Terug naar overzicht
In België is het rechts, in Duitsland daarentegen is het links. Afhankelijk welk land denk ik ....wendy en PAtrick 13/09/08.
Wij hebben dezelfde vraag bij de juwelier gesteld. Deze zei dat de meeste mensen hem links dragen omdat deze hand het dichts bij je hart is. Gr, Liesbeth
Links, de kant van het hart
Hoi, Volgens onze juwelier is het 'links' dragen van de trouwring een katholiek gebruik omdat dat hand inderdaad het dichtst bij het hart is.Wij gaan hem rechts dragen, ik draag reeds de geboortering van mijn zoontje links en ben ook niet katholiek...
wij trouwen voor de kerk en ik neem de symbolen ook aan zoals het geloof me voorschrijftmen verlovingsring zit al een jaar aan men rechterhand, men trouwring komt mooi aan men linkerhand.Dus iedereen moet het voor zichzelf uitmaken maar ik denk als je huwt voor de kerk zal de pastoor vragen om je linkerhand te geven.Je kan hem ook in uw oor hangen natuurlijk :-)groetjes!
Daar is gewoon geen vaste regel over, het verschilt zelfs binnen België van streek tot streek blijkbaar ! Gewoon doen wat je het beste (meest praktische) vindt ! Zelfde met waar zitten bruide en bruidegom tenopzichte van elkaar in de ceremoniewagen, op het stadhuis + bij het binnengaan en buiten komen, ook voor de Kerk: wie zit of staat waar en in welke volgorde wordt er binnen of buiten gegaan. Ook voor de tafelindeling etc etc etc... Je mag die vraag hier 100 keer stellen en je krijgt 100 verschillende antwoorden, dus gewoon doen hoe je het zelf denkt lijkt mij het beste !
hetgeen wij altijd gehoord hebben is dat het varieert naargelang provincie.Oost-Vlaanderen heeft de gewoonte de trouwring links te dragen, Vlaams-Brabant dan weer rechts, ik geloof ook Antwerpen rechts.Allé dat is het verhaal dat ik altijd gehoord heb en dat onze juwelier ook verteld heeft.Dit is echter geen verplichting.De dag van vandaag draag je uw ring gewoon aan de hand die je zelf kiest.Wij zijn van Oost-Vlaanderen, maar hebben onze ring toch rechts aangedaan.Groetjes!