Nu Online
Momenteel zijn er 279 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

niet al te enthousiaste moeder

1-9-2008 8:33:08
hallo iedereen,

er moet mij iets van het hart. Mijn vriend en ik hebben in mei aangekondigd dat we volgend jaar op 15 mei huwen. Ik had zo gehoopt dat mijn moeder bij mijn huwelijk even enthousiast zou zijn als bij het huwelijk van mijn zus. Helaas, de toon was direct gezet (ik moet er wel bijzeggen dat mijn vriend en ik 16 jaar verschillen en mijn ouders niet onmiddellijk volledig achter onze relatie staan. Ze kunnen er wel mee leven, maar ze zullen het nooit helemaal aanvaarden. Intussen ben ik ook zwanger van ons tweede kindje). Ik probeer af en toe hulp te vragen of ideeën te sprokkelen bij mijn moeder, maar ik krijg telkens antwoorden in de zin van: "zou je dat wel doe?" "OVerdrijf je niet te veel" "HEeft het wel zin dat we een trouwjurk kopen, dat kost toch veel geld" etc etc. Ik zou er zo graag een mooie dag van maken, maar het mankeert mij aan de nodige ruggesteun. Van mijn vriend mag ik doen wat ik wil (weliswaar binnen de lijnen van een budget) maar hij wil echt dat ik er kan van genieten. Dat is alleen verschrikkelijk moeilijk als je eigen moeder je niet steunt. Zo opperde ik gisteren het idee om een kapster/visagiste aan huis te laten komen, kreeg ik daar weer als antwoord:"Ben je nu weer niet aan het overdrijven". Ik had altijd zo gehoopt dat mijn moeder even inschikkelijk ging zijn als bij het huwelijk van mijn zus (dat georganiseerd was met veel toeters en bellen, met alles erop en eraan), daar dat is dus blijkbaar niet zo.

Zijn er nog bruidjes die zoiets ervaren? En kan er mij iemand tips geven om hiermee om te gaan?

groetjes

Mieke
16-5-2009
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 464

Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik1-9-2008 9:59:39

Hoi Mieke,

Spijtig dat je moeder niet hetzelfde enthousiasme toont als bij je zus.
Wij trouwen volgend jaar in september en mijn ouders waren in de wolken bij de aankondiging.
Nu ik ernaar begin uit te kijken om op jurkenjacht te gaan is het enthousiasme van mijn ma soms ook veel minder.
Ik zou graag tegen oktober/november beginnen rondkijken en telkens het onderwerp wordt aangesneden zegt ze : seg, is dat niet veeeeeel te vroeg, moet dat...
heb haar nu een paar keer geantwoord dat ze dan maar niet moet meegaan en dan draait ze wel direct bij want dat wil ze voor geen geld van de wereld missen.
Als het over de kledij van de ouders ging zei ze ook dat ze toch meer dan tijd genoeg heeft, enkele weken voor de trouw bijvoorbeeld.
Heb toen gezegd dat ze toch best een maand of vier ervoor begint rond te kijken, maar hier ook, veeeeeel te vroeg.
Ik troost mij met de gedachte dat we éénmaal 1 jaar voor de trouwdatum zijn ze wel in gang zal schieten.

Misschien moet je met je ma eens een goed gesprek hebben en haar voorzichtig duidelijk maken dat jullie echt willen trouwen met alles erop en eraan en niet anders omdat jullie wel al kindjes hebben en om welke andere reden ook.
Misschien denkt je ma zo omdat de "volgorde" trouwen-kinderen omgekeerd is.
Uitindelijk blijft het jullie dag.

Geniet ervan en ook van de voorbereidingen, maar een babbel kan soms veel ophelderen...

Groetjes

Sofie

Dorina

Meld misbruik1-9-2008 10:19:41

Hey Mieke,

Laat je niet doen door je moeder...
Ik snap best wel dat je haar erbij wil betrekken maar als haar enthousiasme zoek is doe je dat misschien beter niet.

Doe wat jij wil betrek misschien een goeie vriend of vriendin of je schoonmoeder en geniet van de voorbereidingen en je zwangerschap.
Laat de moed zeker niet zakken... en als je even je hart wil luchten mail dan maar... dorina@xplore.be

Groetjes en veel succes
Dorina

Kim
12-9-2009
 Meld misbruik1-9-2008 10:22:54

Hoi,

Ja ik ken dat zinnetje 'ben je nu echt niet veeeeeeeeeel te vroeg'.
Wij hadden zowat hetzelfde probleem. Ik met het heugelijke nieuws bij mijn moeder en vader (net tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen) en blijkbaar was die TV toch net dat tikkeltje belangrijker. Ik was om te ontploffen :)
Na enkele dagen van stilzwijgen is alles nu ook opgelost na een goede babbel. Ook ik krijg wel steeds te horen 'ben je nu niet wat te vroeg'. Met de zaal ook. Ze kon het maar niet begrijpen dat je die zaal al moest vastleggen.
Ik trouw ook in september 2009 en print af en toe een jurk af en dan is het ook weer 'Kim je hebt nog alle tijd'. Ach ja ik neem het allemaal met een korreltje zout en ga alles ook doen op mijn tempo. Ik wil niet op de laatste moment van hot naar her moeten lopen en uiteindelijk staat ze toch ook maar te springen om mee te denken en kijkt ze ook al uit naar het kleed.

Ik persoonlijk zou haar hierover aanspreken. Wie weet beseft ze niet eens dat ze je er mee kwetst.

Groetjes
Kim

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik1-9-2008 11:03:20

bij mij was het juist hetzelfde.. mijn ma luisterde maar half. Ale trouwkleed??? wie geeft daar zijn geld nu aan uit??
toch niet te veel mensen? zonde van het geld
en dit en zus en zo

mijn schoonmoeder was NOG straffer.. die zei letterlijk 'bij ons x in den tijd kocht ik nog die boekjes enzo, maar nu interesseert het mij niet meer zo, want ik heb het al eens meegemaakt!'
Dat zei ze over mijn tweede schoonzus die ging trouwen. Ik was de derde in rij, dus dat was helemaal niet meer interessant!

enfin; mijn mama was op de dag zelf echt wild enthousiast!!!!!!! die heeft hele dag lopen roepen dat ik het mooiste kleed had dat ze ooit al had gezien! (terwijl ze op voorhand haar neus had opgetrokken; maar kom dat is haar dus vergeven)

mijn schoonmoeder vond de dag zelf dat ze te weinig in de belangstelling stond en was dus aan het reklameren dat de familie er niet was, dat ze niet op een rij mocht gaan staan (wij deden een flowerpick in de plaats)

en bla bla bla

je kan hier nu 100 reacties krijgen die zeggen dat je het u niet moet aantrekken, maar dat doe je toch!

maar bij mij is mijn mama dus 180 graden gedraaid op de dag zelf

succes!

Veronique
15-5-2009
 Meld misbruik2-9-2008 13:06:33

Hoi Mieke

Eerst en vooral, hoe moeilijk ook, laat het over je heen gaan of zet ze direct op hun plaats. Wij maken het bijna iedere keer mee als het over 'den trouw' gaat. De allereerste reactie van mijn schoonmoeder was PFFF, waarvoor is dat nu goed (omdat we al een hele tijd samenwonen)? Altijd commentaar op alles wat we doen, het is te duur, het is geen goed menu, het is dit, het is dat. Ze bemoeit zich met niks zegt ze maar toch heeft ze op alles iets aan te merken en het is altijd van 'voor mij is dat genoeg hoor'. Nu ja, ze schijnt blijkbaar te vergeten dat we daar met 110 man zullen zijn :-). Komt er nog eens bij dat ze dus niks op een deftige manier kan zeggen zodat ze ons al dikwijls heeft gekwetst. Tot op een zeker ogenblik ik me eens deftig kwaad heb gemaakt. Op dat moment had mijn toekomstige stiefschoonvader het lef om ons huwelijk te vergelijken met een pak zever en veel tralala die al dat geld kost. Ik dacht dat ik ging ontploffen. Toen heeft mijn partner naar zijn moeder gebeld en gezegd dat het moest gedaan zijn. Potverdorie, dat is iets waar je zo lang naar hebt uitgekeken en waar je veel tijd hebt ingestopt om er een mooie dag van te maken dus waar halen ze het lef ... Langs mijn kant van de familie is het juist het tegenovergestelde, die zeggen niets en als ze al iets zeggen zijn ook weer van die opmerkingen die je raken. Ach, zolang onze dag niet is gepasseerd zullen ze blijven zagen en zich moeien maar wij doen toch onze zin.
Ik pak het zo aan: ofwel zet ik ze direct op hun plaats, ofwel reageer ik helemaal niet en tenslotte zeg ik nog zo weinig mogelijk over onze voorbereidingen. Ze zullen het wel op de dag zelf zien dan.

Laat je niet kisten door venijnige opmerkingen en doe je/jullie zin, het is jullie dag en die maak je maar één keer mee.

Groetjes en nog veel succes en plezier bij de voorbereidingen. Je zal schitteren :-)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...