Nu Online
Momenteel zijn er 271 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

betalen ouders mee...?

22-8-2008 14:06:11
hoi iedereen,

Vroeger werd de trouw meestal betaald door de ouders...
Dat is nu wel anders... Krijgen jullie ook nog een groot bedrag van de ouders? (Betalen ze bv het avondfeest?) Of betalen jullie alles volledig zelf?

Gr

Karen

Meld misbruik

Reacties: 28 | Gelezen: 645

Sylvia
25-4-2009
 Meld misbruik22-8-2008 14:15:47

Hallo Karen,

Wij hebben heel veel geluk: wij moeten niks van avondfeest, receptie, kleed,... zelf betalen. En we hebben tot nu toe ook alles zelf gekozen. Wij zijn bijv zelf eerst naar verschillende zalen gaan kijken en dan hebben we de ouders eens meegevraagd en zij waren direct akkoord met alles. Soms hoor je dan dat (schoon)ouders zich gaan moeien, maar dat is bij ons niet het geval. Ik dacht wel de videograaf en fotograaf zelf te betalen, maar ik denk dat mijn ouders dit zelfs willen doen... Maar ik lees ook steeds vaker dat het koppel zelf de kosten draagt, ik besef dat wij verwend zijn...

groetjes,
Sylvia 25/04/2009

Kim
12-9-2009
 Meld misbruik22-8-2008 14:18:44

Wij hadden eigenlijk ook niks verwacht, maar we vertelden de plannen en onze ouders stelden zelf voor om het avondfeest te betalen.
We hebben zelf de zaal mogen kiezen en mogen ook zelf het menu'tje kiezen.
Andere kosten dragen we zelf, maar we zijn al erg tevreden met dit.

Groetjes
Kim
12-09-2009

s
1-6-2007
 Meld misbruik22-8-2008 14:35:16

Hier nog een verwend nest. :-)
Wij hebben eerst alles zelf betaald om ons niet schuldig te hoeven voelen dat we geen inspraak dulden. Dus als we niks zouden gekregen hebben was dat geen probleem. Alles pastte in ons budget, geld was al voorzien.
Nadien hebben ouders elk de helft van het avondfeest betaald. Ze stonden daar echt op. Mijn mama heeft mijn kleding betaald en ook nog eens het etentje met getuige, ouders en grootouders na de wettelijke trouw.
Amai, ik verschiet er zelf weer van hoeveel geld ze hebben uitgegeven.

Nu vind ik persoonlijk dat je daar absoluut niet van mag uitgaan dat je ouders zo gul zijn, zelfs als het voor hen financieel mogelijk is.
Ik ben daar nooit van uit gegaan.
Het enige wat ik verwachte dat ze wel betaalde was dat etentje na de wettelijke trouw. Reden: ik wilde dat etentje niet omwille van de prijs. Dat pastte niet in mijn budget. En ze hebben zelf gezegd dat ze dat wilde doen. Dus hebben ze die rekening op restaurant ook zelf meteen betaald.

Van mijn ouders hebben we geen trouwkado gekregen. Zij beschouwden de kosten die ze achteraf wilden betalen als kado.
Van mijn schoonouders kregen we rond de trouwdatum wel een mooi geldbedrag op de rekening gestort. Ik verschoot!! En dan nog eens achteraf de helft van het feest.

Amai, met dit nog eens te typen besef ik echt hoe verwend we zijn en hoeveel geluk ik heb met ouders en schoonouders.

Yasmine
25-4-2009
 Meld misbruik22-8-2008 15:04:05

Hallo,

Mijn ouders betalen mijn kleed en hun eigen gasten op de receptie en op het avondfeest. Daarnaast hebben wij als huwelijkscadeau al een wasmachine én droogkast gekregen. En ze betalen de helft van de "gemeenschappelijke kosten" zoals ceremoniemeester en bloemen.

Zijn ouders betalen hun gasten op de receptie en het avondfeest en ook de helft van de "gemeenschappelijke kosten". Of ze daarnaast nog iets betalen/cadeau geven, weet ik (nog) niet. Ik neem aan zeker de huur van het jacquet van mijn aanstaande.
Schoonmoeder stelde voor om trouwringen te betalen maar dat hebben we afgewimpeld (gelukkig met succes) omdat ze dan ook nog een zeg wilde hebben in waar we die zouden gaan halen [zucht].

Fotograaf wil ik zelf betalen omdat ik dat geen gemeenschappelijke kost vind; muziek in kerk en etentje na wettelijke trouw onder andere ook.

Ik wou alleen dat mijn schoonmoeder zich wat minder bemoeide, maar wat wil je als ze haar eigen gasten betaalt (die in de meerderheid zullen zijn) en cateraar en bloemist al kent, zodat zij overal betere offertes kan krijgen dan mijn aanstaande en ik ?

Eigenlijk heb ik liever dat mijn ouders een vast bedrag geven want ik zie de prijzen van de receptie al de hoogte in gaan en als mijn ouders hun eigen gasten willen betalen gaat dat voor hen duurder uitvallen dan ze hadden verwacht.

Maar conclusie: ook verwend door thuis
:-))

evy
1-3-2009
 Meld misbruik22-8-2008 15:07:52

Wij hebben volledig alles bekostigd. Mijn ouders wilden de helft van het feest betalen, maar van schoonouders kregen we geen cent! Daarom heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ook zij niets hoefden te betalen en we alles zelf wel zouden bekostigen.

lesley
20-6-2009
 Meld misbruik22-8-2008 15:09:47

Hoi Karen,

Wij trouwen volgend jaar in de zomer en wij bekostigen alles zelf, van kleren tot feest. We hebben zelf (na 8 jaar samenzijn) besloten om te trouwen, en ik vind niet dat onze ouders daarvoor moeten opdraaien.
Zo is het ONS feest en kiezen/beslissen we alles zelf!
Groetjes, Lesley

Vicky
3-10-2008
 Meld misbruik22-8-2008 15:29:22

Hoi Karen,

Mijn ouders betalen mijn bruidskleed,mijn schoenen en al hun genodigden (vrienden + familie).
Mijn schoonouders betalen mijn ventje zijn kleren en schoenen, mij juwelen hebben ze ook betaald en dan nog hun genodigden (vrienden + familie).
De rest betalen we zelf zoals bloemen, fotograaf, notaris, bedankingen, cadeau's ouders en getuigen, en natuurlijk ook de receptie en het diner voor onze vrienden.
Ik was al dolblij wanneer beide ouders zeiden dat ze wel gingen sponsoren.
Gelukkig hebben wij ook geen ouders die zich gemoeid hebben, we mochten onze zin doen.

Groetjes,

Vicky (03/10/2008)

Joke
30-5-2009
 Meld misbruik22-8-2008 15:30:52

Wij hebben eigenlijk ook veel geluk.
Wij trouwen volgend jaar in mei en onze ouders betalen elk de helft van de receptie en het avondfeest. Zijn ouders betalen zijn kostuum en mijn ouders mijn kleed en onze limousine. Maar we beslissen wel alles zelf.

Groetjes

Gwen
25-4-2009
 Meld misbruik22-8-2008 16:02:49

Wij betalen alles zelf, maar krijgen wel een bepaald bedrag van mijn ouders (ong 100 000 bef, voor wie nog kan rekenen in belgische frankjes). Ze betalen ook hun eigen genodigden, maar hebben er nog niet echt over gepraat, weet dus niet of dat ook van die 100 000 bef moet komen, of dat we dat nog apart krijgen.
Tja, ik veronderstel dat we dan uiteindelijk heel veel zelf kunnen beslissen. Mijn vriend en ik wonen ook al een hele tijd apart, hebben al een huisje gekocht. Kunnen dus niet echt verwachten dat onze ouders dan onze trouw bekostigen. Dat blijft toch een keuze die je met je vriend maakt, vind ik.

Gwen

Inge
23-5-2009
 Meld misbruik22-8-2008 16:09:37

Wij zijn enorm verwende mensen. Onze ouders betalen alles en eisen absoluut geen inspraak. Wij vragen hen dan wel hun mening over verscheidene zaken. Zelf betalen we dan nog de fotograaf en onze ringen.

Patricia
14-2-2009
 Meld misbruik22-8-2008 16:09:52

Wij betalen het helemaal zelf. Mijn vader is wel altijd zeer gul met cadeaus, dus ik verwacht wel nog een mooi bedrag... Van mijn vriend zi'n ouders verwacht ik niet zoveel, al weet ik wel dat ze volgens eigen portemonnee moeite gaan doen.

inneke
13-9-2008
 Meld misbruik22-8-2008 16:28:22

Hey,

Wij betalen bijna alles van die dag maar wij hebben dan wel al een mooi bedrag gekregen toen wij zijn gaan samenwonen...Nu hebben mijn ouders uiteindelijk toch besloten om mijn kleed en acc te betalen en de fotograaf (samen +/- 3000 euro). Mijn schoonouders hebben dit bedrag rond kerstmis ook op onze rekening ineens gestort als verrassing en sponsering van onze huwelijksreis. Dus die sponsering komt van pas maar eigenlijk hadden wij onze cent al gekregen bij het samenwonen. Mijn ouders hebben toen ook gezegd dat we dit mochten gebruiken bij het samenwonen of trouwen. Aangezien we toen met een zware kost zaten van de aankoop van ons app.hebben we toen daarvoor gekozen...

Inneke
13sept

Karen
18-7-2008
 Meld misbruik22-8-2008 16:33:45

Hallo

Bij ons hielpen mijn ouders en mijn schoonmoeder mee. (ouders van mijn man zijn gescheiden)
Van mijn ouders kreeg ik mijn kleed, een droogkast, kleedjes voor de bruidskinderen, allerlei spullen om de zaal aan te kleden en ze betaalden hun gasten voor de receptie en het avondfeest.
MIjn schoonmoeder gaf ons de dj en betaalde haar gasten, zorgde voor kleren voor mijn man en zijn broer en het bruidsboeket.

We deelden de kosten voor ballonnen, drankjes aan de kerk,bloemen ... (met mijn ouders en schoonmoeder)

Wij betaalden de ringen, de fotograaf, de ceremoniemeester, de kerk, de wet, de priester, mijn lingerie, mijn schoenen, onze huwelijksreis, de kapster de dag zelf voor iedereen,...

De papa van mijn man en zijn nieuwe vrouw wilden echter niet meedenken, meehelpen en deden zelfs wat moeilijk over de suite en de zitplaatsen in de kerk,...
Ze gaven ons als cadeau 75 euro terwijl ze zelfs heel goed wisten dat het 73 euro/p.p. was. Ze waren wel heel mooi uitgedost! Ze waren er een hele dag bij ook bij de lunch en aperitief aan de kerk.

Zo zie je maar...

Karen

Caroline M.
12-9-2009
 Meld misbruik22-8-2008 16:37:49

Bij mij is het gelijkaardig met Inneke haar verhaal. Mijn vriend en ik zijn in 2005 gaan samenwonen. Toen hebben we geen geld van onze ouders gebruikt voor het appartement. Begin 2007 hebben we dan ons huisje gekocht waar nog veel verbouwingen aan nodig waren en nog steeds zijn. Het bedrag dat mijn ouders hadden gespaard sinds mijn kindertijd is toen in de verbouwing gebruikt. Het geld dat mijn schoonouders voor mijn vriend hadden gespaard is nog niet gebruikt. We hebben dat opzij gehouden voor als we toch zouden trouwen... en nu is het dan zover: 12/09/09 trouwen we. Het vervelende is nu wel dat het lijkt alsof mijn schoonouders de feest bekostigen, maar eigenlijk hadden we even goed hun geld voor de verbouwing gebruikt en dat van mijn ouders voor het feest. Dat wekt soms wrevel op. Mijn schoonmoeder heeft zo haar eigen ideeen over wie ze wanneer wil uitnodigen. Zo willen wij haar vriendinnen niet op ons avondfeest, maar wel op de receptie. En als je dan nog geld tegoed hebt, is het niet de moment om in de clinch te gaan ...
Mijn schoonouders betalen het kostuum van mijn vriend en mijn ouders mijn kleed, maar wel met een maximumbedrag. We hebben dus een startkapitaal dat we volledig zelf mogen besteden. Voor de keuze van de zaal hebben we wel onze ouders betrokken.

groetjes,
Caroline 12/09/09

sandra
22-9-2007
 Meld misbruik22-8-2008 16:50:46

hier nog een verwend koppel, en we beseffen het maar al te goed!!

wij hebben echt schatten van ouders, niet alleen voor de enorme cadeau wat ze ons geven (nu en bij andere gelegenheden ook) maar ook omdat ze er gewoonweg altijd voor ons zijn.

van mijn ouders kreeg ik vroeger al een bouwgrond cadeau. al een supergift vind ik!!
nu we gingen trouwen en samenwonen (zijn pas gaan samenwonen - nieuwbouw- met onze trouw) kregen we van mijn ouders nog een wasmachine én droogkast én een enorme smak geld cadeau, van mijn schoonouders kregen we een prachtige slaapkamer voor in ons huis die we zelf mochten kiezen.
met schaamrood op de wangen moet ik dan ook nog even zeggen dat ze beiden álle kosten (uitgezonderd ringen en fotograaf) samen hebben gedeeld!!!

ik zal ze ook eeuwig dankbaar zijn en besef heel goed wat een enorme smak geld dat is!!!

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik22-8-2008 17:21:40

Amai, veel verwende bruidjes hier! ;-)
Mijn moeder sponsort ook een mooi bedrag en mijn toekomstige schoonouders lieten ook al vallen dat ze ons financieel zouden steunen. Maar ik weet niet heel zeker wat we met het geld gaan doen; in ons huisje steken waar we eind dit jaar waarschijnlijk in kunnen trekken of het geld in het feest steken. Enfin, het komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer.
Het is heel fijn dat mijn schoonouders willen sponsoren, maar nu verwacht de schoonmoeder dat we haar vrienden/collega's ook gaan uitnodigen en ik ken die mensen niet eens! Hoe we dat gaan oplossen weet ik nog niet, aangezien we hoogstwaarschijnlijk geen receptie gaan houden.
Enfin, we zullen er wel uitgeraken!

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik22-8-2008 19:18:07

Wij betalen alles zelf, maar krijgen achteraf waarschijnlijk nog wel een geldcadeau van beide kanten. We weten alleen nog niet hoeveel. Het zal wel niet (de helft van) het hele feest dekken.

Voor ons is dit prima zo. We moeten aan niemand verantwoording afleggen en doen wat we willen.

sylvia
9-5-2009
 Meld misbruik22-8-2008 19:53:44

Hallo hier ook een verwend nest,
van mijn ouders krijgen we ongeveer voor 5000€ als ik alles zowat bij elkaar tel.
van mijn schoonouders weet ik het nog niet ze zouden mee sponseren maar ik weet nog niet in hoe vere.
maar alleen het dele van mijn ouders is al fantastisch.
Sylvia

Annelies
3-7-2009
 Meld misbruik22-8-2008 21:28:41

wij moeten alles zelf betalen, schoonfamilie kan blijkbaar niet en mijn ouders hebben al deeltje in m'n huis gestopt...

Kim
2-8-2008
 Meld misbruik22-8-2008 22:25:26

Hoi,
Hier nog zo een verwend koppel. Onze trouw alles bij elkaar was zo'n € 13500 waarvan elk van de ouders € 5500 gegeven hebben. De rest hebben we zelf betaald (fotograaf, ringen, ceremoniemeester, bloemen). Heel erg veel geluk gehad. Wel een klein beetje last van bemoeienissen gehad maar voor zo een gigantisch bedrag vonden we dat niet zo heel erg. Daarenboven mochten we al het geld dat we kregen op receptie en avondfeest zelf houden wat toch zo'n € 6100 was.
Groetjes

sofie
22-5-2009
 Meld misbruik23-8-2008 9:53:00

Onze ouders betalen het avondfeest en de receptie. Mijn ouders wouden ook nog de andere dingen betalen, maar dat willen we niet. Wij zullen op onze trouw alle cadeaus krijgen, dus vind ik dat we best zelf een deel mogen betalen. Ik ben ook superblij dat onze ouders sponsoren, anders zou onze trouw nooit zijn wat het nu zal worden. En inspraak, tjah, zolang dat geen bemoeinissen worden vind ik dat helemaal niet erg!

Liese
9-5-2009
 Meld misbruik23-8-2008 13:11:06

Hoi Karen,

ook wij zijn een strontverwend koppel :). Onze ouders betalen elk de helft van het feest, en mijn ouders hebben ook de helft van mijn kleed betaald (mijn toekomstige heeft zijn kleren nog niet gekocht, dus hoe het daar gaat gaan weet ik niet). En dat terwijl we alles volledig mogen doen zoals wij het willen, ze geven wel hun mening maar laten ons toch onze gang gaan (daar zijn we heel dankbaar voor!).
Mijn schoonouders hebben enkele maanden geleden ook ongeveer de helft betaald van de bouwgrond die we gekocht hebben, dus we hebben echt wel heel veel geluk met onze (schoon)ouders!

Groetjes,

Liese

Inge
4-4-2009
 Meld misbruik23-8-2008 13:28:40

hey... effe een reactie van een minder verwend nest!
Ik zou het inderdaad ook fantastisch vinden om zulke gulle sponsors te hebben, maar bij ons wordt er uiteindelijk enkel mijn kleed (lees "kleed" - zonder accessoires) betaald door mijn ouders en mijn toekomstige krijgt zijn (gehuurd) pak van zijn ouders (mét accessoires, en waarschijnlijk ook kleren van de bruidskindjes,want die zijn van zijn familie). Ik ben al blij dat we daar niet op moeten besparen, zo heb ik tenminste mijn droomjurk. Want al de rest kost genoeg (ringen, feest zelf - we doen géén speciale auto's of bus wegens te duur)
Het wordt sowieso voor ons een mooie dag - je moet niet vergelijken met "overdreven" dure dingen (ik heb géén witte vlinders nodig om mijn dag een succes te maken, bv). Maar besef dat die geldcadeaus van de ouders dus géén vanzelfsprekendheid zijn!

Jennifer
5-9-2008
 Meld misbruik23-8-2008 14:18:08

Mijn moeder heeft 500 € bij mijn kleed bijgelegd en mijn toekomstige schoonmoeder heeft het kostuum betaald. Verder zullen mijn ouders 2000 € bij het feest doen als huwelijkskado en mijn schoonouders doen er ongeveer 1000 € bij. De rest betalen we zelf.

chrisje
10-9-2008
 Meld misbruik23-8-2008 17:39:12

Dag Karen, wij betalen ons feest volledig zelf, we krijgen dan ook wel geen gemoei van mijn moeder of schoonouders, mijn moeder wilde wel wat bijleggen voor het feest, maar dan wilde ze weten wat mijn schoonouders gingen doen, ik heb haar gezegd dat ze dat maar zelf moest vragen, maar dat doet ze ook niet, we betalen dus alles zelf, maar denken wel dat we een mooi centje gaan krijgen op het feest, van elk een paar honderd euro. Ach ja, we moeten dan ook niet naar hun pijpen dansen, hé?!

Mieke

Meld misbruik23-8-2008 19:28:15

Hier nog een verwend nest...

Ons feest kostte iets meer dan 35.000 euro alles bijeen (dus volledige dag + avondfeest). Onze ouders hebben elk hun gasten en familie betaald + elk de helft van onze vrienden. De ringen en de huwelijksreis hebben we zelf betaald.

Mieke

Kristien
25-7-2009
 Meld misbruik23-8-2008 19:46:57

Hallo,
Amai jullie hebben allemaal geluk...
Wij moeten alles zelf betalen...
Mijn ouders hebben het niet breed en van mijn schoonouders moeten we niets verwachten...
Mijn mama wilde wel proberen wat te sparen, maar dan moet ze haar pijn doen en dat wil ik dan ook liever niet als de andere kant ook niets doet...

marieke
15-8-2009
 Meld misbruik27-8-2008 11:25:34

Van zijn moeder en zijn grootouders samen krijgen we 7500 euro. Mijn ouders weten nog niet precies hoeveel ze gaan geven, in ieder geval willen ze graag mijn kleed en de kosten voor hun vrienden en familie betalen.

15 september trouwen we voor de wet, en dan betalen mijn ouders mijn kleed en de lunch (intiem lunchen met de dichte familie +- 15 man)

We krijgen eveneens een droogkas, wasmachine en stoomstrijkijzer van mijn ouders. En van zijn moeder kregen we de ringen. Van zijn grootouders kregen we een heel mooi bedrag omdat we net ook een huis gekocht hebben.

Blijkbaar zijn ook wij verwend!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...