Terug naar overzicht
Bij mijn vriend doen ze dit : de donderdag voor den trouw spreken ze met een hoopje af en dan gaan ze naar de woning van de ouders van de bruid en naar die van de bruidegom om daar met hun kanon te schieten. Dit maakt een hels lawaai, dus best even de buren verwittigen! De ouders zorgen dan dat er drank en versnaperingen zijn, als de bende langskomt. Het trouwerskoppel gaat gewoon mee! Zelf heb ik het ook nog niet gezien, maar mijn vriend gaat altijd mee en volgend jaar is het onze toer!
Wij zijn ook van plan om een schieting te houden. In onze streek is het de gewoonte de avond voordien. Wij gaan dit voor ons huis doen. Je moet wel een vergunning aanvragen bij de gemeente om dit te mogen doen. In bepaalde gemeentes mag dit maar max 1 uur duren en zeker niet na 22u. Wij gaan dan drank voorzien en muziek. De poeders zijn normaal te verkrijgen bij de apotheek. Na menging van de 2 moet je wel opletten, dit is heel explosief!! Ik ken een bruidegom die er zijn hand van kwijtgeraakt is. Wij spreken af, wie schiet, geen alcohol. GroetjesIsabelle