Terug naar overzicht
hey, als je niet gelovig bent waarom dan in de kerk trouwen? dan doe je toch beter een dienst met rent a priest ofzo. wil je niet beledigen maar lijkt me vrij hypocrietgroetjes ellen
ik weet dat je ook een diaken kan inschakelen en dat zijn vieringen waar god zo goed als niet vernoemd wordt... ik persoonlijk vind de viering gezelliger en je hebt er meer inbreng in.mijn vriendin is pas getrouwd en die had een viering met diaken. echt super!!!
je kan ook gewoon een viering doen zonder eucharistieik ben zelf ook niet gelovig maar omdat mijn famillie er zeer veel waarde aan schenkt hebben we dit toch wel gedaan
Het schijnt zelfs dat het mogelijk is dat er slechts 1 van beiden hun kerkelijk ja woord geeft. Dat er slechts 1 iemand de eucharistie neemt, van de wijn proeft,... Dit om een huwelijk tussen een gelovige en niet gelovige mogelijk te maken. Informeer je eens bij jouw plaatselijke priester?
hey PiaEen huwelijk tussen een gelovige en niet gelovige kan perfect. Ik denk wel dat je verloofde gedoopt moet zijn.Je maakt best een afspraak met je pastoor en vraagt hem naar alle info hieromtrent.Je moet immers anders afspraken tekenen en de dienst ziet er beperkt anders uit. Evangelieteksten en Jezus en Godsteksten kan je niet verwijderen uit een huwelijksdienst met Eucharistie. Het is en blijft een kerkelijke gebeurtenis.Je kan wel bepaalde zaken anders laten gebeuren of overslaan. Je man zal niet te communie moeten gaan bijvoorbeeld, enkel jij zal het moeten doen.Wat er exact allemaal besproken en geregeld moet worden weet ik niet. Maar wij hebben tijdens onze afspraak met de pastoor de vraag gekregen of we allemaal gelovig waren, dus ze houden er zeker rekening mee.Mijn collega's man is niet gelovig en ze zijn ook voor de kerk getrouwd. Hij heeft geloof ik wel moeten ondertekenen dat hij de keuze van de vrouw om de kinderen te laten dopen niet tegengaat. Dus je wordt uiteraard niet verplicht van je kinderen te dopen, maar als jij dat wil en je man niet, dan heeft hij ondertekent dat hij dat niet zal tegengaan... Of dat nu nog allemaal zo is weet ik natuurlijk niet. dus zoals ik zei: best bij de pastoor gaan, die zal je alles tot in detail kunnen vertellenVeel succes!
Kan je dan niet voor een gemengd huwelijk gaan (christelijk - vrijzinnig). Dat is toch het fairst voor jullie beiden?
Als je trouwt tussen een niet-gelovige en een gelovige, dan kan je trouwen "met de handschoen". Er is dan gewoon een viering, maar de huwelijksgeloften voor God gebeuren dan enkel vanuit de kant van de gelovige. Andere mogelijkheid is dankviering zonder eucharistie. Best te bespreken met jullie pastoor of andere afgevaardigde.