Nu Online
Momenteel zijn er 394 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Discussie

24-6-2005 8:33:46
Lieve medebruidjes

Er is bij ons wat discussie omtrent de spelling van ons hoofdgerecht. Kunnen jullie ons helpen?
Is het eendeborstfilet of eendeNborstfilet? Dus met N er tussen of niet?

Graag jullie mening!

Groetjes,
Sophie

Sophie

Meld misbruik

Reacties: 11 | Gelezen: 475

Vanessa
9-9-2005
 Meld misbruik24-6-2005 8:51:44

Dag Sophie

Ik zou zeggen: eendeborstfilet, (zonder "N" dus).

'k ben eens gaan kijken naar de spelling in "Word", maar die geeft voor alletwee een foutmelding.

Eens gaan kijken op onze prijslijst: en inderdaad: zonder N.

Ik denk dat dat één of ander regeltje is: samengestelde woorden met een dierennaam: geen n.
(zoals: ganzelever)

hihi... en nu is de nederlandse les voorbij... ;o)

Dooooeei!

Els
1-4-2006
 Meld misbruik24-6-2005 8:51:51

Ik zie het in het groene boekje niet staan, maar er staat wel eendeNbout, en eendeNeieren, dus ik zou naar analogie eendeNborstfilet zetten...

Els
1-4-2006
 Meld misbruik24-6-2005 8:53:53

heb ook eens de twee in google ingetikt: zonder 'n' een 700-tal resultaten, met 'n' een 7000-tal resultaten, ik zou dus voor de 'n' gaan!

Ann
2-7-2005
 Meld misbruik24-6-2005 8:56:42

Wij hebben het alvast met n op onze menu staan.

Groetjes,
Ann
Nog 8 dagen

Vanessa
9-9-2005
 Meld misbruik24-6-2005 8:57:54

Tja, die prijslijst van ons feestzaal kan misschien verouderd zijn. 'k begin nu ook te twijfelen.

els

Meld misbruik24-6-2005 8:58:18

In het groene boekje staat eendenborst. Dus moet het met een n. Heb ook de regel opgezocht en is hetvolgende: er bestaat maar 1 meervoud van eend en dat is eenden met n (op het eind) dus moet er een n tussen tenzij het tweede deel een plant is, want dan moet het weer zonder n.

groetjes,

Els en Stefan

Lindsay
6-5-2006
 Meld misbruik24-6-2005 9:00:24

Dit is de algemene regel: Als het eerste woord in een samenstelling een zelfstandig naamwoord is waarvan het meervoud op -en eindigt, dan schrijf je een tussen-n in die samenstelling.

Er zijn natuurlijk een heleboel uitzonderingen, maar niets dat kan slaan op eendenborstfilet. Wat Vanessa zegt, klopt voor de helft: is het eerste deel een dierennaam, geen tussen-n, maar enkel als het tweede deel een plantkundige aanduiding is, zoals bv. paardebloem.

Dus: wel degelijk een tussen-n.

Neem het maar aan van een vertaler-tolk ;-)

Valerie
3-9-2005
 Meld misbruik24-6-2005 17:29:25

Volgens dat ik mij kan herinneren zijn dierennamen de uitzondering op de regel. Dus eendeborstfilet.

carolien
2-7-2005
 Meld misbruik24-6-2005 19:36:37

als juf wil ik nog even bevestigen: het is EENDENBORST.

Nog veel plezier!

karen
22-7-2005
 Meld misbruik25-6-2005 13:27:36

Dag Sophie,

Het is wel degelijk eendenborstfilet. In de menu-voorstellen van onze feestzaal staat het zonder "n" maar ondertussen hebben we de versie van 2006 gekregen en daar hebben ze dat gecorrigeerd en dus met een "n" geschreven.
Groetjes
Karen

Ingrid
21-5-2005
 Meld misbruik27-6-2005 9:58:20

Hallo,

Weet wel zeker dat het eendenborst moet zijn, maar ben het nog eens gaan opzoeken op www.vandale.be en daar staat het wel niet precies in, maar wel eendenbek en ja, dat is dus eigenlijk hetzelfde.

Groetjes,
Ingrid

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...