TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Kathy
8-9-2018
|
23-10-2008 17:12:03
wij gaan werken met uvv. ergens in januari zullen wij onze eerste afspraak hebben om eens te zien hoe ons mis er juist gaat uitzien.
als er mensen zijn met tips, altijd welkom kathy.vanhoutven@student.kdg.be
groetjes bruidje in spe 10/07/2010
|
|
miek
21-3-2009
|
23-10-2008 17:21:52
beste, gezien ikzelf kerkelijk ben gaat ons huwelijk "gewoon" in de kerk door. maar ik zal je vraag trachen te beantwoorden... wat is het verschil tussen rent a priest en uvv? ik denk dat het duidelijk is, uvv is een vrijzinnige vereniging dwz dat zij niet geloven in een god. rent a priest, is een groepering van priesters, die dus de facto in god geloven, maar die eigentijdse vieringen aanbieden, vertrekkend vanuit een christelijke achtergrond/basishouding . bij rent a priest kan je terecht als je een viering wil met een priester, vanuit een christelijke achtergrond, maar als je niet wil meelopen in de structuur van de (katholieke) kerk. je bent er ook zeer vrij om teksten ed te kiezen (als je het woord god niet vernoemd wil horen, dan kan dat denk ik wel). uvv biedt ceremoniën aan, zonder transcendente achtergrond, want vrijzinnigen geloven nu eenmaal niet in god. hier is er dus normaalgezien geen sprake van een christelijke achtergrond. kathy, ik zou oppassen met de woorden uvv en mis in één zin te gebruiken. de uvv biedt geen misvieringen aan, wel ceremoniën, maar het woord "mis" impliceert een kerkelijke verbondenheid, en dat is iets wat je, als je met de uvv ee ceremonie houdt liever niet hebt. lieve groetjes, miek
|
|
Kathy
8-9-2018
|
23-10-2008 17:25:48
met de dame die ik gesproken heb om te horen naar dit systeem, omdat ze zich uitbrengen als altaarnatief, nam er toch geen probleem mee met mis.
Zelf hebben we onze plechtigheid al voor een stuk in elkaar gestoken, en altaarnatief zag er wel graten in, nu in januari gaan we spreken met de persoon die onze viering gaat lijden.
verder heb je vrijheid in alles.
tot hier toe valt het voor ons goed mee, dus we zullen zien hoe het afloopt
|
|
Diane
16-5-2009
|
24-10-2008 11:03:36
Wij zijn met rent-a-priest gehuwd. Het was echt een hele mooie viering. Als je meer informatie wil, mag je me altijd mailen hoor. Groetjes, elisadiana1@hotmail.com
|
|
Johan
|
24-10-2008 12:07:27
ook goedeherder.be doet heel persoonlijke vieringen met veel eigen inbreng. Zit in de Rent-a-priest-beweging gewoon even surfen en/of info vragen!
|
|
patricia
26-7-2008
|
24-10-2008 15:33:33
Hey, Wij zijn ondertussen 90 dagen getrouwd en hebben onze viering gedaan met de priester van "de goede herder"! Ik zou het zo herdoen! Een echte aanrader: persoonlijk, intiem, uniek en soms een tikkeltje grappig! De ideale formule voor ons huwelijk!Deze mensen hebben een eigen website: gewoon te vinden via google. Het was voor onze dag zeker een hoogtepunt! Groetjes, Patricia en Dirk
|
|
Ellen
2-5-2009
|
25-10-2008 8:11:12
Wij hebben gekozen voor UVV. Wij zijn beide Christelijk maar kunnen niet voor de kerk trouwen daar mijn toekomstige al getrouwd is geweest.
Daar we nu toch ons eigen ding kunnen doen en ook qua locatie willen we het ook echt van ons maken. wij hebben in november onze afspraak met een dame van Uvv. Deze was heel vriendelijk aan de telefoon en met Mis te gebruiken heb ook ik geen problemen gehad, geen reactie van hun uit.
grtz Ellen
|
|
Katrien
8-9-2008
|
6-11-2008 9:39:48
Wij zijn getrouwd met een vrijzinnige plechtigheid en ik kan het alleen maar aanraden (ALS je niet gelooft, natuurlijk). Het was heel persoonlijk, ze beginnen steeds vanaf 0, zodat elke plechtigheid anders is en volledig op maat. 't Was wel redelijk 'hard' werken, want je moet vragenlijsten invullen en af en toe op gesprek gaan om alles te bespreken. Nu ja, het eindresultaat mocht er zijn en het ziet er naar uit dat we binnenkort een geboorteplechtigheid door hen in elkaar laten steken.
In ieder geval, om nog even op je vraag terug te komen: Rent-a-Priest is, zoals Miek het zo mooi uitlegde, nog vanuit een christelijke achtergrond opgebouwd. UVV werkt volgens de vrijzinnige waarden, waarbij er geen geloof is in een god of iets hogers.
Wat betreft het woord 'mis': onze consulent (de persoon die de plechtigheid in elkaar stak) sprak voornamelijk over 'plechtigheid', dat is iets dat wij dan gewoon hebben overgenomen.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|