Terug naar overzicht
Dag SophieIk zou zeggen: eendeborstfilet, (zonder "N" dus).'k ben eens gaan kijken naar de spelling in "Word", maar die geeft voor alletwee een foutmelding.Eens gaan kijken op onze prijslijst: en inderdaad: zonder N.Ik denk dat dat één of ander regeltje is: samengestelde woorden met een dierennaam: geen n.(zoals: ganzelever)hihi... en nu is de nederlandse les voorbij... ;o)Dooooeei!
Ik zie het in het groene boekje niet staan, maar er staat wel eendeNbout, en eendeNeieren, dus ik zou naar analogie eendeNborstfilet zetten...
heb ook eens de twee in google ingetikt: zonder 'n' een 700-tal resultaten, met 'n' een 7000-tal resultaten, ik zou dus voor de 'n' gaan!
Wij hebben het alvast met n op onze menu staan.Groetjes,AnnNog 8 dagen
Tja, die prijslijst van ons feestzaal kan misschien verouderd zijn. 'k begin nu ook te twijfelen.
In het groene boekje staat eendenborst. Dus moet het met een n. Heb ook de regel opgezocht en is hetvolgende: er bestaat maar 1 meervoud van eend en dat is eenden met n (op het eind) dus moet er een n tussen tenzij het tweede deel een plant is, want dan moet het weer zonder n.groetjes,Els en Stefan
Dit is de algemene regel: Als het eerste woord in een samenstelling een zelfstandig naamwoord is waarvan het meervoud op -en eindigt, dan schrijf je een tussen-n in die samenstelling. Er zijn natuurlijk een heleboel uitzonderingen, maar niets dat kan slaan op eendenborstfilet. Wat Vanessa zegt, klopt voor de helft: is het eerste deel een dierennaam, geen tussen-n, maar enkel als het tweede deel een plantkundige aanduiding is, zoals bv. paardebloem.Dus: wel degelijk een tussen-n.Neem het maar aan van een vertaler-tolk ;-)
Volgens dat ik mij kan herinneren zijn dierennamen de uitzondering op de regel. Dus eendeborstfilet.
als juf wil ik nog even bevestigen: het is EENDENBORST.Nog veel plezier!
Dag Sophie,Het is wel degelijk eendenborstfilet. In de menu-voorstellen van onze feestzaal staat het zonder "n" maar ondertussen hebben we de versie van 2006 gekregen en daar hebben ze dat gecorrigeerd en dus met een "n" geschreven.GroetjesKaren
Hallo,Weet wel zeker dat het eendenborst moet zijn, maar ben het nog eens gaan opzoeken op www.vandale.be en daar staat het wel niet precies in, maar wel eendenbek en ja, dat is dus eigenlijk hetzelfde.Groetjes,Ingrid