Nu Online
Momenteel zijn er 276 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Naam van je man?

21-8-2008 17:21:59
Hallo

Wij zijn nu al een goeie maand getrouwd en ik weet niet goed wat ik nu moet doen met mijn naam. Stel ik mezelf voor met mijn meisjesnaam of met de naam van mijn man?

Ik zag in de boekjes en "Trouwen voor dummies" dat ze in Nederland de naam echt aanpassen maar in België is dat zo niet de gewoonte.

Wanneer gebruik je dan de naam van je man? Ik ben trots om zijn naam te gebruiken, dat niet.

Als ik vroeger ging babysitten gebruikten die vrouwen als aanspreeknaam hun voornaam in combinatie met de naam van hun man maar op hun gsm hun meisjesnaam.
Een andere gebruikte altijd de naam van haar man.

Nemen jullie de huistelefoon op met "fam. X" of "Mevr. X"? (X zijnde de naam van je man!)

Ik kom er niet uit...

Karen
18-7-2008
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1327

Joke
25-4-2009
 Meld misbruik21-8-2008 18:02:13

Dag Karen,

Ik denk dat ik mij "beroepshalve" blijf voorstellen met mijn meisjesnaam, maar wanneer mensen ons pas leren kennen na de trouw, wel met de naam van mijn aanstaande. Zo bijvoorbeeld voor als de loodgieter eens moet langskomen (om een stom voorbeeld te nemen), zal ik "mevr. X..." zijn.
Hoewel... ik heb al gehoord van een vriendin dat dit na een tijdje tot een "identiteitscrisis" leidt :-) maar dat zie ik dan wel weer.

Huistelefoon is geen probleem, want wij hebben alleen eigen gsm, die ik blijf beantwoorden met mijn eigen naam.
Als ik vrienden bel die vorig jaar getrouwd zijn, merk ik dat zij hun huistelefoon enkel opnemen met de voornaam. Misschien ook een oplossing ?

Groetjes,
Joke.

liesbeth
11-10-2008
 Meld misbruik21-8-2008 18:45:27

Ik zal mijn eigen naam blijven gebruiken, omdat ik dat zo gewoon ben. Vroeger nam ik de telefoon op met voor- en achternaam, sinds een paar jaar alleen met de voornaam. Mijn vriend neemt altijd op met enkel zijn familienaam, en zal dat zo blijven doen.

Ik zal mezelf nooit voorstellen met de achternaam van mijn man, maar vanaf oktober zal ik wel mevr. DC zijn, maar dan enkel als ze mij aanspreken zonder mijn voornaam. Heb op kot zo'n identiteitscrisis doorgemaakt doordat ze mijn naam begonnen af te korten van Liesbeth naar Lies (omdat er 2 Liesbeth'en waren)... en dat was dus niet zo leuk...

Groetjes,

Liesbeth

sylvia
9-5-2009
 Meld misbruik21-8-2008 19:42:19

Hallo,
mijn mama en schoonzus hebben een dubbele naam eerst de naam van hun man en dan hun eigen naam dat ga ik ook doen.
aan de telefoon nemen ze altijd op met de naam van de man en aan de gsm met voornaam op je paspoort en bij de dokter en op papieren heb je overal je eigen naam.
je houdt ook je eigen handtekening.
Sylvia

s
1-6-2007
 Meld misbruik21-8-2008 21:42:47

Goh, ik verschiet hier wel een beetje van. (niet slecht bedoelt, he!) Maar ik had echt niet gedacht dat er nog vrouwen waren die er aan dachten om de naam van hun man te gebruiken. Ik voel me net wereldvreemd. :-s

Ik heb daar dus nooit aan gedacht om de naam van mijn man te gebruiken. Mijn mama heeft dat ook nooit gedaan en die is 30 jaar geleden getrouwd. Misschien vandaar mijn verontwaardiging, ik ben dat van thuis uit echt niet gewoon.

Anne

Meld misbruik21-8-2008 21:50:56

Goh ik weet niet of dit vreemd is om de naam van je man te gebruiken. Ik denk dat het mooi is om als gezin één achternaam te hebben, ik vind dit een vorm van eenheid.
Maar omdat dit in België niet echt evident is snap ik je reactie wel. In andere landen zoals Engeland, Nederland is het bijna vanzelfsprekend dat je je naam volledig verandert.
Maar ieder moet dit voor zich weten.

Groetjes

Patricia
14-2-2009
 Meld misbruik22-8-2008 8:12:49

Mijn redenering is: je blijft nog steeds dezelfde persoon. Het is niet omdat je iemand graag ziet, dat je je naam moet veranderen... En ik ben zeker even trots dat ik naam van mijn vader heb! En het is weer zo typisch dat het de vrouw is die haar naam moet veranderen en niet de man :-) Mijn moeder heeft dit ook nooit gedaan, en ik ga de traditie verder zetten!

Kim
2-8-2008
 Meld misbruik22-8-2008 9:05:48

Hoi,
Ik verschiet hier een beetje van de andere reacties. Wij zijn nu de familie X (naam van mijn man) en daar ben ik super super trots op! Als ik mijn GSM opneem ben ik gewoon Kim maar als we ons voorstellen ergens op een formele gelegenheid is het Mr & Mevr. X (naam van mijn man). Ik vind dit helemaal niet antiek of zo, gewoon super trots om een eenheid met mijn ventje te vormen!
Groetjes
Kim

annemie
4-8-2007
 Meld misbruik22-8-2008 14:37:22

hallo
ik gebruik mijn eigen naam, ik zou het echt gek vinden om de naam van mijn man te gebruiken, ik ken eigenlijk niemand die dat doet.
We zijn nu bezig met verbouwingen en als ik offertes aanvraag, krijg ik die vaak terug gericht aan Dhr. en Mevr. en dan mijn achternaam.

annemie
4-8-2007
 Meld misbruik22-8-2008 14:39:30

nu ik eraan denk:
ik had op school een collega die wel de naam van haar man had overgenomen, toen gingen ze uit elkaar en gebruikte ze terug haar eigen naam, was ineens iedereen op de hoogte.
Natuurlijk trouw ik niet met het plan ooit te scheiden ;)

K
7-7-2007
 Meld misbruik25-8-2008 15:31:37

Eigen naam voor alles, huistelefoon, eigen gsm, werk,... Mijn moeder heeft ook altijd haar eigen naam gehouden, zoals gezegd, je bent geen andere persoon omdat je getrouwd bent he :-) Niettemin, als ze aan de telefoon vragen of ze bij xxx zijn en het is de naam van mijn man en ze vragen dan of ik mevrouw xxx ben, zeg ik wel ja natuurlijk, maar dat deed ik voor onze trouw ook al :-)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...