Nu Online
Momenteel zijn er 216 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

domiciel

3-11-2008 10:50:23
Hallo,

Wij weten ook niet goed waar we moeten trouwen. Wij wonen nu in Zwijnaarde maar volgend jaar verhuizen we naar Merelbeke. Wij trouwen 10/10/2009. Hoelang moet je in de gemeente wonen om daar te mogen trouwen?
Blijft hetzelfde in welke kerk je trouwt?

Ellen
10-10-2009
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 375

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 10:54:37

bij mijn weten ben je verplicht te trouwen in de gemeente waar je domicilie staat vanaf dat je daar 6maanden of langer woont.

Joke
30-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 11:06:54

Hallo

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Wij wonen nu in Laakdal en ik heb onze trouw daar enkele maanden geleden ook al vastgelegd. Nu gaan wij wss een beetje onverwacht, begin volgend jaar verhuizen naar Westerlo. Onze trouw is 30 mei. Kunnen we dan alsnog in Laakdal trouwen, ook al staat ons adres dan al in Westerlo...

Ben eens benieuwd naar de reacties

Groetjes

Joke

Nele
10-10-2009
 Meld misbruik3-11-2008 11:08:30

De wettelijke trouw zal ik jullie geval dan in Merelbeke zijn.
Voor de kerk mag je meestal kiezen (soms heb je toestemming nodig van een pastoor, hang af van parochie tot parochie...)

Groetjes
Nele

(PS: Ik trouw op dezelfde dag, en woon in Gentbrugge :) )

Cindy
22-11-2008
 Meld misbruik3-11-2008 11:19:14

Dag Ellen,

Zie ook mijn reactie op het berichtje van Debby (vlak voor het jouwe :-)
Ik heb mijn domicilie gewijzigd, en dat moest toch 3 maanden voor het huwelijk gebeurd zijn.
De kerk is minder "gebonden" aan die regels van domicilie, maar het zal ook van parochie tot parochie afhangen hoe vlot dat gaat !

Succes,
Cindy

Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik3-11-2008 11:24:59

Als je al in ondertrouw gegaan bent, mag je trouwen in de gemeente waar je in ondertrouw gegaan bent...
Voor de kerk geldt ongeveer hetzelfde, maar de pastoors keuren het meestal wel goed als je ergens anders wil trouwen hoor.

Groetjes
Heidi
13/09/2008

Ellen
10-10-2009
 Meld misbruik3-11-2008 11:43:34

Ik hoop allesinds dat het in Merelbeke is. Ik ben van Merelbeke en traditiegetrouw zou ik de avond voor we trouwen naar huis gaan slapen. Het zou echt mooi zijn moesten we de wet in Merelbeke kunnen doen en voor de kerk dan ook.

Alvast bedankt voor de reacties

Ellen
10/10/2009

Sara
6-9-2008
 Meld misbruik10-11-2008 18:47:55

Hallo,

Je moet trouwen in de gemeente waar een van jullie beiden gedomicilieerd is op het moment van de aanvraag/ondertrouw. Die ondertrouw gebeurt ten vroegste +/- 6 maanden voor je trouwdatum, maar kan er ook dichter bij liggen.
In ons geval was ik gedomicilieerd in Gent en mijn vriend in Oud-Heverlee op het moment dat we onze aanvraag deden (in maart om te trouwen in september). In juni zijn we gaan samenwonen (in Zwijnaarde toevallig) en hebben we allebei ons domicilie verlegd. Maar toch zijn we nog getrouwd in Oud-Heverlee, terwijl we daar op dat moment niet meer gedomicilieerd waren.
In jouw geval zou je dus moeten wachten tot je gedomicilieerd bent in Merelbeke om daar jullie aanvraag te doen, als je daar wil trouwen. Maar de vraag is of dat qua timing lukt.
Ik hoop dat je hiermee wat wijzer bent.

Groetjes,
Sara

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...