Nu Online
Momenteel zijn er 174 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wettelijk huwelijk

8-8-2008 20:15:57
Hallo medebruidjes, ik ben hier nog volledig nieuw en heb een vraagje. Moet je trouwen (wettelijk huwelijk) waar je woont of mag je dit zelf kiezen?

Sharon
29-5-2010
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 585

Karen
18-7-2008
 Meld misbruik8-8-2008 20:21:45

Ik denk dat je zelf mag kiezen.
Ik ken iemand die in Gent woonde maar geboren was in Sint-Niklaas en speciaal daarvoor trouwde bij die bekende burgemeester!

Tina
16-8-2008
 Meld misbruik8-8-2008 20:27:17

Ik dacht nochtans dat je het wettelijk huwelijk moest doen in de gemeente waar je woont, maar dat je de eventuele kerkdienst wel zelf mag kiezen... Wij wonen nog maar een jaar hier en trouwen hier wel voor de wet, maar gaan naar mijn geboortedorp voor de Kerk. Maar misschien dat op aanvraag alles kan...?
Succes!
Tina
16/08/08

Anne

Meld misbruik8-8-2008 20:44:21

Ik dacht dat je mits je ergens anders wil trouwen erg veel papierwerk hebt in te vullen, maar dat het wel kan. Dus als je echt een plek hebt waar je heel graag wil toruwen en het er voor over hebt, dan kan dit volgens mij wel, maar informeer best eens bij je gemeente, zij weten hier meer over.
Proficiat!!!
Groetjes Anne

sylvia
9-5-2009
 Meld misbruik8-8-2008 21:02:42

hallo,
normaal moet je trouwen in de gemeente waar je woont en aangemeld bent, maar er zijn uitzonderingen, bovendien hangt het er van af hoe lang je er al woont want anders wordt het moeilijk om alle papieren in orde te krijgen, bovendien moet er veel papierrompslomp in orde worden gebracht en niet elke gemeente werkt zomaar mee bovendien kan het je wel wat gaan kosten dit kan tot 300€ oplopen.
Ik zou er toch nog maar eens over nadenken ik dacht ook eerst ergens anders te trouwen uiteindelijk trouwen we bij ons in de gemeente en betalen voor ons wettelijk huwelijk 5€ das dus echt wel een serieus bedrag gespaard.
groetjes sylvia

Gwendoline
7-6-2008
 Meld misbruik9-8-2008 9:12:04

Hallo Sharon,

Ik ben ook niet in de gemeente getrouwd waar ik woon. Bovendien ben ik in Wallonië getrouwd. Dit omdat mijn man daar op het gemeentehuis werkt en we dan maar moeilijk in mijn thuisstad konden trouwen. (om tegen niemand zijn schenen te schoppen!)

Ik heb helemaal geen papieren moeten in orde brengen. Zij hebben alles voor mij geregeld, normaal gezien moest ik een geboorteakte binnenbrengen maar zij hebben dat zelf opgevraagd bij mijn gemeente. Dus voor ons heeft dit absoluut geen moeite gekost, alles werd voor ons geregeld. Ik denk als je op iemand botst in de gemeente die het ziet zitten om dit te regelen voor jullie dat je geen problemen zal ondervinden.

Groetjes
Gwendoline

evy
1-3-2009
 Meld misbruik9-8-2008 11:42:46

Hier was er dus geen mogelijkheid om in een andere gemeente te trouwen. Ik heb dat nagevraagd, maar dit bleek niet mogelijk te zijn. Je moet trouwen in de gemeente waar je domicilie staat. Ik kon dus eventueel mijn domicilie terug overzetten, maar dan moest die daar 1jaar staan vooraleer we er konden trouwen. Dat was dus ook niet de oplossing want wij wilden vrij snel trouwen. Wij trouwden dus voor de wet in onze gemeente en voor de kerk in ons geboortedorp. Voor de kerk kan je overal trouwen (tenminste als je pastoor toestemming geeft) maar voor de wet niet.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info