Nu Online
Momenteel zijn er 292 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

domicilie veranderen voor wettelijke trouw?

22-9-2008 11:39:27
Hoi trouwertjes,

mijn vriend en ik zijn beide rasechte Limburgers afkomstig maar wonen op dit moment in Leuven (voor het werk). Onze trouw zal volledig plaatsvinden in Limburg (kerk in Bocholt en feest in Diepenbeek), maar omdat we gedomicilieerd zijn in Leuven moeten we daar dus voor de wet trouwen. Organisatorisch is het niet haalbaar om wettelijke en kerkelijke trouw op één dag te doen want Leuven en Bocholt liggen te ver uit elkaar en dan wordt het voor ons ook te druk. Ik vind dit heel jammer en zou veel liever de wettelijke trouw thuis in Limburg laten doorgaan.

Nu heb ik al van een aantal mensen die in dezelfde situatie zaten gehoord dat zij hun domicilie (tijdelijk) veranderd hebben om zo toch de wettelijke trouw in hun thuisstad te kunnen doen. Weet iemand hier toevallig meer over of heeft iemand dit al gedaan?

Alle hulp is welkom!

Groetjes,

Liese
09/05/2009
jurgenenliese.bruiloftsite.nl

Liese
9-5-2009
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 3213

lies
5-7-2008
 Meld misbruik22-9-2008 12:18:45

mijn man heeft dit ook gedaan. (ongeveer 6 maanden voor onze trouw). en we hebben dan ook direct (nadat de papieren in orde waren) een uur laten vastleggen. Intussen zijn we meer dan 2 maand getrouwd en is zijn domicilie alweer verlegd. (het enige probleem was dat hij moest betalen om te parkeren omdat hij geen bewonerskaart meer had - verder geen problemen! het voordeel was dat we de enige waren die in ons dorpje trouwden en dus vrij een uur mochten kiezen, terwijl in gent maar 1 uur mee vrij was)

groetjes,

Liese
9-5-2009
 Meld misbruik22-9-2008 12:30:56

Hoi Lies,

ik ben blij te horen dat dit bij anderen al gelukt is. Heeft jouw man dan op de gemeente laten merken dat hij het enkel deed voor de wettelijke trouw of heeft hij daar niets van gezegd?

Groetjes,

Liese

Cindy
22-11-2008
 Meld misbruik22-9-2008 13:00:11

Dag Liese,

Ook wij hebben voor deze optie gekozen. Ik wilde graag trouwen in het dorp waar ik opgegroeid ben. Vermits mijn toekomstige de Ierse nationaliteit draagt, maakte het voor hem niet zoveel verschil uit, in de gemeente waar we nu wonen of daar waar ik afkomstig van ben.

Vermits ze mij daar kennen, hebben ze me op het gemeentehuis zelf die suggestie gedaan, om mijn domicilie voor een paar maanden om te zetten. Heb dat dus 2 weken geleden gedaan en we trouwen op 22 november.

Tot hiertoe nog geen nadelen (behalve de administratieve winkel en het heen en weer geloop, maar dat heb ik er voor over).

Als je dit doet, hoef je zeker niet beiden je domicilie te veranderen. Eén van de twee is voldoende om toestemming te krijgen om te trouwen.

Succes!
Cindy

annouschka
11-3-2010
 Meld misbruik23-9-2008 9:19:25

Hoi Liese,
Ik had nog geen tijd om te reageren op jouw mail want ik zit constant op deze site...
Ik vind het wel een goed idee van die domicielsverandering, als je echt in Bocholt wil trouwen.
Al moet ik zeggen dat ik de romantiek in het gemeentehuis er een beetje mis, zonder een loper enzo...
Ik ga deze week trouwens terug voor nog wat papperassen en ga vragen of ikzelf een loper mag leggen???
Mijn schoonzusje trouwde in Antwerpen (daar was het aan de lopende band) en ik vond er de accomodatie zo prachtig, dat zal in Leuven ook wel het geval zijn...
Langs de andere kant trouwen er niet zoveel in Bocholt en ben je die dag dan mss wel de enige die er huwt en gaat alle aandacht wel naar jullie uit...
Dilemma, maar je komt er wel uit hé???
Nog 4 weekjes voor ons burgerlijk huwelijk en dan laat ik je het wel weten of het de moeite was op de gemeente!!!
veel genot nog met de voorbereidingen!!!
Groetjes

Liesbeth
1-5-2009
 Meld misbruik24-9-2008 9:30:14

ik heb hier nog een vraagje bij, want ik zit een beetje in dezelfde situatie. Wat geven jullie als uitleg aan de wijkagent van je huidige gemeente als die contact opneemt om je uit te schrijven??

Liese
9-5-2009
 Meld misbruik24-9-2008 9:53:35

Hoi Liesbeth,

ik weet ook niet goed hoe we dit moeten aanpakken: open kaart spelen tegen iedereen en eerlijk zeggen dat het voor de trouw is, of doen alsof je écht van woonplaats gaat veranderen?

Cindy en Lies, hoe hebben jullie dit gedaan?

Groetjes,

Liese

lies
5-7-2008
 Meld misbruik24-9-2008 10:13:53

hmm, ik herinner me niet dat iemand ons contacteerde om 'uit te schrijven'. En de wijkagent in ons dorp was een kennis (buur)van mijn man, die wist dus wel waar het om ging. Bij mijn weten stellen wijkagenten over het algemeen weinig vragen, en ja, gewoon eerlijk zijn lijkt me dan t beste. k Zou ook zo niet direct een andere smoes kunnen verzinnen :-s

Liese
9-5-2009
 Meld misbruik24-9-2008 10:21:34

Hoi Lies,

hebben jullie dan ook op het gemeentehuis gezegd dat je het domicilie naar daar wou veranderen om daar te kunnen trouwen of heb je dat niet vermeld?

Groetjes,

Liese

lies
5-7-2008
 Meld misbruik24-9-2008 15:25:35

Ik denk niet dat mijn man dat gezegd heeft. Uiteindelijk vragen ze dat toch nergens als je verhuist? Maar zelfs als je t zou moeten zeggen, zullen ze daar volgens mij geen probleem van maken.

veel succes!

Nathalie
4-4-2009
 Meld misbruik25-9-2008 15:01:18

Dag Liese, ik had ook zoiets; wij wonen beiden in Berchem maar omdat wij enkel voor de wet trouwen wou ik dit liever in het Stadhuis van Antwerpen doen (veel mooier toch wel) dan in het Districtshuis van Berchem. Dit is ook het lokaal voor plaatselijke kaartclub, kun je je voorstellen hoe mooi dit is?? Maar je kunt enkel trouwen in de gemeente waar de bruid is ingeschreven dus heb ik mijn adres tijdelijk laten veranderen naar bij mijn ouders thuis. Helemaal niet nodig om dit beiden te doen.
Hopelijk lukt het nog allemaal.

Groetjes,
Nathalie
http://www.theknot.com/ourwedding/NathalieMattheessens&...

Erik
29-8-2009
 Meld misbruik3-10-2008 14:28:15

Oh ik weet het toch allemaal niet. Ik zou ook graag in men vorige gemeente trouwen (waar men moeder nog woont) en ik heb er ook aan gedacht om de domicilie van men toekomstige vrouw te laten aanpassen. Maar wij hebben in November samen een huis gekocht. Hoe zit dat dan met die notariele bedoeningen? Kan dat geen kwaad om van domicilie te veranderen?

Groetjes

Erik
29-8-2009
 Meld misbruik3-10-2008 14:43:28

Hoi,

Leuk om dit allemaal te lezen. Wij zouden dit ook willen doen omdat de trouwzaal van het gemeentehuis van de plaats waar we nu wonen meer lijkt op een klaslokaal dan een trouwzaal.
En omdat we geen viering doen, zouden we toch een iets mooier gemeentehuis willen voor de foto's. Ik wou daarom de domicilie van mijn aanstaande bij men moeder zetten, maar ik weet niet hoe dat in zen werk gaat als je samen een huis gekocht hebt. Kan dat dan wel?
Groetjes

joyce
1-7-2016
 Meld misbruik10-1-2016 16:43:13

Hallo iedereen,

Mijn partner en ikzelf zitten ook met hetzelfde probleem.
Wij zijn beide van Antwerpen, geboren en getogen maar wonen al een paar jaar in Berchem nu.
Wij trouwen dit jaar in Juli en hebben er allebei altijd van gedroomd om in het stadhuis van Antwerpen te trouwen. Dit gaat dus niet omdat we beide woonachtig zijn in Berchem.

Ik heb al van enkele van jullie gelezen dat jullie effectief een adres wijziging doen om zo toch te kunnen trouwen waar je wilt.
Maar hoe zit dat juist met de papier handel? En hoelang moet je dan u adres ergens anders laten staan? En van de moment de trouw is vastgelegd, kan je dan je adres terug veranderen? En gaat daar niemand in beide districtshuizen iets op zeggen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Joyce

Evy
15-8-2016
 Meld misbruik13-2-2016 12:58:56

Hallo,

Wij zitten met het zelfde probleem. Wij hebben een huis gekocht in Roeselare, maar daar was er enkel maar plaats om 9u 's morgens om te trouwen. Dit is veel te vroeg.
Ik heb mijn domicilie terug verplaatst naar mijn ouders in Harelbeke om daar te kunnen trouwen. De wijkagent is onverwachts langs geweest. Gelukkig had mijn mama enkele van haar kleren in de kast gehangen waar ik zogezegd slaap.
Ik was natuurlijk niet aanwezig. Mijn mama zei aan de wijkagent dat ik op boodschap was. De agent belde me onmiddellijk op en ik zei dat ik in het weekend bij mijn vriend slaap... Hmm. Ik ben bijna zeker dat hij door heeft dat we liegen.
Kan je hiervoor een boete krijgen?
Ik ben van plan om volgende week de huwelijksaangifte te doen. Zal dit niet opvallen?

Alvast bedankt!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...