Nu Online
Momenteel zijn er 338 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Welk huwelijkscontract?

27-10-2008 22:12:12
Vrijdag gaan we naar de notaris en ik heb er totaal geen idee van wat het beste is.
Onze situatie:
Alles gezamelijk aangekocht(auto's, meubelen,...)
Volgend jaar gaan we een woning kopen, dus na ons huwelijk.
Er zijn 2 kinderen uit een vorige relatie en (voorlopig) 1 kindje uit onze relatie.
Hij werkt en ik ben momenteel thuis voor de opvoeding van de kinderen. Binnen een aantal jaar ga ik terug werken maar nooit fulltime. Dat hebben we zo samen afgesproken.
Wat bij overlijden? En hoe zit het dan met de kinderen?

Kan iemand me raad geven?

Tine
19-12-2008
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 857

Lien
16-2-2008
 Meld misbruik27-10-2008 23:19:49

Erfrecht voor de kinderen zal altijd hetzelfde blijven. Hun reservatair bij zijn overlijden zal steeds 1/4 zijn, bij uw overlijden zal 1/2 sowieso naar je kindje gaan.Dt verandert niet bij een huwelijk, met uitzondering van het vruchtgebruik dat overgaat naar de langstlevende echtgenoot (de kinderen krijgen hun deel dan in de zogenaamde naakte eigendom). Als er tetsamentair niets bepaald wordt, zal alle naakte eigendom naar de kinderen gaan (dus bij vooroverlijden man elk 1/3 en bij vooroverlijden van jezelf alles in naakte eigendom naar je kind). Wat het hwelijkscontract betreft. Als ik heel eerlijk ben zou ik - gezien je situatie - opteren voor het wettelijk stelsel. Wat eigen is voor het huwelijk blijft eigen, wat gezamenlijk is voor het huwelijk blijft gezamenlijk, alles na het huwelijk is ook gezamenlijk. Bij scheiding van goederen kom je immers in een situatie dat je enkele jare zal leven op kosten van je man, wat naderhand (bij eventuele echtscheiding, zelfs door zijn overspel of zo) tot vergoeding van jouw vermogen aan zijn vermogen zal leiden.
Dinancieel zou het wettelijk stelsel voor jou zeker de fairste oplossing betekenen.
Een goeie raad: elke vraag die op kje lippen brandt, stel ze bij de notaris. Laat je niet overrompelen door diverse termen, vraag het als je iets niet begrijpt, da's volkomen normaal als je niet alle dagen met de materie bezig bent.
Heel veel succes!

Els
17-7-2010
 Meld misbruik28-10-2008 7:49:43

Hey,

ik zou ook gewoon de situatie voorleggen aan de notaris: zij hebben daar het beste zicht op welk systeem voor jou/jullie het beste/meest eerlijke uitkomt!
Wij hebben onze situatie ook uitgelegd en alles is ook goed geschreven geraakt.
P.S. Ga wel op tijd naar de notaris, want dit duurt ook een tijdje vooraleer alles in orde is.
Els

Imke
4-4-2009
 Meld misbruik28-10-2008 18:34:47

Hey daar,
als je jonge kinderen hebt zou ik zeker opteren voor het volgende: alles gaat naar de langstlevende!!!!Mijn vader is overlaatst overleden (42jaar) en mijn ouders hadden een contract waarbij de langslevende alles erfde. Dit is voor ons een super geluk geweest! Als ze dit niet gedaan had, hadden wij (kinderen) nu al zware schulden gehad (inclusief mijn zus van 7 jaar) om alle erfenisrechten te betalen. Mijn moeder heeft niets moeten betalen omdat er nog kinderen ten laste waren en heeft dus bijgevolg het huis kunnen behouden. Wel zou ik (als er geen kind meer ten laste is) het contract terug laten wijzigen naar ieder zijn deel erft(zoals standaard).

Groetjes

Imke

Patricia
14-2-2009
 Meld misbruik29-10-2008 9:24:21

Ik wil wel even reageren op dit laatste berichtje want dit klopt niet helemaal. Toen mijn moeder is overleden hebben de kinderen de helft geerfd, maar wij hebben daar afstand van gedaan en alles teruggegeven aan mijn vader. Komt op hetzelfde neer dan als alles naar langstlevende zou gegaan zijn. Dus dit is zeker geen probleem.

Tine
19-12-2008
 Meld misbruik29-10-2008 11:53:03

Dank je wel voor de reacties.
We hebben al besloten om te trouwen onder het wettelijk stelsel. We gaan in de toekomst wel een testament laten opmaken.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...