daarnaast is natuurlijk het hele ritueel toch onvergetelijk?! Voor de wet is alles in 5 minuten geregeld en in de kerk sta je der toch efkes bij stil hé. Als klein meisje al liep ik met een deken over mijn hoofd (ingebeelde sleep) te paraderen :-) Het is voor mij ook dus ook een beetje een meisjesdroom. Elk zijn mening natuurlijk ;-)
|
|
Isabel
11-8-2007
|
3-7-2008 16:05:34
fiogf49gjkf0d Hallo,
wij zijn ook voor de kerk getrouwd en dit was een heel bewuste keuze van ons. In onze ogen is dit 'de' verbintenis en beloof je voor God onvoorwaardelijk te kiezen voor elkaar. Ik had het niet verwacht aangezien we al samenwoonden, een eigen huis al hadden gekocht,... maar toch maakt deze verbintenis je relatie nog anders. Onze viering in de kerk was het hoogtepunt van onze dag. Wat ook wel een belangrijk onderdeel van je ja-woord is is dat je beloofd kinderen ook godsdienstig op te voeden. Wij verwachten ondertussen ons eerste kindje (ik ben 3 maand zwanger) en wij gaan het zeker laten dopen en onze belofte nakomen.
Groetjes, Isabel
|
|
Liesbeth
17-5-2008
|
3-7-2008 16:40:28
fiogf49gjkf0d hey Debby
Wij zijn vorige maand voor de kerk getrouwd. De wet is voor ons een pure verplichting en heeft niets met uw gevoelens of elkaar te maken. Dat is echt puur een bladje tekenen omdat dat moet. Een dienst, welke dat ook is, gaat veel dieper en symboliseert voor mij het huwelijk. Ik vind een huwelijk geen zakelijke aangelegenheid zoals die in de wet wordt voorgesteld. Het is een emotionele verbintenis die je aangaat. Mensen die zeggen dat je niet voor de kerk kan trouwen omdat je niet elke week naar de kerk gaat zien het verkeerd. Het gaat allemaal veel verder als dat, het gaat om het gezamelijke geloof in jullie twee, iets wat niet te vatten of heel moeilijk te omschrijven is. Iets wat voor mij hetzelfde mysterie oproept als een geloof. Het is een houvast die je volgt , maar die je niet kan uitleggen. Voor mij zijn huwelijken een deel van het geloof, welk geloof dat ook is, een christelijk, een islamitisch, of dat van jullie zelf... dat doet er niet toe. Voor de kerk moet je niet trouwen omdat een ander dat wil of omdat dat zo moet volgens de traditie. Het klinkt misschien raar en ik kan het niet uitleggen, maar voor mij is een huwelijk zonder een gelovige dienst of een speciale ceremonie niet compleet. Het was voor mij een kerkdienst of geen huwelijk.
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
3-7-2008 17:50:12
fiogf49gjkf0d Hey,
Wij trouwen voor de kerk omdat wij dit beschouwen als ons echt huwelijk. Voor de wet is dat maar een papiertje en het huwelijk daar is niet definitief. Voor de kerk ligt dat anders. Maar de belangrijkste reden is dat we willen tonen aan God, aan de familie, vrienden, .... dat wij samen verder door het leven willen gaan. Wat er ook gebeurt en dat we tijdens onze tocht vertrouwen op God. Wij willen aan onze kinderen later ook de christelijke waarden en normen ( respect voor elkaar, eerlijkheid, naastenliefde, ...) doorgeven. Dat is zowat de belangrijkste reden.
Groetjes en succes,
Gerlinde
|
|
Kim
7-5-2013
|
3-7-2008 17:53:17
fiogf49gjkf0d Wij trouwen voor de kerk omdat dit voor eeuwig is. Je kan voor de kerk nooit uit elkaar gaan.
Bij de wet kan je bij wijze van spreken op vrijdag trouwen en op maandag terug scheiden zonder dat er iemand iets zal zeggen...
Groetjes
|
|
Charlotte
19-9-2008
|
3-7-2008 18:18:28
fiogf49gjkf0d Stadhuis is een krabbel op papier en thats it. In de kerk kan je met iedereen delen hoeveel je van elkaar houdt. Misschien cliché en voor velen overbodig mr ja, de romantiek dus. Ik denk dat ik me pas echt getrouwd zal voelen na de kerk viering. De kerk is ook de plaats waar ik me het dichts zal voelen bij mn overleden vader, hij zou het zo willen. Grtjs
|
|
Marieke
18-4-2009
|
4-7-2008 11:57:13
fiogf49gjkf0d Dag Debby,
Ik ga hier misschien een aantal mensen tegen mezelf in het harnas jagen, maar wij trouwen niet voor de kerk, we houden een alternatieve viering met rent-a-priest, tenslotte vind ik dat je als koppel vooral centraal moet staan bij de huwelijksviering. Ik heb ook een aantal slechte ervarignen achter de rug met priesters. We waren op zoek naar een klein kerkje in de streek & kregen altijd vrij negatieve reacties, vandaar dat ik zoiets had van laat maar...
Groetjes & succes
Marieke 18/04/2009
|
|
Wendy
26-3-2009
|
14-7-2008 0:07:30
Hallo, Mijn vriend is niet gelovig, maar wil toch voor de kerk trouwen omdat dit voor mij belangrijk is. Ik vind, zoals anderen ook reeds hebben vermeld, dat een kerkelijke viering meer om het gevoel draait en niet om het zakelijke zoals bij de wettelijke trouw. Het heeft ook te maken met tradities, het moment kunnen delen met iedereen, zelf een moment creëren om je te kunnen bezinnen dat je een nieuw hoofdstuk in je leven start,... Voor mij hoort het er gewoon bij, anders zou het niet 'af' zijn. Ook zal ik met een kerkelijke viering meer het gevoel krijgen dat mijn overleden schoonmoeder en grootouders er toch bij zullen zijn op de één of andere manier.
Heb je al beslist wat je zelf zal doen? groetjes Wendy
|
|
Debby
8-8-2009
|
14-7-2008 9:34:27
Hallo Wendy,
Wij zullen ook in de kerk trouwen. Mijn vriend is ook niet gelovig en ik ook niet, maar ben een paar maanden geleden naar de kerk geweest met de trouw van mijn neef en hij had een offergebed (en wij een gebedsviering, dan wordt er meer van jezelf tussen gedaan, bv iets zeggen tegen elkaar enzo, met een offergebed dan wordt de communnie ook gedaan(hostie) en dat wilden we niet!), maar ik moet zeggen op dat moment had ik zoiets van ja ik wil zeker ook in de kerk trouwen, mede de Carrolus Borromeuskerk en die is het dan ook geworden, dat is nog eens iets extra speciaal, want vrienden van ons zijn 2 jaar geleden daar ook getrouwd! En zoals de meeste mensen zeggen, dat is echt iets speciaal (ook omdat het in die kerk is!), het geeft echt een romantisch (ookal is het in een kerk) gevoel! Ik heb bijna heel de mis gehuild, niet normaal, zag ons daar ook al zo zitten, echt een plaatje. En het was helemaal niet, wat de meeste mensen zeggen dat de pastoor alleen maar over god sprak en over niets anders zene! De getuigen hebben beide iets moeten voorlezen, de vader heeft een eigen liedje gebracht en ze hebben zelf de gelofte geschreven!Dat is toch mooi!!! Ons besluit staat vast en trouwens voor de pastoor ook(staan in zijn boek), het zal de Carrolus Borromeuskerk worden!
Groetjes,
Debby 8/8/2009
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu