Nu Online
Momenteel zijn er 585 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Gebedsviering of eucharistie?

25-11-2008 11:13:49
Daarjuist ben ik te weten gekomen dat je bij het kerkelijk huwelijk kan kiezen tussen een gebedsviering of eucharistie. Wat is nu het échte verschil tussen de twee en de belangrijkste vraag. Waarom zouden we eerder opteren voor een gebedsviering dan voor een eucharistie?

Groetjes Caroline

Van Gelder
18-8-2018
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 2482

Katrien
19-6-2009
 Meld misbruik25-11-2008 11:36:14

Hallo,

Wij gaan een huwelijksviering houden zonder eucharistie. Reden: ik vind het dan veel persoonlijker. Voor ons hoeft de communie enz er niet bij, maar is natuurlijk een persoonlijke keuze. Zou zeggen: gewoon jullie gevoel volgen en doen wat jullie zelf het liefste willen!

Nog veel succes met de voorbereidingen!

Groetjes,
Katrien
19/06/2009

Debby
8-8-2009
 Meld misbruik25-11-2008 11:50:26

hallo,

Dit kreeg ik in een mailtje van de pastoor:

"U kunt dit huwelijk laten doorgaan met een eucharistie of met een gebedsviering.
De prijs en de verzorging blijven hetzelfde.
Bij een gebedsviering valt het offergebed, de prefatie, het grote dankgebed en de communie weg.Qua tijdsduur betekent dit ongeveer 10 min. verschil.
Diegene die niet(meer) vertrouwd zijn met de zondagsviering raden we aan te kiezen voor een gebedsviering."

Hopenlijk ben je hier iets mee hé ;-)

groetjes,

Debby
8-8-2009

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik26-11-2008 14:32:58

Hey!

In de katholieke kerk is er sprake van zeven sacramenten:
1. doopsel
2. vormsel
3. biecht
4. ziekenzalving
5. inwijding
6. huwelijk
7. Eucharistie

Een huwelijksviering met eucharistie wordt dus gesterkt door een tweede sacrament, wat niet het geval is bij een gebedsviering.
Bij een viering met eucharistie krijg je dus een volwaardige misviering ter gelegenheid van je huwelijk.
Dus het echte kerkelijke huwelijk.
Hier ga je te communie en worden bijbellezingen gehouden, zoals een zondagsmis ook bevat.
Als je deze lezingen niet wil en niet te communie wil gaan, kan je opteren voor een gebedsdienst.
HEt ene is niet persoonlijker dan het andere. HEt blijft om jullie twee gaan en je blijft de mogelijkheid krijgen om bepaalde teksten aan te voeren. Met de eucharistie ben je enkel gebonden aan de bijbel en daar heb je dus een beperktere keuze.
Je kan steeds eens bij de pastoor langsgaan voor een duidelijkere uitleg.
Maar ik heb vraag mijzelf tot op vandaag nog steeds af waarom mensen in godsnaam voor de kerk trouwen als ze niet kiezen voor de eucharistie?
Dat klopt in mijn ogen niet...
De kerk biedt die oplossing enkel aan omdat er zo een terugval is in kerkelijke huwelijken.
In ieder geval overweeg goed wat jullie willen en geniet van jullie voorbereidingen!
Succes!

Freija
23-5-2009
 Meld misbruik26-11-2008 16:57:28

Toen ik vorige week onze pastoor belde, zei hijzelf: als je niet vaak/nooit naar de kerk gaat, dan is een euharistie niet nodig en stelde hijzelf de gebedsviering voor.
Ik heb me daar nu op gebaseerd en zien later wel nog of het nog verandert of niet.
Bij onze gebedsviering zit er ook een bijbelverhaal in.

Lut

Meld misbruik26-11-2008 19:53:12

Wij zullen ook een gebedsdient hebben en geen eucharistie. Alle onderdelen van een echte mis zitten er ook in, behalve dan de communie (en de aanleiding daartoe).
We gaan het zo doen omdat mijn vriend niet gelovig is, maar ik wel. Ik vind het persoonlijk heel jammer, juist omdat een mis met communie een sacrament is. Ik heb altijd gezegd: 'áls ik trouw, is het zeker ook voor de Kerk.' Maar toen we dit de eerste keer gingen bespreken met de pastoor (mijn vriend zou dan wel wat schijnheilig doen, maar dat vond ik niet erg) stond de pastoor er niet achter en heeft hij ons duidelijk gemaakt ons niet te willen trouwen als het met communie is. Nu heeft mijn broer ook een viering gehad en geen mis (zijn vrouw is ook ongelovig en hij gelooft) en voelt zichzelf toch helemaal getrouwd, dus dat stelt me wel gerust. Ik zou zeggen: 'je moet doen waar je zin in hebt,' maar bij ons heeft de pastoor er dus een stokje voorgestoken.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info