TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Lindsay
6-5-2006
|
5-7-2005 13:27:13
Ik vind het vanzelfsprekend dat je zus verlof neemt. Ten slotte trouw je toch maar 1 keer! En ze weet het langer dan een jaar op voorhand!
Als ze dat nog niet voor je over heeft, is ze het niet waard je getuige te zijn.
|
|
Els
1-4-2006
|
5-7-2005 13:50:20
Toen ik mijn broer ongeveer 2 jaar geleden vertelde dat ik een 3-tal jaren later op die datum ging trouwen, werd hij ook kwaad... zo zou hij niet met zijn leerlingen op eindejaarsreis kunnen zoals hij ELK jaar doet... voor mij was het simpel: ja, dan kies je maar waar je het liefst naartoe wil... ik verzet mijn datum niet, drie jaar op voorhand vond ik toch wel zeker genoeg!!! gevolg: hij gaat dan maar niet op eindejaarsreis volgend jaar april, maar ik krijg nog altijd steken onder water! Je kan er geen rekening mee houden hoor...!! Maar hebben zussen ook recht op zo'n twee dagen verlof??
|
|
els
|
5-7-2005 13:52:57
Mijn zus studeert nog en zij is ook mijn getuige. Wij hebben er toch rekening mee gehouden dat onze datumm niet in de examens of den blok valt, zowel eerste als tweede zit noch in de middelbare examens (mijn moeder is regentes) zodat iedereen zonder problemen aanwezig kan zijn.
Ik zou mijn datum niet verleggen voor eender wie verleggen, maar met dichte familie (ouders, broers, zussen) kan je toch rekening houden.
groetjes
|
|
kathleen
3-12-2005
|
5-7-2005 14:35:07
Lieve,
mijn zus, die tevens getuige is, staat in de verkoop dus moet elke zaterdag van het jaar werken. Maw het wordt nogal moeilijk om daar dan rekening mee te houden.
Maar zoals je zelf zegt, heeft je zus recht om de dag van de trouw afwezig te zijn op het werk. Dus toen mijn zus wist dat wij op 3/12 gaan trouwen heeft zij dit al direct doorgegeven aan haar gerante zodat er ruim op voorhand rekening mee kan gehouden worden. Mijn zus vindt het trouwens super ... niet alleen gaat haar zusje trouwen en mag zij getuige zijn .... ze heeft er op de koop toe nog een onverwachte zaterdag vrij bij!
kathleen 03.12.05
|
|
sonja
30-9-2005
|
5-7-2005 14:48:42
De mensen die echt aanwezig willen zijn op je huwelijk, nemen vrij. Aan dat zie je ook wie je echten vrienden zijn.
|
|
Lindsay
6-5-2006
|
5-7-2005 15:02:43
Op 1 dag verlof (dag van het burgerlijk huwelijk) heb je als naaste familie sowieso recht. 2 dagen weet ik niet.
|
|
Vicky
9-9-2006
|
5-7-2005 15:05:37
Hallo
Dat vind ik niet zo mooi van je zus. Een datum kiezen is niet gemakkelijk, je moet inderdaad met veel rekening houden en eens hij vast staat zou ik hem niet meer veranderen. Ze krijgt tenslotte toch verlof en kan het ruim op voorhand aanvragen.
Nog een algemeen vraagje: is het zo dat de broers en zussen verlof krijgen hiervoor, of zijn het de getuigen die verlof krijgen?
Groetjes
Vicky
|
|
Gert
12-11-2005
|
5-7-2005 15:25:56
hallo iedereen,
Als juriste kan ik jullie met zekerheid meedelen dat werknemers die broer, zus, schoonbroer, schoonzus, vader, moeder of grootouder van het bruidspaar zijn recht hebben op 1 dag "klein verlet" nl. de dag zelf van het huwelijk. In sommige sectoren of grote bedrijven krijgen zij zelfs meer dan 1 dag.
groetjes, Gert
|
|
sandy
16-7-2005
|
5-7-2005 15:26:06
ouders broers en zussen krijgen 1 dag verlof op je trouwdag, mits voorleggen van een attest ( haal je op de gemeente )
groetjes sandy
|
|
Gert
12-11-2005
|
5-7-2005 15:27:18
nog vergeten...voor getuigen die geen familie zijn is er dus niets geregeld. Zij zullen verlof moeten nemen.
Groetjes, Gert
|
|
Nathalie
17-12-2005
|
5-7-2005 17:36:32
Gert,
Ik wil je ook wat vragen: mijn nicht is mijn getuige, maar zij krijgt van haar werk geen dag verlof/klein verlet hiervoor, ook niet na voorleggen bewijs van de gemeente. Is dit correct?
Alvast bedankt Gert
Lieve, Jij zou toch voor moeten gaan voor je zus, jij bent toch het belangrijkste?
Groetjes, Nathalie
|
|
Catherine
27-5-2006
|
5-7-2005 18:27:54
Hallo,
In mijn stad (Mechelen) is het inderdaad zo dat je een attest voor vrijstelling van je werk die dag kunt krijgen voor elk familielid of getuige die naar je huwelijk komt. In Mechelen wordt hiervoor een vergoeding van 3 euro gevraagd. Misschien toch nuttig om te checken bij je stad / gemeente hoe het daar zit?
En Lieve, ben eens met de rest hier: je bent vroeg genoeg op tijd om hen te verwittigen, jouw huwelijk vind slechts 1 keer plaats en als ze daar geen dag vrij voor kan nemen (of via attest van stad vrij heeft) is het wel erg hoor. Mijn toekomstige schoonmoeder moet haar tennistornooi waar ze al 15 jaar in meespeelt waarschijnlijk laten vallen omdat onze trouw net op één van die weekends valt. Ze vindt het maar normaal dat het huwelijk van haar zoon voorgaat en dat vind ik ook.
Veel succes!! groetjes
|
|
An
13-8-2005
|
5-7-2005 18:30:26
Hoi Lieve, k Vind het spijtig dat je zus zo reageert.. ze zou fier moeten zijn dat je gaat trouwen en dat zijn bovendien getuige mag zijn. Wij hebben er geen problemen mee gehad, wij hebben gewoon onze datum vastgelegd en het aan iedereen laten. Vrienden hebben zelfs op t werk doorgegeven dat ze die dag vrijwillen. Als je dat lang genoeg op voorhand weet, mag dat toch geen probleem zijn om verlof te nemen en je zus krijgt bovendien op z'n minst 1 dag verlof. k Vind het erg voor jou dat je zus zo bekrompen is. Groetjes en veel succes om eruit te geraken. Ik zou in ieder geval mijn dag niet zomaar verplaatsen hoor. An
|
|
cindy
10-6-2006
|
6-7-2005 8:58:04
OOOOOOOOOOOOOOOO WAT EEN LIEVE ZUS HEB JIJ.ooooooo wat zou die bij mij kunnen schuifen.
das gewoon erg wat je zus doet, dat is niet menselijk, bij zou het simpel doet als die zo doet oke das goe, maar dan vroeg ik al een andere getuige zenne. en dan kan ze gaan werken he.
oooooneeee das niet mooie van je zus die heeft geen respect voor u.
of is die miss jaloers??????
grts 10.06.2006 cindy
|
|
Gert
12-11-2005
|
6-7-2005 9:13:14
Nathalie,
Een werkgever is wettelijk niet verplicht om klein verlet toe te kennen aan een nicht, maakt niet uit of zij al dan niet getuige is of niet. Zelfs met een attest van de gemeente is de werkgever dit wettelijk niet verplicht. De wetgeving voorziet enkel klein verlet voor de naaste familie (ouders of grootouders, (schoon)broers of (schoon)zussen). Let wel, ik heb het hier enkel over werkgevers in de privé-sector hé. Het zou kunnen dat dit anders geregeld is bij de overheid of in het onderwijs.
En lieve, nu jullie eindelijk een datum hebben vastgelegd, zou ik die niet meer verzetten hoor ! Je zus reageert hier vrij tactloos, vind ik. Hopelijk ziet ze dat ook snel in en komt alles toch nog in orde !
Groetjes, Gert
|
|
nele
20-5-2006
|
6-7-2005 9:57:46
hey lieve,
toen wij mijn toekomstige schoonouders vertelden dat we zouden trouwen de 20ste mei 2006, dan was hun eerste reactie ook, oeioeioei das toch geen werkweekend he. Gelukkig niet maar ik vond hun reactie ongelooflijk ongepast en ik zou mijn huwelijk zelfs voor hen niet verplaatst hebben, het minste wat ze kunnen doen is verlof nemen de dag na het feest en de dag zelf krijgen ze klein verlet. 't is maar om te duiden dat ik ook niet zou toegeven aan je zus, ze zou moeten blij zijn dat jullie trouwen in de plaats
nele
|
|
Isabelle
19-8-2005
|
6-7-2005 10:27:36
Ik zou zeker niet mijn dag verplaatsen want dan kan het terug voor iemand anders niet passen. Indien men geen klein verlet krijgt, zou ik zoiezo een dagje verlof nemen. Mijn schoonzus trouwt op 08/06/2005 en daar ik nog niet getrouwd ben met mijn ventje (binnen 44 daagjes) heb ik ook geen recht op een dag maar dan heb ik gewoon een dagje verlof genomen zonder twijfel.
|
|
An
24-9-2005
|
6-7-2005 10:57:05
Zoals iedereen zegt, als je het zo lang op voorhand zegt kan ze toch wel iets regelen zeker. Ik heb ook zo een nicht die al meer dan een jaar op voorhand wist dat ze niet kon omdat ze dan juist met een nacht moet werken. Tant pis, dan komt ze niet. Voor een zus ligt dat natuurlijk nog wel iets anders, maar als zij echt niks kan regelen meot je je eens afvragen wat je voor haar betekent.
|
|
Ingrid
21-5-2005
|
6-7-2005 15:06:55
Amaai lieve,
das echt wel ni sympathiek van je zus. Ik zou een gat in de lucht springen en die dag onmiddellijk vastleggen. Op onze trouw waren er ook zelfstandigen, ik weet niet wat zij die dag gedaan hebben, maar iedereen was op onze trouw aanwezig en niemand heeft geklaagd omdat we voor die dag gekozen hadden.
We hadden wel, zoals iemand anders al zei, rekening gehouden met de studenten en zijn op 20 mei getrouwd, hoewel we ook aan juni dachten. Maar aangezien de getuige van mijn man in zijn laatste jaar zat, hebben we op zeker gespeeld voor mei en och, hij zou toch gekomen zijn, hoor.
Ik zou in ieder geval mijn datum voor niemand verzetten!
Veel sterkte! Ingrid
|
|
Lieve
1-9-2006
|
6-7-2005 15:32:19
Bedankt voor al jullie reacties!
|
|
Lien
16-7-2005
|
7-7-2005 14:36:24
Heb een glijkaardig probleem: Onze trouwdatum lag ook meer dan een jaar voordien vast. Mijn broer heeft enkele weken geleden (2 maanden voor onze trouw) een reis geboekt, met vertrekdatum... de dag voor het huwelijk!! Ik weet niet goed wat ik daar van moet denken... en ik wil niet kwaad zijn op hem, maar desondanks zal dat toch altijd ergens blijven knagen. Dus nee, ik vind dat niet normaal!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|