Nu Online
Momenteel zijn er 743 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

vormingsdag

12-8-2008 22:30:17
hey, heeft er iemand ervaring met een vormingsdag voor het kerkelijk huwelijk? We zijn vandaag bij de pastoor geweest en we zouden een vormingsdag moeten volgen, maar dat zien we niet zo goed zitten. Groetjes

Sophie
21-5-2010
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 1164

miek
21-3-2009
 Meld misbruik12-8-2008 22:39:03

hey, ik zou je er niet teveel zorgen over maken. de meeste mensen zien er inderdaad tegenop, maar vinden achteraf dat het zeer goed meeviel, dat het eigenlijk tof is... je krijgt de kans om eens over een aantal zaken na te denken, en te spreken met elkaar. iets wat er in het dagelijks leven soms overschiet!

katrien
8-11-2008
 Meld misbruik12-8-2008 23:07:08

Wij zagen daar ook tegenop en zijn niet geweest. Pästoor heeft daar gn probleem van gemaakt

Melissa
23-8-2008
 Meld misbruik13-8-2008 7:36:08

Die vormingsdagen hangen een beetje af van gemeente tot gemeente. Bij mijn schoonzus vorig jaar was het een namiddagje speleltjes spelen. ALlé zo spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Ze vond dat echt heel tof. Bij ons waren het 3 avonden een spreker die kwam vertellen over het huwelijk. Wij zijn enkel de eerste les geweest omdat mijn vriend de nacht had en dus de andere 2 niet mee kon. Ik denk dat we de leukste les van alles hebben meegemaakt want bij de volgende lessen kwam er een advocaat vertellen over welke contracten er allemaal bestaan en zo van die dingen. Vrij saai, maar dat van ons ging over de verschillende talen van de liefde. Was wel tof.

Isabelle
4-10-2008
 Meld misbruik13-8-2008 10:42:41

Hey,

wij zagen er ook wat tegen op. De avond voordien moesten we naar een huwelijksfeest van een vriendin en de dag nadien moesten we zelf naar de vormingsdag. Maar uiteindelijk is het heel goed meegevallen. Wij moesten elkaar effe voorstellen, we deden wat groepsgesprekken over bv conflicten, wat we romantisch vinden,..., er werd ook praktische info meegegeven over hoe een misviering in elkaar zit, wat de verschillende mogelijkheden zijn. Maar alles was in een zeer losse sfeer en niets moest. Als je geen zin had om ergens over te praten of te reageren, dan hoefde dat ook gewoon niet. En we hebben er nog twee toffe vrienden aan over gehouden die ook pas getrouwd zijn onlangs. Achteraf gezien vind ik het wel een aanrader.
Groetjes
Isabelle

sylvia
9-5-2009
 Meld misbruik13-8-2008 12:40:39

Hallo,
Wist je ook dat het helemaal niet verplicht is en je pastoor jullie dus niet kan dwingen als je het niet wil doe je het gewoon niet.
sommige gaan met hun tijd mee en zijn echt wel leuk maar sommige zijn vree ouderwets en oersaai, dus pols eens bij hen die zo een dag hebben gedaan in je buurt en wat ze er van vonden dan kan je nog altijd beslissen.
Maar eigenlijk is heel het gegeven ouderwets!
groetjes sylvia

Sophie
21-5-2010
 Meld misbruik13-8-2008 13:25:39

hey, bedankt voor jullie reacties. We gaan er nog eens over nadenken. Bij ons zou het een hele dag zijn, van 10 u tot 17 u.
Groetjes

KATLEEN
26-7-2008
 Meld misbruik13-8-2008 13:57:41

Eerst waren wij naar een avond geweest met alle jonge koppels die gingen trouwen in 2008. De avond zelf zeiden ze ook dat je nog een vormingsdag kon doen of een gesprek houden met een getrouwd koppel. Wij hebben dit niet gedaan, moest de pastoor er op aangedrongen hebben dan zouden we dat wel doen.

joke
12-7-2008
 Meld misbruik13-8-2008 14:15:15

Hey Sophie,

Bij ons is dit echt reuze meegevallen. We hebben gewoon gepraat en stilgestaan bij bepaalde dingen dat je anders niet doet. Zo moest je een tekening maken over wat jou nu zo aantrekt in je partner. het maakt heel wat gevoelens los en das echt fijn om te horen en te beleven.
Wij hebben ook leuke mensen leren kennen, en met één koppel hebben we zelfs samen de bloemen voor de kerk gaan kopen en zo de kosten knn delen. (trouwden op dezelfde dag en dezelfde kerk)

ik vind het dus wel een aanrader maar denk dat het idd afhangt van de gemeente hoe leuk zoiets is. (bij ons was het in Herent, btw)

Grts, Joke

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info