Nu Online
Momenteel zijn er 250 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Eucharistie

17-8-2008 20:15:46
Hallo Bruidjes

Ik lees hier bij sommige berichten van de viering in de kerk dat sommige mensen een viering doen zonder eucharistie. ik wist niet dat dit toegestaan was! Ideaal dan, want mijn vriend ziet een te lange mis niet zitten en dan kunnen wij dat ook misschien doen. Maken ze daar dan geen probleem van bij de kerk als je dat vraagt?
En mijn vriend is wel gedoopt maar heeft zijn vormsel niet gedaan. Moet hij hem dan eerst laten vormen vooralleer wij in de kerk mogen trouwen?

xxx Isabelle!
www.isabellecarlo5juni2009.bruiloftsite.nl

isabelle
5-6-2009
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 370

evy
1-3-2009
 Meld misbruik17-8-2008 20:21:20

Je vriend moet inderdaad zijn vormsel gedaan hebben.
Onze pastoor deed helemaal niet moeilijk over het weglaten van de eucharistie.

veerle
1-2-2009
 Meld misbruik17-8-2008 20:31:30

Hey,

hij zal zich idd moeten laten dopen, volgens mij.

Voor de kerk kan je tussen 2 vormen kiezen, met of zonder eucharistie. De meesten kiezen met, dat het zowat standaard, maar zonder mag us ook...

Je moet het maar eens vragen aan de pastoor...

Veerle

Cynthia
16-5-2009
 Meld misbruik17-8-2008 20:45:53

hey, kan idd weggelaten worden. Hij is gedoopt, k denk eigenlijk dat dit voldoende is. Het is bovendien zelfs zo dat dit niet noodzakelijk hoeft, maar dan kan hij de kerkelijke gelofte niet afleggen (en zal enkel jij dat doen). K denk wel dat je hiervoor een priester moet vinden die dat toelaat

Caroline
15-9-2007
 Meld misbruik18-8-2008 10:46:18

Hallo,
Je moet enkel gedoopt zijn als je voor de kerk wil trouwen. Wij hadden de keuze: met of zonder eucharistie. Gewoon bespreken met je pastoor.
Groetjes

joke
12-7-2008
 Meld misbruik18-8-2008 11:05:56

Onze mis was er ook ééntje zonder eucharistie.

Cindy
13-6-2009
 Meld misbruik18-8-2008 11:19:32

Hey Isabelle,

Je kan inderdaad kiezen om een mis met of zonder eucharistie te doen. En bij ons vroeg de pastoor wel of wij gedoopt waren, maar niets over het vormsel dus dat was bij ons niet belangrijk, maar neem eens contact op met je Pastoor, die zal je kunnen verder helpen.
Wij dachten ook eerst dat het al te vroeg was om al contact op te nemen, maar onze pastoor was héél begripvol en behulpzaam en dus zijn wij ook al gerustgesteld.

groetjes en succes

Cindy
13/06/2009

www.kenencindy.bruiloftsite.nl

evy
1-3-2009
 Meld misbruik18-8-2008 14:49:03

Wij moesten beiden ook gevormd zijn, want de exacte datums moesten genoteerd worden. Is dit dan verschillend van parochie tot parochie?

Sylvie

Meld misbruik18-8-2008 22:10:30

Hey Isabelle,

Wij hebben ook een mis zonder eucharistie, meer zelfs wij hebben een gemengd huwelijk, dwz m'n vriend is niet gedoopt en heeft bijgevolg ook z'n vormsel niet gedaan, maar ik wel en dat is voldoende.
Dus, trouwen voor de kerk kan echt wel hoor, bruidjes, als één van de twee maar gedoopt is.
M'n vriend moest enkel een formulier ondertekenen dat hij er niets op tegen zou hebben dat als we later kindjes zouden hebben dat die gedoopt mogen worden, dat was alles.

Groetjes,

Sylvie
27/09/2008

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...