Nu Online
Momenteel zijn er 231 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

dessertbuffet of dessertENbuffet???

31-10-2008 4:03:02
Hallo allemaal,

Is het dessertbuffet of dessertENbuffet?
Ik lees overal dessertenbuffet maar in het mapje met menu´s van onze feestzaal staat dessertbuffet, kwestie van het juist te formuleren od uitnodigingen.
Het gaat wel over desserten maar een buffet houdt toch sowieso in dat het over meerdere desserten gaat, daarom dacht ik ook dat DESSERTbuffet het juiste was.

Misschien een domme vraag maar nu weet ik het toch niet goed meer :-)

Merciekes,
Laila

Bart
13-6-2009
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 5676

Els
17-7-2010
 Meld misbruik31-10-2008 8:28:22

Hey,

als leerkracht Nederlands ga ik voor 'dessertenbuffet': samenstelling bestaande uit: dessert + buffet; eerste deel (dessert) is een zelfstandig naamwoord met enkel een meervoud op 'en', (is dus geen werkwoord of bijvoeglijk naamwoord); dus als tussenletters moet je 'en' gebruiken: totaal: dessertENbuffet.

(Tweede redenering: inhoudelijk: er komt meer dan 1 dessert op het buffet: dessertenbuffet)

Misschien een iets meer theoretische uitleg, maar hopelijk kan je hiermee verder.

Groetjes,
Els

P.S. Je kan ook altijd spellingen controleren op http://woordenlijst.org/ de officiële website van het taaluniversum

Sarah
30-5-2009
 Meld misbruik31-10-2008 18:01:51

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit ergens dessertenbuffet gezien... Volgens mij is het ook gewoon dessertbuffet. Zo komt het ook op onze menu te staan.

Groetjes,
Sarah

www.30mei2009.bruiloftsite.nl

Nathalie

Meld misbruik31-10-2008 19:09:33

Misschien ben je meer overtuigd ams er een tweede leerkracht Nederlands bevestigt?

Het is volgens mij ook dessertenbuffet. en daar is niets raars aan :-)

Groetjes,

Nathalie
27/06/09

Nog steeds op zoek naar originele livemuziek voor in de kerk.

LeBart

Meld misbruik1-11-2008 4:43:09

de regel die els aanhaalt is de regel van de tussen-n ... die zou enkel opgaan indien je twijfelt tussen dessertebuffet of dessertenbuffet (of koninginnedag of koninginnendag om zomaar iets aan te halen.)

Daarenboven heeft dessert 2 meervouden ... desserten en desserts.

De meest eenvoudige referentie is gewoon de 2 woorden in google stouwen. Het een komt 2100 keer voor, het andere vlot 33000 keer, meelopen met de groten hoop dus ... dessertbuffet.

cheers, dj LeBart

Liesbeth

Meld misbruik3-11-2008 15:51:53

Het groene boekje zegt dessertbuffet en dat heeft altijd gelijk ;-)

Groetjes

Liesbeth

Bart
13-6-2009
 Meld misbruik3-11-2008 17:42:01

Bedankt iedereen voor de reacties!
Het zal zeker dessertbuffet worden op onze uitnodigingen

Groetjes Bart&Laila

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...