Nu Online
Momenteel zijn er 216 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Misschien een gek vraagje over het trouwbudget...

3-11-2008 13:05:44
Hallo allemaal!

Ik heb deze vraag tot nu toe nog niet zien passeren op dit forum en daarom is het misschien een rare vraag?
Ik had het vandaag met een collega over mijn trouwkleed. Ik heb mijn droomkleed nog niet gekocht, maar wel al aangehad en ik twijfel nog omdat het nogal duur is (€1700), maar ik denk dat ik dit bedrag er wel aan wil geven. Ik heb het met mijn vriend besproken en hij is er ook nog niet uit. Toen haalde mijn collega aan dat het dan toch niet uitmaakt, aangezien ik hoogstwaarschijnlijk het kleed toch zelf zal betalen. Ik was daar een beetje verontwaardigd over aangezien ik ervan uitging dat alle 'trouwkosten' gelijk gedeeld zouden worden.
Ik heb het daar met mijn vriend nog niet over gehad, maar hoe zit dat bij jullie? Hangt dat er misschien ook van af hoeveel jullie van jullie (schoon)ouders krijgen ofzo?

Vele groetjes
Vera

Vera
22-8-2009
Meld misbruik

Reacties: 27 | Gelezen: 1084

Daphne
20-9-2008
 Meld misbruik3-11-2008 13:09:56

Wij hebben gewoon samen gespaard voor de trouw. Ik had op voorhand op alles een prijs geplakt en zo kwam ik aan het vermoedelijke trouwbudget en we hebben ervoor gezorgd dat we daar samen aan kwamen.
Groetjes,
Daphne

Joke
30-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 13:16:46

Dag Vera

Ons feest word betaald door onze ouders, mijn kleed (en schoenen enzo) door mijn ouders en zijn kostuum door zijn ouders.
Al de rest van de kosten zoals uitnodigingen, fotograaf, videograaf, bloemen,... betalen wij zelf. Aangezien wij enkel een gezamenlijke rekening hebben betalen wij dus ook alles samen.

Groetjes

Joke

Nathalie
20-12-2008
 Meld misbruik3-11-2008 13:45:06

Hallo Vera,

Mijn trouwkleed krijg ik van mijn ouders. Alle andere kosten worden verdeeld tussen mijn ouders en mijn schoonouders. Kosten die vast zijn, gaan in 2; de andere kosten in functie van het aantal genodigden. Kosten voor vrienden van ons worden verdeeld naargelang het meer 'mijn' vrienden zijn of de 'zijne'. Is niet altijd gemakkelijk, maar als je consequent blijft aan je basisprincipes, kom je niet in de problemen.

Veel succes!

Nathalie

stefanie
25-9-2009
 Meld misbruik3-11-2008 13:50:13

hoi oi
mijn oma betaalt mijn trouwjurk en dergelijke. en mijn ouder leggen bij voor alle andere kosten. En voor de rest sparen we samen om alles te betalen, elk spaart wat hij kan ...

Stefanie 25/09/09

Patricia
14-2-2009
 Meld misbruik3-11-2008 13:50:20

Wij betallen het allemaal zelf. Toen we begonnen zijn met sparen hadden we elks onze eigen rekening, en aangezien we niet hetzelfde loon hebben en de een al wat meer geld uitgeeft dan de andere zorgde dat er wel voor dat we niet gelijk spaarden. Maar ondertussen hebben we een gemeenschappelijke rekening en komt alles dus uit dezelfde pot.
Mijn gevoel zegt ook wel dat als je trouwt, dat je alletwee wel best akkoord moet gaan met de uitgegeven kosten.

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 14:04:35

Wij betalen in principe alles zelf, maar we krijgen van beide ouders een mooi bedrag als cadeau. Dat zal wel in die mate zijn dat we daarmee ons feest kunnen betalen. Alles wat we betalen, delen wij mooi door 2. Wat we zullen krijgen van de ouders zal heel waarschijnlijk verschillend zijn, maar dat is ook voor ons samen. Als we getrouwd zijn, zijn al onze inkomsten gemeenschappelijk, dus nu ook al onze kosten en al onze cadeaus.

Marie
16-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 14:15:00

Hey Vera!

Alles wat we zelf betalen komt van onze gemeenschappelijke rekening :-)

Groetjes,
Marie

Nathalie
4-4-2009
 Meld misbruik3-11-2008 14:22:55

Dag Vera,
heel moeilijk hoofdstuk is dit; ik vind het ook heel normaal dat de ouders hiervoor een groot deel betalen en dat het bruidspaar enkel met wat kosten zit voor eventuele extra's (waaronder jurk en herenpak, schoenen en dergelijke meer) maar dan heb je weer het nadeel dat je dat misschien ooit op je donder krijgt 'wij hebben wel alles betaald voor da grapje' die stijl van dingen. Let er goed op, alles is heel duur maar ... je mag op zo'n dag niet de economische (crisis) persoon uithangen; daarmee zeg ik niet dat je het geld uit de ramen en deuren moet gooien maar je kunt niet op zoiets besparen bv. bloemen kosten handenvol geld maar een zaal zonder bloemen is zo triest; catering is ook duur maar je kunt geen feest geven aan mensen en enkel wat chips en nootjes geven, want dan is iedereen binnen de kortste keren ladderzat. Wij gaan proberen van zoveel mogelijk zelf te betalen en mijn vader doet hopelijk ook een duit in het laatje.
Succes, Nathalie

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik3-11-2008 14:39:05

Bedankt voor jullie reacties! Het vervelende onderwerp 'trouwbudget' zullen mijn vriend en ik dus nog eens moeten aansnijden. Ik weet dat ik van mijn moeder geld ga krijgen en van zijn ouders ook, maar ik weet nog niet precies hoeveel. Mijn vriend is hier uiteraard ook nieuwsgierig naar, maar zoiets kan je toch niet vragen, ofwel? Als we die bedragen zouden weten, zou dit het opstellen van een budget wel veel gemakkelijker maken...

Sanne
22-8-2009
 Meld misbruik3-11-2008 15:14:11

bij ons gaan de kosten van het feest en wat er echt mee te maken hebben in 2 voor ouders en schoonouders. en ook de prijs van de viering. maar andere kosten zoals ringen, uitnodigingen, bedankjes, fotograaf... doen wij.

Arianne
1-8-2009
 Meld misbruik3-11-2008 15:44:59

Wij waren bij de verloving van het principe dat wij kiezen om te trouwen en dat wij dat dus betalen van onze gezamelijke spaarpot. We hebben een budget opgesteld op basis van wat we aan alles willen spenderen. Als onze ouders nu beslissen om iets bij te leggen, bijvoorbeeld mijn ouders mijn kleed, dan is dat mooi meegenomen maar dat wil niet zeggen dat dat kleed dan opeens tweekeer zo duur mag zijn. We proberen ons te houden aan het budget zoals we het zelf zouden kunnen betalen. De bedragen die we van de ouders krijgen zullen waarschijnlijk ook verschillend zijn maar die komen gewoon op onze spaarrekening terecht...

Nele
10-10-2009
 Meld misbruik3-11-2008 16:30:09

Hey,

Wij hebben wel rechtuit aan de ouders gevraagd hoeveel budget er voorzien was. Dat maakt dat niemand nog voor verrassingen komt te staan. Zij hebben ons verteld om hoeveel het gaat, en wij hebben daarmee rekening gehouden bij het kiezen van de zaal.

In principe betalen ze genoeg om het hele feest mee te bekostingen, maar komt er nog iets bij (en daarop is de kans nogal groot), dan betalen we dat zelf.

Ik vind het eigenlijk niet zo'n vreemde vraag om te stellen thuis, want van dat bedrag hangt toch enorm veel af. Op basis daarvan kan je heel je budget opstellen. Dat zullen ze ook wel begrijpen...

Groetjes
Nele

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik3-11-2008 16:34:55

wij weten ook niet wat onze ouders uiteindelijk gaan geven. Mijn ouders hebben al eens laten vallen wat we minimum mogen verwachten.
Voor het opmaken van ons budget, gaan we er zogezegd van uit dat we alles zelf moeten kunnen betalen. Alles wat we dan krijgen van onze ouders, veel of niet, is meegenomen.
Gelukkig hebben al aardig wat gespaard samen, waardoor we eigenlijk niet op 'ne frank' moeten kijken. Eerlijk gezegd denk ik met al wat we gaan krijgen van ouders en gasten, we onze investering voor die dag wel volledig teruggecompenseerd gaan zien.

Isabelle
4-10-2008
 Meld misbruik3-11-2008 16:37:34

Mijn schoonouders zitten er financieel gezien beter voor dan mijn ouders. Zij hebben het kostuum van mijn man betaald. Ik verwachtte dit niet van mijn ouders. Ik wist dat ze gingen bijleggen bij de feest. Ik heb dus zelf van mijn eigen spaarcentjes mijn kleed en accesoires gekocht en dus niet van onze gemeenschappelijke centen. Achteraf hadden mijn ouders gezegd dat ze ook nog gingen bijleggen bij mijn kleed. Goed meegenomen dus.

Elke
18-7-2009
 Meld misbruik3-11-2008 16:39:39

Hey Vera

Volgens mij bestaan hier geen regels ofzo voor. Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijk budget, daarmee wordt alles betaald. Mijn moeder geeft 1000 euro kado, zijn ouders 5000, een groot verschil dus. Maar beide giften gaan in onze gezamenlijke pot, samen met onze eigen spaarcentjes, en daarmee wordt alles betaald. Als het om trouwen gaat, gaat het volgens mij om ONS en niet om JIJ en IK. Maar misschien ben ik op dat vlak wel anders ingesteld dan anderen...

Alvast veel liefde en succes toegewenst.

En nog een kleine tip: luister niet teveel naar anderen. Iedereen denkt altijd een andere, 'betere' mening te hebben dan jij... maar het is JULLIE HUWELIJK, en dus ook jullie keuzes... Het is al moeilijk genoeg soms om met je partner tot éénzelfde beslissing te komen, laat staan dat je ook nog rekening moet houden met de mening van collega's, vrienden, nichtjes, neefjes, ...
Geniet er vooral van!

Inge
14-7-2009
 Meld misbruik3-11-2008 16:47:20

Amai, ik verschiet hier toch van als ik dit allemaal lees. Jullie vinden het dus bijna allemaal vanzelfsprekend dat je ouders je kleed betalen enz.
Bij ons is de situatie zo dat mijn ouders niets betalen, en mijn vriend zijn ouders betalen "zijn" deel. Concreet gaan zijn ouders dus zijn kostuum betalen, en de helft van het eten en avondfeest. Ik betaal mijn kleren, kapper en de andere helft van het feest. De dingen waarvan we allebei (mijn vriend en ik dus) de helft betalen, zijn de fotograaf, dj, kerk, stadhuis, ringen enz.
Uiteindelijk ga ik dus veel meer uitgeven dan mijn vriend aangezien ik niet gesponsord word. We hebben daar al verschillende discussies over gehad maar raken er niet echt uit. Ik vind nu wel dat ik dan meer moet krijgen van het geld dat we van de gasten krijgen.

Pfff... 't is niet makkelijk vind ik.
Groetjes,
Inge

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik3-11-2008 16:56:39

Wij krijgen van beide ouders een bedrag en daarnaast betalen mn ouders mijn trouwkleed, en zijn ouders zijn kostuum voor de burgelijke trouw.

Het deel dat wij zelf inleggen zal gebaseerd zijn op een verdeelsleutel, aangezien ik meer collega's uitnodig dan mn verloofde, en ik niet vind dat hij daar moet voor opdraaien. Wij hebben dat zo afgesproken, maar we gaan dat niet tot in het oneindige doortrekken hoor.

Geld is altijd een gevoelig topic, iedereen regelt dat op een andere manier. Zolang jullie jullie goed voelen bij de gemaakte afspreken is alles dik in orde he ;-)

x

Kim
12-9-2009
 Meld misbruik3-11-2008 17:01:06

Hoi,

Bij ons is het gewoon mijn ouders betalen onze familie die naar het feest komt en zijn ouders zijn familie die naar het feest komt. Al de rest komt gewoon uit onze gemeenschappelijke rekening. Kan ik de ene maand meer sparen dan hem dan is dat ook zo. Jullie gaan later toch ook niet zitten tellen ik heb 50 euro meer daaraan gegeven...

Kim

heidi
27-6-2009
 Meld misbruik3-11-2008 17:02:52

Hey,

Wij sparen gewoon elke maand voor onze trouw. En daar wordt alles mee betaald.
Wat we zullen krijgen van onze ouders en genodigden gaat naar de gemeenschappelijke spaarpot....

groetjes

Tamara

Meld misbruik3-11-2008 17:42:19

Wij hadden ook vooraf een budget opgesteld zonder rekening te houden met wat we elk van onze ouders (en de gasten) zouden krijgen. Dit hebben we gewoon als een extraatje beschouwd.
En nog zoiets wat ik niet goed begrijp: als jullie trouwen, beschouwen het gekregen geld niet als 'gemeenschappelijk'? Getrouwd zijn betekent toch onder andere alles delen, of zie ik dat te romantisch?

Vanessa
24-10-2021
 Meld misbruik3-11-2008 18:14:34

Wij hebben alles gebudgeteerd alsof we het zelf moeten betalen. We hebben alleen gemeenschappelijke rekeningen, dus we doen alles samen. Mijn ouders betalen mijn trouwkleed (ongeveer 1500 euro), meer kunnen ze financieel niet aan. Van zijn ouders en grootouders zullen we ook wel een mooi bedrag krijgen, maar dit is voor ons beide. Zo was het met de aankoop van ons huisje ook. Zij ouders hebben 1/3e betaald, mijn ouders konden het zich echt niet permitteren, maar alles is van ons beide.

Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik3-11-2008 19:27:58

Wij vonden ook van in het begin: wij willen trouwen, dus wij houden ook maar alleen een feest wat we zelf kunnen betalen.
We hebben duidelijk tegen onze ouders gezegd dat ze niet voor het feest moesten bijleggen, en alles wat ze gaven als kado werd gezien. Dit is zeeer goed opgevangen door de ouders (hebben het allebei niet breed).
Onze ouders zullen van ons ook nooit te horen krijgen wat de andere heeft gegeven.

Wij betaalden dus alles zelf, en bij ons is het sinds de aankoop van het huis bijna allemaal gezamelijke pot, behalve een klein zakcentje voor elk van ons.
Dus wij betaalden gewoon alles gezamelijk. Het voorhuwelijkssparen kwam bijvoorbeeld ook gewoon op onze rekening, hoewel ik al veel meer had dan hij.

En inderdaad, het belangrijkste is dat jullie zelf overeenkomen als koppel.
Want geen zaak is zo moeilijk te regelen als het financiële...

Groetjes
Heidi
13/09/2008

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik3-11-2008 19:57:20

@ Tamara: zo zie ik het dus ook; dat alle kosten van de trouw gemeenschappelijk zijn aangezien we ook (duh :-)) samen beslist hebben om een trouwfeest te geven. Die discussie over de kostprijs van mijn kleed deed mij hieraan wel twijfelen en daarom vroeg ik me af hoe jullie dat allemaal deden. Blijkbaar is dit voor elk koppel nogal verschillend en natuurlijk is er geen "gouden regel". Maar het is wel de bedoeling dat er op voorhand goede afspraken worden gemaakt; zeker aangezien we aan het bouwen zijn. Het is wel jammer (en wel een beetje begrijpelijk) dat mijn vriend mijn vragen over het trouwbudget nogal ontloopt. Hij heeft nu enkel de bouw in zijn hoofd. Ik neem dan ook de voorbereidingen van de trouw volledig op mij, maar hoe kan ik alles regelen als ik niet weet hoeveel ik waaraan kan/mag spenderen?
Ik vind het een goed idee om ervoor te zorgen dat beide ouders niet te weten komen wie hoeveel gegeven heeft; gewoon om een eventueel meningsverschil/discussie uit de weg te gaan.

Sara
12-9-2009
 Meld misbruik3-11-2008 21:16:43

Ik weet zeker dat mijn vader ons goed zal sponsoren,maar hoeveel, dat weet ik niet. Van zijn ouders zullen we niet veel krijgen, maar dat hoeft van mij niet. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat het blijkbaar "vanzelfsprekend" is dat de ouders alles betalen. Wij vonden, dat als wij willen trouwen, we het ook maar zelf moeten kunnen betalen.
Wij regelen onze trouw dus naar ons budget, wat we krijgen is meegenomen.
Alles wat we krijgen dat delen we netjes, net zoals we allebei ongeveer de helft zullen betalen van het feest. We hebben wel al goed besproken hoeveel we willen uitgeven in totaal, en alles afzonderlijk. Mijn vriend wou niet dat mijn kleed meer dan1 1500euro zou kosten, dus daar heb ik me -zonder moeite- aan gehouden. Ik heb het mooiste kleed gekocht en dat kost 1399euro. Om maar een voorbeeld te geven.
Ik vind het niet meer als normaal om alles te delen.

Liese
9-5-2009
 Meld misbruik4-11-2008 8:39:00

Hoi Vera,

bij ons betalen onze ouders samen het feest (maar we hebben het wel relatief klein gehouden: 35 man voor het dinner en 65 man voor het dessertenbuffet + dansfeest). Mijn ouders hebben 500 euro betaald aan mijn kleed (prijs: 1280 euro), en zijn ouders betalen zijn kostuum. De ringen, fotograaf, huwelijksreis, DJ, ceremoniemeester,... betalen we allemaal zelf. Daarom proberen we elke maand goed wat te sparen (en alle extra'tjes zoals eindejaarspremie en vakantiegeld zetten we opzij).
Ik vind het een goede regeling op deze manier, had zelfs niet verwacht nog financiele steun te krijgen van de ouders want zij hebben al heel wat gesponsord bij de aankoop van onze bouwgrond.

Groetjes,

Liese
09/05/2009
jurgenenliese.bruiloftsite.nl

Lien
23-5-2009
 Meld misbruik4-11-2008 8:44:28

Wij zijn er in het begin van uitgegaan dat we alles zelf gingen betalen. Maar bij het aankondigen van ons huwelijk hebben de ouders ons laten weten dat zij het feest zullen betalen (volgens het aantal genodigden dat ze zelf uitnodigen - onze vrienden worden in twee gedeeld).
Alle overige kosten betalen we zelf, ook al laten onze ouders af en toe vallen dat zij dit of dat willen betalen. Alles wat we krijgen is mooi meegenomen. En zowiezo gaat alles in onze gemeenschappelijke pot, zoals het al altijd is geweest sinds we samenwonen.

Kim
2-8-2008
 Meld misbruik4-11-2008 12:36:34

Hoi,
Dit is inderdaad een heel moeilijk onderwerp, dat door iedereen anders benaderd wordt.
Toen wij aankondigden dat we gingen trouwen, hebben onze ouders ook gezegd dat ze elk de helft van het feest gingen betalen en mijn ouders mijn trouwkleed en zijn ouders zijn kostuum. Wij hebben ook samen met hen een feestzaal gezocht. Ik had hier (uiteraard) geen problemen mee.
Mijn ouders zijn traditioneel ingesteld, mijn moeder heeft bijvoorbeeld altijd gezegd, dat haar ouders hun feest betaald hebben en dat ze ook hetzelfde voor ons wilde doen. Ik wist dit dus op voorhand al! Dit is gewoon een traditie in onze buurt... Zijn ouders hadden juist hetzelfde. Respect, voor alle mensen die alles zelf moeten betalen! Het is een loodzware kost, maar chapeau dat jullie dat kunnen.
Ik vind nu precies dat hier nogal "ambetant" wordt gereageerd op de mensen die wel centjes krijgen van de ouders... Zo precies hun feest is minder waard omdat ze 't niet zelf betaald hebben. Laat iedereen toch in zijn keuze...
groetjes
Kim

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...