Nu Online
Momenteel zijn er 279 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Niet gelovige en gelovige trouwen voor de kerk

25-10-2008 20:08:53
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een een kerkelijk huwelijk tussen een gelovige en een niet-gelovige? dit is wettelijk in orde maar ik vroeg me af hoe zo'n huwelijksviering dan in elkaar zit. Mijn vriend is de niet-gelovige maar wil voor mij wel kerkelijk trouwen maar hij wil het woord God dus niet te vaak vernoemd hebben.
Wie van jullie trouwde er ook zo of heeft hier reeds ervaring mee?
Ook boekjes van dit soort vieringen zijn zeer welkom! Mijn adres is pia431@hotmail.com

Pia
23-4-2009
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 1682

ellen
4-7-2009
 Meld misbruik25-10-2008 22:12:38

hey,

als je niet gelovig bent waarom dan in de kerk trouwen?
dan doe je toch beter een dienst met rent a priest ofzo. wil je niet beledigen maar lijkt me vrij hypocriet

groetjes ellen

stefanie
19-5-2010
 Meld misbruik25-10-2008 22:49:20

ik weet dat je ook een diaken kan inschakelen en dat zijn vieringen waar god zo goed als niet vernoemd wordt... ik persoonlijk vind de viering gezelliger en je hebt er meer inbreng in.
mijn vriendin is pas getrouwd en die had een viering met diaken. echt super!!!

Stephanie
4-10-2008
 Meld misbruik26-10-2008 2:19:44

je kan ook gewoon een viering doen zonder eucharistie
ik ben zelf ook niet gelovig maar omdat mijn famillie er zeer veel waarde aan schenkt hebben we dit toch wel gedaan

Lobke
6-7-2007
 Meld misbruik26-10-2008 12:16:04

Het schijnt zelfs dat het mogelijk is dat er slechts 1 van beiden hun kerkelijk ja woord geeft. Dat er slechts 1 iemand de eucharistie neemt, van de wijn proeft,...

Dit om een huwelijk tussen een gelovige en niet gelovige mogelijk te maken.

Informeer je eens bij jouw plaatselijke priester?

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik29-10-2008 11:43:29

hey Pia

Een huwelijk tussen een gelovige en niet gelovige kan perfect.
Ik denk wel dat je verloofde gedoopt moet zijn.
Je maakt best een afspraak met je pastoor en vraagt hem naar alle info hieromtrent.
Je moet immers anders afspraken tekenen en de dienst ziet er beperkt anders uit. Evangelieteksten en Jezus en Godsteksten kan je niet verwijderen uit een huwelijksdienst met Eucharistie. Het is en blijft een kerkelijke gebeurtenis.
Je kan wel bepaalde zaken anders laten gebeuren of overslaan. Je man zal niet te communie moeten gaan bijvoorbeeld, enkel jij zal het moeten doen.
Wat er exact allemaal besproken en geregeld moet worden weet ik niet. Maar wij hebben tijdens onze afspraak met de pastoor de vraag gekregen of we allemaal gelovig waren, dus ze houden er zeker rekening mee.
Mijn collega's man is niet gelovig en ze zijn ook voor de kerk getrouwd. Hij heeft geloof ik wel moeten ondertekenen dat hij de keuze van de vrouw om de kinderen te laten dopen niet tegengaat. Dus je wordt uiteraard niet verplicht van je kinderen te dopen, maar als jij dat wil en je man niet, dan heeft hij ondertekent dat hij dat niet zal tegengaan... Of dat nu nog allemaal zo is weet ik natuurlijk niet.
dus zoals ik zei: best bij de pastoor gaan, die zal je alles tot in detail kunnen vertellen

Veel succes!

Katrien
8-9-2008
 Meld misbruik6-11-2008 11:14:56

Kan je dan niet voor een gemengd huwelijk gaan (christelijk - vrijzinnig). Dat is toch het fairst voor jullie beiden?

Vicky
12-9-2009
 Meld misbruik14-11-2008 14:53:36

Als je trouwt tussen een niet-gelovige en een gelovige, dan kan je trouwen "met de handschoen". Er is dan gewoon een viering, maar de huwelijksgeloften voor God gebeuren dan enkel vanuit de kant van de gelovige. Andere mogelijkheid is dankviering zonder eucharistie. Best te bespreken met jullie pastoor of andere afgevaardigde.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info