Terug naar overzicht
Hey Geert,Ik zal trachten een eenduidig antwoord te geven op als jouw vragen.Volgens de traditie zijn het volgende punten die gebruikt worden maar evan afwijken is zeker een mogelijkheid als jullie dit willen.1) Als jullie een busje hebben dan zit de volledige suite samen en dan doet het er niet echt toe waar jullie precies zitten.Hebben jullie verschillende wagens voor de suite dan is het als volgt bij vertrek naar het gemeente huis.Eerst wagen met getuige bruidegomdan wagen getuige bruiddan broers en zussen bruidegomdan broers en zussen bruiddan grootouders bruidegomdan grootouders bruiddan pa bruidegom en ma bruiddan ma bruidegom en bruidegomen als laatste bruid en pa bruid + bruidskindjesAls je getrouwd bent is het in omgekeerde volgorde en neemt de bruidegom plaats bij de bruid en gaan de ouders van de bruid samen zitten als ook de ouders van de bruidegom.2)Zowel in de gemeente als voor de kerk loopt de bruid aan de linker zijde van de bruidegom als zij nog niet getrouwd zijn, tenzij de bruid door haar vader wordt weggegeven dan komen na de suite de bruidkindjes binnen en dan de bruidegom als voorlaatste binnen met zijn moeder en de de bruid als laatste met haar vader.Eenmaal getrouwd loop de bruid aan de rechterzijde van de Bruidegom en treden zij als laatste buiten. met als voorlaatste de bruidkindjes3) Zoals hierboven reeds vermeld zijn gemeentehuis en kerk redelijk gelijkaardig.Wat de ere haag betreft. Die wordt bij het binnenkomen van de kerk gemaakt door de suite, de volgorde is idem als de volgorde van de ceremoniewagen eerst getuigen en dan ... tot voorlaatste bruidegom en zijn moeder en als laatste bruid en haar vader.Let wel bij de kerk dat de pastoor jullie samen zegend alsvorens jullie door de erehaag de kerk binnen wandelen want dan lopen jullie niet samen en das maar een dom zicht dat de bruid even naar vanvoor moet komen bij de bruidegom om gezegend te worden.Jullie kunnen er ook voor kiezen om samen de kerk binnen te wandelen, de ere haag is idem als hier boven alleen wisselen de ouders een beetje van plaats.In de Kerk zelf zitten de ouders, en grootouders samen met de getuigen en de bruidkindjes vanvooren daarna de broers en zussenen dan de rest van de familiemeestal zit de familie van de bruidegom rechte en deze van de bruid links.Ja de bruidegom zit rechts en de bruid links als je naar het altaar kijkt4) bij verwelkoming van de receptie is het normaal gezien eerst de ouders van de bruidegom dan de bruidegom dan de bruid en dan de ouders van de bruidTafel indelingde ere tafel bestaat uit bruidskoppel en hun ouders en soms nog getuigen en broers en zussen, hangt er een beetje vanaf hoeveel personen dat zijn.De andere tafels kunnen ingedeelt worden op twee manieren eerst is per generatie, dit betekend dus alle nokels en tantes samen alle neven en nichten samen en dit per familie Een andere mogelijkheid is uw nokel en tante samen zetten met hun eigen kinderen ( jullie neven en nichten) en per tafel bv 2 nonkels en 2 tantes en dan hun kinderen vb in totaal 3 met partner en zo heb ge een tafel van 10 persWij zelf hebben een aantal dingen verandert en naar onze eigen hand gezet.Wij trouwen wel niet voor de kerk maar hebben een half uur voor de wet waardoor we gaan personaliseren en wij hebben ook geen bruidskindjes.Wij rijden als bruidskoppel samen naar het stadhuis.Eenmaal daar aangekomen zullen de vrienden en familie die aanwezig zijn maar geen deel uitmaken van de suite gevraagd worden naar binnen te gaan.dan gaat de suite naar binnen als voorlaatste mijn ventje met zijn moeder en dan ik als laatste met mijn vader.Mijn familie zal aan achter mij zitten en deze van mijn ventje achter hem, de ouders, groutouders en broers en zussen zullen vooraan zitten de getuigen zitten naast ons, ik zit links en mijn ventje rechts.Na de huwelijksvoltrekking verlaat de familie en suite het stadhuis en wij als laatsten de familie en suite zullen bij het buitenkomen een erehaag vormen waardoor wij samen zullen wandelen en overgoten zullen worden door rijst en zeepbellen.Voor het ontvangen van de de gasten zijn we nog niet zo goed uit maar ik denk dat we eerst mijn ventje zijn ouders gaan plaatsen dan wij en dan mijn ouders met hun nieuwe partner.Voor de tafelschikking zijn wij er nog niet volledig uit hangt een beetje af van de annulaties die we gaan krijgen.normaal per generatie maar bij te veel annulaties zal het per gezinnetje worden omdat we dan meer verschillende mensen bij elkaar kunnen zetten, bij per generatie krijgen we teveel tafels met te weining volkhopelijk ben je een beetje gehoplen en geraak je wijs uit mijn uitleg van das niet gemakkelijjkgroetjes ELine05/09/2008
fiogf49gjkf0dHoi Eline,heel volledige uitleg. Klein vraagje: Wat is eigenlijk uw bron geweest?Groetjes!PS Wel grappig dat je nu al plant dat je gaat overgoten worden met rijst en zeepbellen :-) Bij ons wordt dat nooit gepland door het koppel zelf maar is dat, als het gebeurt, een verrassing van vrienden of familie.
fiogf49gjkf0dBedankt Eline voor het uitgebreide antwoord ! Het is allemaal wat duidelijker nu :-)G&A26/07/08
Hey Marie,Ik ben sinds ik verloofd ben nogal trouwforum versaafde geworden.En daar ik de eerste van de familie ben die trouwt ben ik nogal actief opzoek gegaan naar info, deze heb ik dan allemaal gelezen en opgeslaan op de laptop en het belangrijkste heb ik onthouden.En ja het ligt ook wel een beetje in mijn aard ik heb het graag nogal perfect en ik ben een controle freak.Tja is wens overgoten te worden door rijst en zeepbellen dus die deel ik uit voor het wettelijk huwelijk aan mijn broers en zussen daar er geen kindjes komen.En ik gebruik het motto als je iets wil dan moet je er zelf voor zorgen en niet wachten dat iemand anders het voor u doet vandaar de zeepbellen blazers zijn gekocht.groetjes ELine05/09/2008