TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Wendy
26-3-2009
|
21-9-2008 10:46:52
Hey, Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en hoeveel ze begrijpen van wat trouwen is, maar ik zou opteren voor een thema dat tot hun verbeelding spreekt.
Volgend is een voorbeeld dat ik vond in een map van het brugse bisdom 'vijf modellen voor een huwelijksviering met een gebedsdienst'het thema'trouwen bij waterbron en stenen' (Mijn ding is het niet echt, maar misschien inspireert het jullie wel.)
Vooraan staat een heel grote tak of een spie van een boom, wat neerhangend over een bron (kant en klare bron met zwart plastiek omkleed en enkel graszoden en grote witte keien)daarnaast, geïntegreerd bij de bron, komen op de grond stenen in een hartvorm te liggen. Hierin kunnen 2 mensen staan.Op een houten blok is er ruimte voorzien voor twee grote stenen waarin de naam van de huwenden gegrift is. Daar staan 3 kaarsen bij die nog niet branden. Bij het binnenkomen in de kerk kunnen je kinderen alle gasten een steen geven en vragen hun naam er op te zetten.Deze worden dan in een hartvorm gelegd (= in de kring van jullie geliefen...)
Bij de welkom wordt een tekst gelezen ivm 'begroeting in een kring van licht'kort gezegd zijn er 3 teksten over de liefdesrelatie die gedragen wordt in een drievoudige kring: 1)jullie beide (jullie steken de eerste kaars aan 2)je kinderen,ouders,enz. (kind steekt 2de kaars aan 3)al jullie supporters (kind uit kerk steekt 3de kaars aan) Voor de rest zijn ook alle teksten op het thema geïnspireerd bv. als eerste lezing is er 'de parabel van de soepsteen'; voor het evangelie worden er verschillende kleine stukjes genomen over allerlei soorten stenen (stutsteen,(op)stap-steen, ruststeen,hoeksteen,...) Andere thema's waar ik zo direct aan denk: handen, samen rond de tafel,...
Zelf zou ik er toch op letten dat jullie huwelijk jullie dag blijft waarin je kinderen een rol spelen. En dat het geen leuke dag voor de kinderen wordt waarbij jullie jezelf op de achtergrond plaatsen.
Ik zou de kinderen betrekken door hen bijvoorbeeld te vragen tekeningen over trouwen te maken die je dan kan verwerken in je misboekje of in het gangpad kan hangen ipv bloemetjes. Laat ze bruidskinderen zijn, laat ze de ringen dragen of tijdens de mis op het bruidsboeket letten. Laat ze eventueel een korte tekst voorlezen of een liedje zingen. Laat ze de offerande rondhalen,...
Hopelijk heb, ik jullie op ideeën gebracht. Succes, Wendy
|
|
Marianne
|
23-10-2008 21:28:25
Hallo, Niet zo lang geleden een prachtige viering gezien waarin men het vertelboek "Raad eens hoeveel ik van je hou" gebruikte. Dat bestaat in het groot en werd voorgelezen door een "verteller" die alle kinderen vooraan uitnodigde. De afbeeldingen uit het boek stonden ook in het mini afgedrukt in het boekje.
Geef je kinderen vooral een actieve, belangrijke rol. Iets voorlezen (als dat al kan), de ringen dragen, als je de kaars aansteekt doe er dan twee theelichtjes bij voor hen,...bloemblaadjes strooien?
Ook mooi was het moment waarop gezongen werd "ik ben vandaag zo vrolijk" van Herman van Veen. Live, door een moeder en haar dochter.
Maar bovenal: geniet er zelf van en dat zal vast uitstralen op je kinderen!
Marianne
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |