Nu Online
Momenteel zijn er 310 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Etiquette... of waar je gaat lopen en gaat zitten :-)

8-7-2008 9:28:08
fiogf49gjkf0d
Hallo iedereen, wij trouwen uiteindelijk zonder ceremoniemeester (heeft afgezegd) en nu gaan we dus alles een beetje zelf doen. Kan er mij eens iemande klaar en duidelijk zeggen hoe volgende dingen in hun werk gaan ?

* Waar zitten bruid/bruidegom in de ceremoniewagen ?

* In welke volgorde en aan wiens zijde ga je het gemeentehuis binnen, waar zit de bruid/bruidgom, en in welke volgorde en aan wiens zijde kom je buiten ?

* Idem voor de kerk. Ga je binnen met erehaag en in een bepaalde volgorde ? Of gaat iedereen reeds naar binnen, bruidegom vooraan, waarna de bruid op muziek aan de zijde van haar vader binnenkomt ? Ait de bruidegom rechts van de bruid ? En zijn er ook regels waar de ouders plaatsnamen of de getuigen enz... Hoe kom je de kerk buiten ? Etc.

* In welke volgorde stel je je op bij het verwelkomen van de gasten op de receptie en wat zijn de regels bij het indelen aan de tafels, zowel voor het koppel en familie als de andere genodigden ?

Het moet allemaal niet zo stijf verlopen, maar het is toch handig hier en daar goede afspraken te maken lijkt me anders loop je door elkaar. Kan iemand hier eens een klaar en sluiten antwoord op geven ? Denk dat velen hiermee sukkelen, dus alle antwoorden zijn welgekomen ! Eventueel kan je mailen naar geert_vandenbosch@hotmail.com

Bedankt op voorhand !
G&A
26/07/08

Geert
26-7-2008
Meld misbruik

Reacties: 4 | Gelezen: 1324

eline
5-9-2008
 Meld misbruik8-7-2008 11:28:55

Hey Geert,
Ik zal trachten een eenduidig antwoord te geven op als jouw vragen.

Volgens de traditie zijn het volgende punten die gebruikt worden maar evan afwijken is zeker een mogelijkheid als jullie dit willen.

1) Als jullie een busje hebben dan zit de volledige suite samen en dan doet het er niet echt toe waar jullie precies zitten.
Hebben jullie verschillende wagens voor de suite dan is het als volgt bij vertrek naar het gemeente huis.
Eerst wagen met getuige bruidegom
dan wagen getuige bruid
dan broers en zussen bruidegom
dan broers en zussen bruid
dan grootouders bruidegom
dan grootouders bruid
dan pa bruidegom en ma bruid
dan ma bruidegom en bruidegom
en als laatste bruid en pa bruid + bruidskindjes

Als je getrouwd bent is het in omgekeerde volgorde en neemt de bruidegom plaats bij de bruid en gaan de ouders van de bruid samen zitten als ook de ouders van de bruidegom.

2)Zowel in de gemeente als voor de kerk loopt de bruid aan de linker zijde van de bruidegom als zij nog niet getrouwd zijn, tenzij de bruid door haar vader wordt weggegeven dan komen na de suite de bruidkindjes binnen en dan de bruidegom als voorlaatste binnen met zijn moeder en de de bruid als laatste met haar vader.
Eenmaal getrouwd loop de bruid aan de rechterzijde van de Bruidegom en treden zij als laatste buiten. met als voorlaatste de bruidkindjes

3) Zoals hierboven reeds vermeld zijn gemeentehuis en kerk redelijk gelijkaardig.
Wat de ere haag betreft.
Die wordt bij het binnenkomen van de kerk gemaakt door de suite, de volgorde is idem als de volgorde van de ceremoniewagen eerst getuigen en dan ... tot voorlaatste bruidegom en zijn moeder en als laatste bruid en haar vader.
Let wel bij de kerk dat de pastoor jullie samen zegend alsvorens jullie door de erehaag de kerk binnen wandelen want dan lopen jullie niet samen en das maar een dom zicht dat de bruid even naar vanvoor moet komen bij de bruidegom om gezegend te worden.
Jullie kunnen er ook voor kiezen om samen de kerk binnen te wandelen, de ere haag is idem als hier boven alleen wisselen de ouders een beetje van plaats.

In de Kerk zelf zitten de ouders, en grootouders samen met de getuigen en de bruidkindjes vanvoor
en daarna de broers en zussen
en dan de rest van de familie
meestal zit de familie van de bruidegom rechte en deze van de bruid links.
Ja de bruidegom zit rechts en de bruid links als je naar het altaar kijkt

4) bij verwelkoming van de receptie is het normaal gezien eerst de ouders van de bruidegom dan de bruidegom dan de bruid en dan de ouders van de bruid

Tafel indeling
de ere tafel bestaat uit bruidskoppel en hun ouders en soms nog getuigen en broers en zussen, hangt er een beetje vanaf hoeveel personen dat zijn.

De andere tafels kunnen ingedeelt worden op twee manieren eerst is per generatie, dit betekend dus alle nokels en tantes samen alle neven en nichten samen en dit per familie
Een andere mogelijkheid is uw nokel en tante samen zetten met hun eigen kinderen ( jullie neven en nichten) en per tafel bv 2 nonkels en 2 tantes en dan hun kinderen vb in totaal 3 met partner en zo heb ge een tafel van 10 pers

Wij zelf hebben een aantal dingen verandert en naar onze eigen hand gezet.
Wij trouwen wel niet voor de kerk maar hebben een half uur voor de wet waardoor we gaan personaliseren en wij hebben ook geen bruidskindjes.

Wij rijden als bruidskoppel samen naar het stadhuis.
Eenmaal daar aangekomen zullen de vrienden en familie die aanwezig zijn maar geen deel uitmaken van de suite gevraagd worden naar binnen te gaan.
dan gaat de suite naar binnen als voorlaatste mijn ventje met zijn moeder en dan ik als laatste met mijn vader.
Mijn familie zal aan achter mij zitten en deze van mijn ventje achter hem, de ouders, groutouders en broers en zussen zullen vooraan zitten de getuigen zitten naast ons, ik zit links en mijn ventje rechts.

Na de huwelijksvoltrekking verlaat de familie en suite het stadhuis en wij als laatsten de familie en suite zullen bij het buitenkomen een erehaag vormen waardoor wij samen zullen wandelen en overgoten zullen worden door rijst en zeepbellen.

Voor het ontvangen van de de gasten zijn we nog niet zo goed uit maar ik denk dat we eerst mijn ventje zijn ouders gaan plaatsen dan wij en dan mijn ouders met hun nieuwe partner.

Voor de tafelschikking zijn wij er nog niet volledig uit hangt een beetje af van de annulaties die we gaan krijgen.
normaal per generatie maar bij te veel annulaties zal het per gezinnetje worden omdat we dan meer verschillende mensen bij elkaar kunnen zetten, bij per generatie krijgen we teveel tafels met te weining volk

hopelijk ben je een beetje gehoplen en geraak je wijs uit mijn uitleg van das niet gemakkelijjk

groetjes ELine
05/09/2008

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik8-7-2008 13:05:55

fiogf49gjkf0d
Hoi Eline,

heel volledige uitleg. Klein vraagje: Wat is eigenlijk uw bron geweest?

Groetjes!

PS Wel grappig dat je nu al plant dat je gaat overgoten worden met rijst en zeepbellen :-) Bij ons wordt dat nooit gepland door het koppel zelf maar is dat, als het gebeurt, een verrassing van vrienden of familie.

Geert
26-7-2008
 Meld misbruik9-7-2008 8:46:01

fiogf49gjkf0d
Bedankt Eline voor het uitgebreide antwoord ! Het is allemaal wat duidelijker nu :-)

G&A
26/07/08

eline
5-9-2008
 Meld misbruik9-7-2008 14:21:03

Hey Marie,

Ik ben sinds ik verloofd ben nogal trouwforum versaafde geworden.
En daar ik de eerste van de familie ben die trouwt ben ik nogal actief opzoek gegaan naar info, deze heb ik dan allemaal gelezen en opgeslaan op de laptop en het belangrijkste heb ik onthouden.
En ja het ligt ook wel een beetje in mijn aard ik heb het graag nogal perfect en ik ben een controle freak.

Tja is wens overgoten te worden door rijst en zeepbellen dus die deel ik uit voor het wettelijk huwelijk aan mijn broers en zussen daar er geen kindjes komen.
En ik gebruik het motto als je iets wil dan moet je er zelf voor zorgen en niet wachten dat iemand anders het voor u doet vandaar de zeepbellen blazers zijn gekocht.

groetjes ELine
05/09/2008

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...