Nu Online
Momenteel zijn er 321 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

wet.trouw ... HELP

23-11-2008 11:40:29
Bestre bruidjes, wij trouwen enkel voor de wet. Mijn lieve schoonmoeder heeft al laten merken dat ze het spijtig vindt dat wij niet voor de kerk trouwen. Daarom had ik gedacht om de wettelijke trouw iets langer te houden, zo kan het toch iets speciaals zijn? Of heb ik het mis? Zijn er nog mensen die dit hebben gedaan? Zijn er ideeen wat je dan allemaal doet (teksen laten voorlezen? of Muziek?) ? Jullie zouden me echt helpen met enkele ideeen.

Dank u wel

Sophie
31/10/2009

Sophie

Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 362

H
28-8-2010
 Meld misbruik23-11-2008 11:59:34

Zelfde geval hier!

LeBart

Meld misbruik23-11-2008 12:28:33

Best eerst eens bij de gemeente of stad waar jullie trouwen binnen stappen.
Er zijn steden waar trouwen bandwerk is/was, Mechelen bijvoorbeeld, en er geen tijd is voor farfelukes. Afhankelijk van de dag dat je daar trouwt kost het je geld of niet.

Sophie

Meld misbruik23-11-2008 13:03:04

Hey, bedankt voor de reacties.

Ja bij ons moet je betalen voor die dag.
Maar ze hebben ons verteld dat we wel wat meer tijd mochten hebben indien we dat wensen.

groetjes

Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik23-11-2008 13:33:28

wij hebben dit opgelost door een alternatieve viering (is een groot woord) thuis te doen.
We hebben zelf alles verzorgd, de getuigen en goede vrienden hadden iets voorbereid, er was muziek en op het laatst hebben we met zijn allen ballonnen opgelaten.
Dit hebben we met dichte familie en goede vrienden gedaan.
Goede reacties gehad, en nog het meest van mensen die ons liever voor de kerk hadden zien trouwen.

Groetjes
Heidi
13/09/2008

greta

Meld misbruik23-11-2008 20:10:56

Mijn nichtje had hetzelfde probleem en heeft beroep gedaan op "Het Moment", www.hetmoment.org
Het was echt prachtig met zelf gebrachte teksten en muziek. Zij hebben het gebracht in de tuin van hun feestzaal met aansluitend de receptie. Alle genodigden waren dus al aanwezig. Iedereen was erg geroerd en het kon niet onder doen voor een kerkelijke viering.
Groetjes,
Greet

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik24-11-2008 10:27:00

hey Sophie

Laat je in ieder geval niets opleggen dat je niet wil.
Voor de kerk trouwen is niet zomaar iets, dus als het niet jullie voorkeur is, doe het dan niet voor een ander. De pastoor laat je trouwens ondertekenen dat je het voor jezelf doet en er staat expliciet dat je dat niet doet voor je ouders of grootouders.
Soit, wat je vraag betreft:
Ik denk zeker dat het mogelijk is om iets extra te doen in het gemeentehuis. Dit moet je op voorhand enkel duidelijk stellen naar het gemeentepersoneel, want standaard gaat de burgerlijke trouw ongelooflijk rap :-) (bij ons 15min!)

ellen
4-7-2009
 Meld misbruik24-11-2008 10:48:57

hey,

als het jullie bewuste keuze is om niet voor de kerk de trouwen, laat je dit dan zeker niet opdringen. tis tenslotte jullie dag. maar van het gemeentehuis hoef je ook niet veel te verwachten, denk ik. enfin, alle 'trouwen' die ik heb meegemaakt waren echt wel standaard en op 10 minuten beklonken.

en alternatief waar wij voor gekozen hebben is echter een vrijzinnige plechtigheid. Hier staan we super achter en maakt het alvast persoonlijker.

Ann van het Moment werkt super professioneel en is een klasse dame. jammer genoeg hebben we onze viering niet met haar kunnen doen omdat ze reeds een trouw had op die dag. we zijn wel op verkennend gesprek geweest en zaten direct op dezelfde golflengte.

nu gaan we samenwerken met de uvv en binnen 2 weken hebben we ons eerste gesprek.

groetjes ellen

Alexia
12-9-2009
 Meld misbruik24-11-2008 18:46:03

Sophie,

Ik vind ook dat je beter niet voor de kerk trouwt als jullie er geen van allebei echt achter staan. Ook niet prettig voor de pastoor die de viering doet dan. Maar ik denk dat je ook kan vragen naar een viering zonder eucharistie. Dan is het geen echt huwelijkssacrament en trouw je strikt genomen ook niet voor de kerk. Maar er is wel een viering... Ik zou er eens achter horen. Het zal natuurlijk wel afhangen van de priester ter plaatse. Sommigen staan er volgens mij wel voor open, anderen iets minder.

Succes!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...