Nu Online
Momenteel zijn er 401 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Begijnhofkerk Leuven

9-7-2008 13:52:16
Dag allemaal, ik heb een beetje een dubbel gevoel. We zouden trouwen in de Begijnhofkerk in Leuven. Kerk is gereserveerd, maar nu blijkt dat niet het altaar vooraan in de kerk wordt gebruikt, maar het "altaar" (niet meer dan een tafel, maar ok, daar komt hopelijk nog wel een mooi tafellaken over) dat in het midden van de kerk staat. Wellicht hebben ze dat naar voor gebracht omdat de kerk anders te groot lijkt, maar toen we de kerk reserveerden was ik in de veronderstelling dat de mis aan het altaar vooraan zou worden gedaan. Klinkt misschien alsof dat een klein detail is, maar ik zie het echt niet zitten om in het midden van een kerk te zitten, met een altaar dat daar gewoon neergezet is, met zicht op een halve lege ruimte voor je (achter het altaar staan uiteraard geen stoelen), alles leeg achter de pastoor en dan in de verte een mooi tabernakel waar je zo ver vanaf zit! Bovendien mag je blijkbaar de stoelen niet verplaatsen - dat zou sowieso geen optie zijn omdat er na ons nog iemand trouwt en die dan alles weer moeten verschuiven.
Het voordeel zou zijn dat je dichter betrokken bent bij de mis (altaar staat gewoon op de grond, zonder verhoog). Volgens mij toch iets té dicht: de stoelen staan véél te dicht bij het "altaar".
De kerk is eigenlijk wel groot, maar lijkt mij nog groter als je de stoelen en het altaar zo raar in het midden zet. En waarom dan allemaal zo dicht bij elkaar in het midden kruipen ? Er is toch plaats genoeg ? En met zo'n altaar in het midden heb ik zo niet het gevoel dat het een echt altaar is; in mijn voorstelling staat een altaar op een verhoog (klinkt misschien stom...).
Als dat altaar daar blijft staan zou ik eigenlijk misschien liever in een andere kerk trouwen, maar daar is het nu misschien wat laat voor... Volgens mijn vriend toch, want hij vond dat ik het dan eerder had moeten zeggen. Maar ik weet pas sinds gisteren dat de mis in het midden van de kerk wordt gedaan :-(
Ben er wel vooraf gaan kijken, maar dacht toen dat er net een viering van de universitaire parochie was geweest, die de stoelen dichter bij elkaar hadden gezet en die niet hadden teruggeplaatst, maar nu blijkt dat dus wél de "normale" inrichting van de kerk.
Als ik zeg dat we in de Begijnhofkerk trouwen krijg ik van velen enthousiaste reacties. Mooie locatie aan de buitenkant, dat wel, maar mij is het toch niet duidelijk wat er zo speciaal is aan de binnenkant...
Vrees dat ik wat te snel ben geweest met zeggen dat het goed was voor mij; aangezien we vlakbij receptie en feest houden was de locatie gewoon gemakkelijk. En mijn vriend zou van ver een band hebben met de kerk, terwijl ik niets ken in Leuven dus tja...

Sommigen zeggen dat die lege ruimte achter het altaar niet opvalt één keer dat je er zit, maar ik zie ze wel. Als je er vaak naar de mis gaat, kan ik mij inbeelden dat je het niet meer ziet, maar ik kom er nooit. Zijn er mischien nog onder jullie die daar trouwen of getrouwd zijn ? Hoe versier(d)en jullie de kerk ? Of heeft er iemand toch voorstellen voor andere kerken in Leuven ?

Alle suggesties zijn welkom...
Joke

Joke
25-4-2009
Meld misbruik

Reacties: 12 | Gelezen: 2018

Joke
25-4-2009
 Meld misbruik9-7-2008 14:18:37

fiogf49gjkf0d
Hallo,

Ik nog eens - sorry voor mijn lang bericht als ik het nu zo lees, maar ik heb er al migraine van gekregen en vannacht van wakker gelegen - nooit gedacht dat mij dat ging overkomen bij de voorbereidingen... Het is ook omdat iemand anders de contacten met de kerk en priester heeft gelegd; is dus wat vreemd als ik nu van idee verander, na de moeite die hij heeft gedaan moet hij straks nog gaan zeggen dat het niet meer nodig is...

Enfin, tot daar :-)
Joke

joke
12-7-2008
 Meld misbruik9-7-2008 14:22:54

fiogf49gjkf0d
Hey Joke,

Wij wouden daar ook eerst trouwen maar dat kon niet voor ons omdat je daar enkel kan trouwen als je een band hebt met de unif van Leuven. Beetje stom, maar ja...
Sint - Pieterskerk is ook héél mooi maar wel héél groot en ik vind het daardoor ook minder persoonlijk + er lopen wel toeristen rond.
Verder heb je nog: sint - michielskerk, kerk op het Pater - Damiaanplein, de Sint - kwintenskerk en de Sint - Geertruikerk; allemaal ook hele mooie kerken.
Wijzelf trouwen wel in het stadhuis van Leuven maar hebben de kerk in Herent, omdat wij nu in herent wonen. Das ook een hele mooie!

Grts, Joke
nog 3 daagjes...

hilde

Meld misbruik9-7-2008 14:53:17

fiogf49gjkf0d
Hoi Joke,

De broer van mijn toekomstige man is twee jaar geleden getrouwd in de Begijnhofkerk in Leuven. Wij zaten het dichtst bij het 'lege' stuk, maar ik moet je zeggen, echt waar, eens je daar zit, zie je dat niet meer. alle ogen zijn gericht op het bruidskoppel en het bruidskoppel kijkt op priester en altaar. Dus als dat een troost kan zijn... . Het gevoel moet natuurlijk juist zitten. Dus als je je er echt niet goed bij voelt, dan moet je mss eens ergens anders polsen. Ik weet wel dat het toen heel koud was in de kerk. Was toen ook wel 4 februari.

succes in ieder geval!

groetjes

hilde

Laura
4-10-2008
 Meld misbruik9-7-2008 15:16:12

hey Joke,

wij trouwen ook in de Begijnhofkerk! Ik heb er eerlijk gezegd nog niet echt bij stil gestaan, maar ik denk dat ik me er ook niet druk in ga maken. Langs de ene kant snap ik je punt en lijkt die lege ruimte me wat vreemd, maar langs de andere kant is het wel gezelliger op die manier en kan ik me inbeelden dat, zoals Hilde schrijft, je die lege ruimte niet meer ziet één keer het bruidspaar binnen is en de viering begonnen is.
groetjes, Laura

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik9-7-2008 15:40:27

fiogf49gjkf0d
Beste Joke,

Misschien een suggestie voor een kerk heeel dichtbij in de buurt: het kappel aan den arenberg (is op de kardinaal Mercierlaan gelegen). Het is super schoon en heeft een groot stuk enkel in glas (mijn schoonouders zijn daar getrouwd). En het is ook enkel voor KULers... Echt wel een aanrader en het is dichtbij de begijnhofkerk (dus je gaat geen omweg moeten doen om er te geraken)...

Groetjes,
sheron ook een KULer ;-)

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik9-7-2008 15:46:09

nog een zeer schone kerk:
Abdij het park (ook ni echt ver) is op de philipssite in Leuven...

Groetjes,
Sheron

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik9-7-2008 15:48:44

sorry om nog eens te posten... wat opzoekingswerk later, dien kapel heet: Sint-Lambertuskapel, Heverlee (een van de oudste in Belgie)

En nu stop ik met posten ;-)
Veel succes,
sheron

greet
1-8-2008
 Meld misbruik9-7-2008 17:29:12

hallo,

Een vriendin van mij is eind maart getrouwd in die kerk en ik vond het echt een prachtige kerk en een heel gezellige sfeer doordat de mensen zowel links en rechts als achter het bruidspaar zitten. Ik zou me echt niet laten ontmoedigen door die lege ruimte tussen de 2 altaren, daar heb ik echt niet op gelet toen!

Cindy

Meld misbruik9-7-2008 23:55:39

Joke
25-4-2009
 Meld misbruik11-7-2008 10:01:09

Dankjewel voor jullie reacties !

En aan mijn naamgenootje: een prachtige huwelijksdag gewenst morgen !

Lien
18-4-2009
 Meld misbruik4-8-2008 21:01:08

Hallo Sheron,

Weet jij soms waar we meer informatie kunnen vinden over de Sint-Lambertuskapel in Heverlee? Op internet vind ik absoluut niets terug!
Groetjes
Lien

Joke
25-4-2009
 Meld misbruik7-8-2008 8:48:48

Dag Lien,

Ik heb er zelf ook naar gezocht en niets gevonden, enkel een foto op internet waar niet veel op te zien was.
Misschien kun je eens bellen naar het secretariaat van de universitaire parochie ? Ik heb het telefoonnummer even opgezocht: 016/325585 of 016/325586.

Groetjes en veel succes,
Joke.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info