Nu Online
Momenteel zijn er 274 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerk vastleggen -hoe?-wat?

15-9-2008 23:17:31
Hoi allemaal,
onze trouw is op 12 september 09, moeten we dan nu al de kerkdienst vastleggen enzo? Gaat dat al? Want ik wil toch liever niet laat in de namiddag trouwen.
Maar ik las net, dat als we willen trouwen, dat we dan een soort van cursus of zoiets moeten volgen??? Is wel een gedoe precies he?
Moeten we dan gewoon naar de pastoor bellen en afspraak maken? Ik vind hier echt weinig info over.
Alvast bedankt!!
Groetjes Sara

Sara
12-9-2009
Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 915

Sofie
12-9-2009
 Meld misbruik16-9-2008 8:16:09

Hallo Sara,

Wij trouwen op dezelfde dag!! Waar trouwen jullie?

Onze kerk ligt al vast, wij hebben dit al 'n maand terug gedaan. Van die 'lessen' heb ik ook al veel gehoord maar ik weet er zelf ook weinig van. Vrienden van ons zijn wel op 'gesprek' moeten gaan.
Maar je belt dus wel best naar de kerkelijke dienst en ze zullen jullie daar wel verder helpen!

Btw, geniet van de voorbereidingen hé!!

Liefs
Sofie
12/09/2009

Nele
10-10-2009
 Meld misbruik16-9-2008 8:57:25

Hoi,

Ik heb gewoon de datum vastgelegd bij de pastoor (hoe vroeger je dat doet, hoe meer kans dat hij nog niet bezet is he). Die vertelde mij dat er een info-moment is in februari voor alle koppels, en heeft me ook een planning en voorbeelden van teksten doorgestuurd via mail.

Een paar maanden voor je trouw moet je dan in ondertrouw gaan, maar daar zal de pastoor je ook wel veel over kunnen vertellen.

Het voordeel is: die pastoors zijn meestal echt vriendelijke mensen. 't Is immers hun job... Dus je kan zeker niks verkeerds doen door hem te bellen en vanalles en nog wat te vragen :-)

Liefs
Nele

10-10-2009

Lien
1-8-2009
 Meld misbruik16-9-2008 9:16:04

Hoi

Wij legden 2 maanden geleden onze misviering vast. En wat bleek? Er had diezelfde dag nog al iemand gebeld voor onze datum. Je moet weten dat ik in echt boerengat woon, waar er misschien 2 koppels per jaar trouwen :-)
Uiteindelijk trouwen wij om 14u en het andere koppel om 15u30.
Er is bij ons ook zoiets als een huwelijksvoorbereiding, maar dat is 1 avond in februari waar je mekaar nog eens opeen andere manier leert kennen (hm hm hm... woorden van de pastoor hé)maar ook wel wat tips krijgt over opstellen van de mis enzo... We kregen ondertussen van de pastoor ook al een boekje met verschillende voorbeelden.

Dus inderdaad, bel hem eens, dat kan geen kwaad!

Groetjes

Lien
01/08/2009

Caroline M.
12-9-2009
 Meld misbruik16-9-2008 9:54:12

Hey,
wij trouwen ook op 12/09/09 in Sint-Niklaas. Wij hebben reeds gebeld met de secretaresse van de pastoor om de datum vast te leggen, maar veder hebben we nog niets afgesproken. Het is zo dat een Nonkel van mijn vriend pastoor is dus die gaat voor in de eucharistie. Wij dienen dus enkel de kerk te 'huren'.
groetjes, Caroline

Leen
16-5-2009
 Meld misbruik16-9-2008 10:08:51

Wij trouwen op 01/05/09 en hebben juist de kerk en priester vastgelegd. Als we in ondertrouw gaan, moeten we naar de deken voor gesprek en in december hebben we afspraak met de priester die de dienst zal leiden voor misboekje te bespreken. We hebben niet voor de deken van de kerk gekozen waar we gaan trouwen omdat die nogal 'ouderwets' is. Onze voorkeur ging uit naar jongere priester van een deelgemeente.

Marianne
19-9-2009
 Meld misbruik16-9-2008 10:22:00

Wij trouwen 19-09-2009 en hebben onze kerk al bijna 2 maanden vastliggen.
Als je weet waar en wanneer je wil trouwen kan je het direct vastleggen.

Je zal zeker een keer op gesprk moeten komen bij de pastoor, deken, ... en hij stelt dan een hoop vragen. Enerzijds omdat hij dat moet (denk ik) (vragen zoals waarom wil je voor de kerk trouwen, gaan jullie toekomstige kinderen laten dopen etc, heb ik al bij de meeste koppels terug horen komen) anderzijds omdat hij een preek moet schrijven, en heb je ne héle goei pastoor schrijft hij zijn preek over jullie (rond jullie hobby's, dromen, verwachtingen, jullie leven dus).

Voor de rest kan je ook alles aan de pastoor (of de secretaresse) vragen.

Vanessa
5-9-2009
 Meld misbruik16-9-2008 11:11:52

Wij hebben al een hele tijd de kerkdienst vastgelegd. En dit vindt plaats om 11u30. Zo hebben we in de namiddag tijd genoeg om foto's te nemen en om 17u30 begint de receptie.
In onze gemeente zijn we verplicht om in februari met alle koppels die dat jaar trouwen een dag op bezinning te gaan.
Ik weet niet of dat in elke gemeente zo is. Maar ja, dat hoort er bij zeker? ;-)
Moest ik van jou zijn zou ik toch maar als de kerkdienst laten vastleggen en zeker als je niet te laat in de namiddag wilt trouwen.

Grtjes, 5/9/2009

Sara
12-9-2009
 Meld misbruik16-9-2008 21:50:56

Bedankt voor jullie antwoorden!
Wij trouwen in Houthalen (lillo).
Heb na wat zoeken de nr van onze pastoor gevonden, morgen ga ik hem eens bellen!
Merci he bruidjes!

Mariska
12-9-2009
 Meld misbruik17-9-2008 20:12:19

Hallo, wij trouwen ook op 12 september 2009! Onze kerk ligt ook nog niet vast. Maar daar zijn we zeker al aan aan het denken!
Groetjes en succes!

Ellen
1-6-2009
 Meld misbruik18-9-2008 10:41:15

Wij trouwen in juli 2009, en zodra we onze zaal gekozen hadden heb ik de kerk en de gemeente toch meteen vastgelegd, zo ben ik ook gerust en is dat alweer in orde. Er waren nog al koppels die in mei en juni hun huwelijk hadden vastgelegd, dus als je langer wacht heb je minder keuze qua uur, het moet maar lukken dat iemand dezelfde dag heeft. Gewoon even bellen naar de pastoor van je gemeente en waarschijnlijk zal hij vragen om eens langs te komen om meer af te spreken. Het was zowat een kennismakingsgesprek (we wonen sinds vorig jaar in een andere gemeente), en we kregen ook al een boek mee met voorbeeldteksten. Hij zei ook dat er in februari een verloofdenavond zal zijn. Ik denk dat overal wel gedaan wordt, we zien wel wat dat is. Vermoedelijk met de andere koppels wat praten en stilstaan bij het huwelijk.

Succes ermee !

Sara
12-9-2009
 Meld misbruik18-9-2008 22:30:31

Bedankt voor jullie reacties!!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...