Nu Online
Momenteel zijn er 234 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Ten einde raad

7-10-2008 10:23:01
Hallo Bruidjes,

Ik zit met een groot probleem!
Wij trouwen op 16 mei 2009 enkel voor de wet en hebben volgende zaken al geregeld:
Ceremoniemeester, Vervoer, Gemeentehuis, DJ, Make-UP, Kapster, Feestzaal, Fotograaf en Videograaf, afspraak gemaakt voor mijn kleedje.
Nu heb ik het volgende probleem, mijn vriend ziet het feest (we zitten aan ongeveer 200 personen) niet meer zitten, hij heeft enorme stress (al 4 kg afgevallen) bij het gedacht dat hij de hele dag in de belangstelling moet staan en hij vindt dat het allemaal véél te véél kost voor maar 1 dag
DUS
nu wil hij trouwen zonder feest en kleed enzo, hij wil na het gemeentehuis gaan dineren met ouders en getuige, heb het er erg moeilijk mee.
Aan de ene kant begrijp ik hem wel, het kost véél geld, en we moeten het sowieso lenen bij de ouders/schoonouders en daarna terugbetalen, hij heeft er geen zin in om daarna een hele tijd te moeten gaan werken om die lening terug te betalen waar je maar 1 dag iets aan hebt gehad, hij wil véél liever met het geld mee op vakantie gaan of aan ons huis besteden.
Ben echt ten einde raad, weet nie goed wat doen, had mijn kleedje al in gedachte.
Wil echt nie trouwen zonder feest, trouwkleed, fotograaf enzo
HELP HELP HELP
Hoe zouden jullie dit aanpakken

Indra
4-6-2009
Meld misbruik

Reacties: 22 | Gelezen: 462

katelijne

Meld misbruik7-10-2008 10:35:07

hey, dit vind ik echt heel jammer voor jou! Maar ik zou zeggen, praat er eens over als je allebei kalm bent (ruzie maken hierover heeft zeker geen zin), en probeer een oplossing tussenin te zoeken waar je allebei tevreden mee bent. Je kunt misschien een paar extra kosten laten vallen: kiezen voor een gewoon kleedje die je mooi vindt (je hoeft niet per se een bruidsjurk aan te hebben om te stralen), eventueel ceremoniemeester, ceremoniewagens... (beetje alle showelementen die hem misschien wat angst inboezemen) laten vallen, kiezen voor een lossere formule (vb gewoon grote receptie of fuif) ipv een klassiek avondfeest... Als jullie allebei een paar zaken willen toegeven, is er zeker een mooie middenweg te vinden. Misschien ziet hij de 200 man dan wel weer zitten als hij zich minder zorgen moet maken over de rest van de dag, als de kosten van de extraatjes weggevallen zijn, en als alles gemoedelijker verloopt.

Van alles erop en eraan naar gewoon een etentje, zal voor jou een even grote teleurstelling zijn als wat hij nu voelt. Dus zoek naar een tussenoplossing waar jullie allebei van kunnen genieten!

Veel succes! Ik duim ervoor dat jullie een mooie uitweg vinden,

liefs, katelijne

Patricia
14-2-2009
 Meld misbruik7-10-2008 10:36:19

Je zal hem moeten uitleggen dat als jullie alletwee iets anders willen, er een compromis zal moeten gemaakt worde. Dat wil dus zeggen: schrappen! De eerste zaken waar ik aan zou denken zijn de videograaf, missch fotograaf vervangen door vriend die graag foto's trekt, vervoer, en zeker het aantal gasten (minder gasten = minder belangstelling = minder stress). Spreek af dat alleen echt dichte vrienden en familie uitgenodigd worden, op die manier gaan de zenuwen waarsch al direct verminderen. Wel zien dat dat gaat met de zaal, want als je van 200 naar 80 gasten gaat, zullen die niet tevreden zijn denk ik... En dan eens heel droef kijken als het over het kleed begint ;-)

Kristel

Meld misbruik7-10-2008 10:57:54

Hoi Indra,

Het moet misschien zoals hier eerder gezegd geen trouw worden met alles erop en eraan. Er zijn volgens mij ook een paar dingen die je kan schrappen en waar je dan ook serieus op kan sparen: videograaf, ceremoniewagen, ceremoniemeester.
Wij hadden een vriend gevraagd om ceremonie meester te zijn. We hadden ook van iemand een oude Mazda cabrio geleend als ceremoniewagen. Om naar de kerk te gaan en het vervoer van de ouders en getuigen hebben we gewone wagens gebruikt. Mijn schoonbroer heeft gefilmd, de fotograaf heeft ons 400€ gekost, ik heb daarna zelf een digitaal album gemaakt. Bloemen hebben we bij een groothandel gekocht en hebben samen met een vriendin de bloemstukjes gemaakt.
Voor 't avondeten hadden we 80 man, dat is een "luxe" BBQ geworden. Voor het avondfeest hadden we zo'n 200 man. Voor hen hadden we broodjes voorzien.
Het kost natuurlijk allemaal veel geld maar je maakt het zo duur als je zelf wilt.
Bij ons was de trouw bijna "terugbetaald" door de cadeau's. De huwelijksreis kwam uit onze eigen zal maar ook die maak je zo duur als je zelf wilt.
Ik zou er inderdaad met hem over praten en proberen een middenweg te zoeken want er is neits zo erg dat of jij of hij ongelukkig rondloopt op je huwelijksdag.
Je moet ook niet vergeten dat jij als vrouw waarschijnlijk al vanaf dat je 12 jaar was, bezig was met je "droomhuwelijk". Een man heeft dit niet!! Dus je moet proberen om van die droom af te stappen en er een dag van te maken waar jullie je allebie in kunnen vinden.

Succes!
Kristel

Indra
4-6-2009
 Meld misbruik7-10-2008 11:07:05

Videograaf en Ceremoniemeester ga ik al schrappen, uitnodigingen zelf maken of goedkope alternatieven zoeken.
Het feest wordt betaald door onze ouders dus dat is ook al geen probleem.
Mijn vriend ziet het niet zitten dat er 200 man op hem afkomt, hij ziet het echt niet zitten om in de belangstelling te staan de hele dag.
En personen schrappen is moeilijk daar hij een grote familie heeft, ik heb bijna geen familie, maar hij heeft een hele grote familie, en je kunt nie de ene nicht wel uitnodigen en de andere niet hé ( da hebben zijn ouders al gezegd dat we iedereen moeten uitnodigen om ruzies te vermijden)
pffff waarom kan een man da nu nie snappen dat een vrouw zo'n droom heeft om voor 1 dag de mooiste te zijn :)

Katrien
22-8-2009
 Meld misbruik7-10-2008 11:53:11

Sorry dat ik misschien een beetje hard ben maar ik vind het wel een beetje vreemd. Eerst is het de kosten dan is het het aantal mensen. Ik vind het spijtig dat hij dat jou niet wil gunnen. Mannen staan meestal graag minder in de belangstelling dan vrouwen denk ik maar iedereen moet een extra inspanning leveren om het elkaar goed te maken. Als je dingen moet organiseren dan leer je mekaar het best kennen. Zoals bouwen of trouw regelen. Als jullie nu al niet overeen komen wat gaat dat naar de toekomst zijn. Ik wil je geen angst aanjagen maar je moet de reden ook achter de reden zoeken....wil hij misschien niet trouwen? Op zo en dag vier je toch feest omdat jullie willen vieren omdat jullie kiezen voor mekaar voor de rest van het leven. En hij is er alleen maar bezig met zijn "ego" want ik wil niet in de belangstelling staan. Volgens mij begrijpt hij de essentie van trouwen en feest geven niet.
En dan de ouders die vinden dat je de hele familie moet uitnodigen als zij ook iets willen moeten zij het feest ook maar betalen. Het is jullie dag en jullie moeten het samen regelen, daar moet zich niemand mee moeien. Probeer er rustig over te praten en zeker geen ruzie te maken. Probeer de de reden achter de reden te zoeken....voor het te laat is.

Carine

Meld misbruik7-10-2008 12:53:17

waarom nieet intiem trouwen met een beperkte familie-en vriendenkring. en nodig de anderen uit op een glaasje en een hapje (dat moet niet groot zijn)
eventueel in jullie tuin
succes

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik7-10-2008 12:57:36

Helaba,

Wij hebben ook een intiem etentje gehad (we waren wel met 40 personen (dichte familie en vrienden), dus viel heel goed mee) en geen dansfeest (heb wel een kleed aangedaan hoor en boeket en hij is mij komen halen) en wij hebben voor alles 3800 euro betaald (eten, kleren, ringen en fotograaf). En het was super gezellig (om 10h bij ons champagne en hapjes en dan om 12h30 naar stadhuis waar de rest stond en we hebben tot 17h zitten tafelen). Daarna zijn er nog meegekomen naar ons app. en we zijn nog in gewone kleren gaan feesten int stad. Super gezellig!!! Voor foto's:

www.fotomoment.be/sheronenfilip

Veel succes,
Sheron

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik7-10-2008 12:57:37

Helaba,

Wij hebben ook een intiem etentje gehad (we waren wel met 40 personen (dichte familie en vrienden), dus viel heel goed mee) en geen dansfeest (heb wel een kleed aangedaan hoor en boeket en hij is mij komen halen) en wij hebben voor alles 3800 euro betaald (eten, kleren, ringen en fotograaf). En het was super gezellig (om 10h bij ons champagne en hapjes en dan om 12h30 naar stadhuis waar de rest stond en we hebben tot 17h zitten tafelen). Daarna zijn er nog meegekomen naar ons app. en we zijn nog in gewone kleren gaan feesten int stad. Super gezellig!!! Voor foto's:

www.fotomoment.be/sheronenfilip

Veel succes,
Sheron

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik7-10-2008 12:58:52

Toegegeven, je staat de hele dag in de belangstelling, maar het zijn toch allemaal mensen die je kent? En blijkbaar neemt zijn familie het leeuwendeel in beslag. Daarvoor moet je je toch niet ambetant/verlegen voor voelen?
Groetjes
Vera

Amber
9-8-2008
 Meld misbruik7-10-2008 13:54:15

Hey Indra,

Ik vind het ook enorm jammer dat hij jou dat niet wil gunnen. Oké, je kan gerust snijden in de kosten, dat is niet zo heel moeilijk. Je kan alles een pak goedkoper doen, en toch nog je droomhuwelijk krijgen. Wat ik toch zeker niet zou laten vallen is een bruidsjurk. Zoiets draag je maar 1 keer in je leven, en ik vind dat hij je dat niet kan/mag afnemen.

Dat hij schrik heeft van 200 mensen die hem gaan aanstaren vind (sorry) flauwe zever. Die mensen gaan toch niet allemaal tegelijk rond hem staan? En zoals al eerder gezegd: hij kent die allemaal.
Als je hem laat begaan, dan is trouwen iets wat niemand mag weten, iets wat moet gebeuren in een donker hoekje, zonder aandacht (voor elkaar?).

Probeer zeker geen ruzie te maken, een compromis afsluiten gaat altijd. Maar als ik jou was zou ik mijn droom niet stuk laten slaan! Hij moet toch beseffen dat dit de belangrijkste dag uit jullie leven is?

Bij ons was geld ook eerst een "big issue", maar aangezien we alleen maar het beste wilden voor elkaar zijn wij er voor de volle 200procent voor gegaan. Alles was zoals we het wilden, alle aandacht voor ons (en lekker veeeel voor mij ;-) hihi.

Genieten van elkaar en van iedereen rondom je, daar draait het om op je huwelijksdag! Dus laat je niet doen meisje, vecht voor je droomhuwelijk!

xxxxxxxxxxxx
www.thierry-amber.bruiloftsite.nl
al 59 dagen getrouwd

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik7-10-2008 16:12:22

euhm ja... ergens kan ik zijn reactie ook wel snappen hoor!

200 gasten/ vervoer/ fotograaf/ muziek/ enzovoort

als je dat budget gaat berekenen, ik zou er ook misselijk van worden denk ik!

wij hadden ons droomfeest (ian stuart, hele dure feestzaal, dure ringen,2 life bands, enzovoort) maar we hebben dit wel voor een beperkt aantal gasten gedaan

misschien is dat een tussenoplossing voor jullie?

in intieme kring is eigenlijk best wel bijzonder. je hebt veel meer tijd om met iedereen te praten enzo

succes!

christel
12-7-2008
 Meld misbruik7-10-2008 17:22:54

maak uw avondfeest dan wat goedkoper
neem een broodjesbuffet en moet je absoluut 200 man uitnodigen
mensen die je nooit ziet kun je er al af doen

s
1-6-2007
 Meld misbruik7-10-2008 18:02:47

Ik snap ergens je toekomstige wel, maar daar ben je niets mee. Jullie moeten proberen een oplossing te zoeken waar jullie beiden tevreden mee zijn.
Je spreekt over lenen in je postje, dat zou ik persoonlijk ook niet doen.

Wij hadden ook heel erg uitlopende ideeën over de ideale trouwdag (wel minder op financieel gebied).
Ik wilde naar gemeentehuis gaan, efkes blabla van de schepen en gaan eten. Zonder iemand erbij, absoluut het omgekeerde waarvan zoveel bruidjes dromen.. Absoluut geen gedoe dus.
Mijn man wilde: een receptie en daarna feest voor 100 man.
Die twee combineren ging niet echt, dus hebben we de trouw en feest gesplitst.
Simpel dagje in de week naar gemeentehuis in beperkte kring met ouders, grootouders en getuigen. Daarna gaan eten en dat was het. Dat was al meer dan genoeg voor mij. In mijn volgend leven trouw ik nog eenvoudiger.
De week erna was het tijd voor het tralala feest met heel het gedoe (in mijn ogen) voor alle familieleden, vrienden, collega's...
Voordelen: twee dagen beetje trouwen, twee dagen kledij aandoen, twee dagen dat ouders fier zijn en alles gespreid. Geen stress op trouwdag zelf en op de 'feestdag'. Uiteindelijk hadden wij een hele trouwweek. :-D Want tussen de trouw en de feest hebben we een korte honeymoon gemaakt.
Vanuit mijn oogpunt was de feest niet te hard gelinkt met het trouwen zelf en mijn man had toch zijn trouwgedoe wat hij zo graag wilde.
Misschien moeten jullie ook proberen om zoiets te doen en goedkope alternatieven zoeken voor de feest en minder 'overbodige' zaken nemen zoals vervoer en ceremoniemeester?

Succes met jullie planning en hopelijk komen jullie eruit met een manier die jullie beiden aantstaat.

Nele
10-10-2009
 Meld misbruik7-10-2008 18:32:24

Je sprak erover dat je niet wil kiezen tussen de nichten en neven. Dat lijkt mij logisch, maar kan het geen oplossing zijn om de nichten en neven allemaal NIET te laten komen?

Enkel dichte familie dus (tantes en nonkels kunnen dan nog wel...). Op die manier moet je niet kiezen, maar komen de nichten en neven gewoon allemaal niet.

Het alternatief van jouw toekomstige is toch dat er geen feest komt, dus dan zouden die nichten en neven er evengoed niet bij zijn...

Hopelijk komen jullie er samen uit!

Groetjes
Nele

Caroline
15-9-2007
 Meld misbruik7-10-2008 19:25:05

Hallo,
Mijn man zag het ook niet zitten om de ganse dag in de belangstelling te staan. De week ervoor zag hij het ook allemaal niet zitten, maar uiteindelijk vond hij het een superdag en heeft hij er helemaal geen last van gehad dat hij zo in de schijnwerpers stond:-)

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik8-10-2008 12:44:32

Helaba Indra,

Ik heb al eens geantwoord, maar nu heb ik eens aandachtiger gelezen :-), dat jullie geld lenen om het feest te betalen? Dan zou ik toch zeker inperken... Je moet je ni in de schulden steken voor een trouwfeest, het is ni voor de mensen dat je het doet hé, het is voor jullie twee! Je kan misschien de trouwdatum naar 2010 verhuiven, dan zal het 'mentaal' ook makkelijker voor uw toekomstige!

Veel succes,
Sheron

Gwen
25-4-2009
 Meld misbruik9-10-2008 14:21:55

Hallo,

Ik ken nu reeds een aantal koppels die zijn getrouwd, en allemaal zeiden ze dat ze zeker 75 à 80 procent van hun geld via cadeaus hadden teruggekregen. Je moet je gasten dan wel duidelijk maken dat je als cadeautje liever geld hebt (vb door een envelopje op je uitnodiging te zetten). Onze ouders betalen niets, enkel een cadeau, maar dat was bij mijn zus net hetzelfde (is eerder dit jaar getrouwd). Ze zei dat je zou schrikken van de soms mooie cadeaus die je van de mensen krijgt.
Natuurlijk moet je totaal niet trouwen voor het geld, dat hoor je me zeker niet zeggen! Ik wil gewoon duidelijk maken dat de prijzen die je in het begin rekent, ook wel voor een stuk worden terugbetaald. Misschien ziet je vriend het op die manier wat beter zitten?

Veel succes!!

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik9-10-2008 14:30:32

70 of 80%???????

dat hebben we echt wel niet gekregen hoor

Sheron
2-2-2008
 Meld misbruik9-10-2008 15:19:48

Doe maar eerder 30 à 40%... En wij hadden wel op onze uitnodigen geschreven dat we geld wilden :-) Maar onze ouders hebben wel super kados gegeven...

Groetjes,
Sheron

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik11-10-2008 12:58:03

Hey,

Ook wij hadden te veel familie om iedereen te kunnen vragen. Een compromis is geworden dat het hele gezin (ouders, stiefouders, (stief)broers en - zussen, grootouders) samen met onze beste vrienden werden uitgenodigd. Zo hadden we een beperkt publiek en toch een mooi feest.

Ook wij moeten jammer genoeg zeggen dat we géén 75% van onze kosten konden recupereren met de geldcadeau's, in tegendeel, dat viel tegen. Maar wij hebben gespaard tot we het konden betalen en alles wat we terug kregen, was mooi meegenomen. Maar lenen zou ik ook niet doen hoor.

Groetjes,
Lieve

sofie
22-5-2009
 Meld misbruik13-10-2008 18:41:58

Dag Indra,
Ook wij zullen een feest geven voor minstens 200 man. En de kosten zullen dus ook FERM oplopen... Maar die kan je best beperken. We vragen een vriend van ons om foto's te nemen, een tante maakt bloemstukjes, ceremoniemeester nemen wij niet, we rijden met onze eigen wagen en huren geen wagen. Ik heb graag een eenvoudig kleedje dus ik hoop dat ik dat goedkoop zal vinden. En als ik dan eens bekijk zullen we veel geld kwijt zijn omdat we zoveel gasten uitnodigen. Maar als ik fotograaf, bloemist, ceremoniemeester, ceremoniewagens, prinsessenkleed samentel dan hebben wij toch ook veel uitgespaard! Op die manier kan je de kosten zeker drukken. en ik ben ervan overtuigd dat mijn feest niet minder plezant zal zijn doordat er geen 'professionelen' rondlopen. Nu, als mijn vriend erop staat om minder mensen uit te nodigen, zou ik er wel nog enkele schrappen, ook al is dat heel moeilijk. Hopelijk heb ik je iets vooruit geholpen. Probeer echt iets te zoeken tussen jullie twee ideeen, zodat je je er allebei goed bij voelt.

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik14-10-2008 15:15:55

hey Indra

Als je verloofde zo een duur feest niet ziet zitten en jij ziet een eenvoudig dinertje met familie niet zitten, dan zullen jullie de gulden middenweg moeten zoeken. Begin niet direct te paniekeren. Het is zoals ze zeggen: een trouw maak je zo duur als je wil. Ok voor niets ga je deze niet hebben, maar als je goed rondkijkt kan je in heel wat ferm snoeien. Ik vind het gaan lenen voor een trouwfeest ook niet echt aanbevolen. Jij doet uiteindelijk wat je wil, maar het zal heel demotiverend zijn om achteraf te gaan werken voor iets dat voorbij is.
Enkel tips om te snoeien in de uitgaven:
- fotograaf, DJ, vervoer: vraag vrienden om foto's te trekken/te rijden/een bevriende DJ aan te spreken, of neem contact op met iemand die het als hobby doet(of ervoor studeert) Dat is automatisch een pak voordeliger.
- een aantal dingen zijn misschien leuk, maar niet echt nodig: Te veel juwelen, kledij voor de bruidskindjes, allemaal bloemstukjes, professioneel make-up... Dit hoeft heus allemaal niet zonder dat je inboet op vlak van schoonheid.
- Vervoer: Spreek mensen aan die je kent met een mooie wagen of zoek via via naar mensen.
- Het avondfeest: het hoeft heus geen vijf gangen menu te zijn. Wij hadden 75 genodigden op het avondfeest aan €70 per persoon. Daarvoor hadden we effectief 5 gangen en was de drank voor heel het feest meegerekend. Maar je hoeft het zo niet te doen. Ga eten met de dichte familie en getuigen en trek daarna naar een feestzaal waar iedereen komt! Het gebeurt vaak dat de grote hoop gevraagd wordt op een soort 'trouwfuif'. Drank en hapjes zijn goedkoper dan een volwaardig menu.
Collega's kan je op het werk verwennen met koffiekoeken of een taart. Dit kan al ferm in aantal verschillen.
- Ga nog eens door je genodigden lijst. Hoort iedereen thuis op je feest?
- Durf afstappen van het traditionele huwelijksbeeld. Wil jij dat wel allemaal? Kan een goedkoop alternatief niet even bevredigend zijn?
Praat er goed over met je verloofde! Zoek naar een oplossing! Blijf zeker niet bij de pakken zitten! Hij heeft jou gezegd dat hij geen groot feest wil, nu is het aan jou om te zeggen dat je misschien van het grote traditionele feest wil afstappen, maar dat je geen genoegen neemt met een diner op restaurant. Je moet naar elkaar toegroeien.
En wat je kleedje betreft: Niet alle mooie kleedjes kosten meer als €1000! Snuffel eens rond bij de tweedehandskleedjes of kleedjes van vroegere collecties. Of stap een winkel binnen een vraag enkel naar de kleedjes rond €500 of €600, dat vind je zeker en vast!!!

Ik hoop dat jullie eruit geraken!
Veel succes in ieder geval!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...