Terug naar overzicht
Zo is het in mijn gemeente:Je komt ruim op tijd aan en je wacht buiten onder een gallerij.Een bediende van het gemeentehuis komt je halen en vraagt wie het bruidskoppel is. Je loopt achter die mens aan naar de trouwzaal.Daar wijst de bediende iedereen een plekje aan. In onze trouwzaal is er plaats voor maar een 15tal mensen, maar wij waren ook met niet meer man, dus niemand hoefde recht te staan.Dan kondigt de bediende de schepen van burgelijke stand aan en begint die met het trouwding, waar ik eigenlijk al de helft van ben vergeten. :-SBij ons was er niets persoonlijks aan. Geen tijd om teksten te lezen, geen muziek. Zo'n dingen kan je bij de ondertrouw wel vragen, maar verwacht niet dat je veel persoonlijke inbreng mag doen. Na de trouw bracht diezelfde bediende ons weer naar buiten. Dat was het. Simpel zonder veel gedoe dus. (ik vond dat net goed)Ook in een andere gemeente waar ik mee naar de wettelijke trouw ben geweest gebeurde het op een gelijkaardige manier.Daar mocht iedereen zomaar gaan zitten omdat er echt verschillende rijen met stoelen waren. Maar ook daar was er een bediende die je buiten oppikte en wat instructies gaf en de schepen voorstelde.In die gemeente mocht je het bruidspaar en ouders in de zaal geluk wensen.Bij ons zei de bediende dat we naar een andere zaal gingen waar er ruimte was om dit te doen.
Dag Sarina,Dat is volledig afhankelijk van de stad waar je zal trouwen. Er zijn steden waar je tot 3 kwartier de tijd krijgt om muziek en teksten te voorzien tijdens de plechtigheid.Groetjes, Katrien
Bij ons was er ook geen eigen inbreng. maar er werd wel de bruidsmars gespeeld.En voor de persoonlijke toets werden de geboorteaktes erbij gehaald, en gekeken wie er getuige was geweest bij de geboorte. Was ook wel even lachen.We hebben de ringen ook in het gemeentehuis gedaan, en de burgemeester speelde echt wel goed in op onze bruidskindjes met hun beren met de ringen in.Heb ook al meegemaakt dat er nog een gedicht werd voorgelezen, of de horoscopen van het koppel. Dit allemaal door de burgemeester zelf, zonder meedeweten van het koppel telkens.Ik was er content van.Wij trouwden alleen voor de wet, maar deden wel een alternatieve viering thuis.Ik vond helemaal niet dat wij een nummer waren, maar wij waren dan ook het enige koppel op die dag.In onze gemeente is het ook de gewoonte dat er een kleine receptie achterna is. Dat was ook wel fijn.Gewoon even navragen op de gemeente dus.GroetjesHeidi13/09/2008