Terug naar overzicht
ik denk niet dat je een kaars nodig hebt als je niet voor de kerk trouwt. Indien je wel een eucharistieviering doet, moet je normaal gezien samen als man en vrouw de huwelijkskaars voor de eerste keer aansteken;
Dag CarolinaEen huwelijkskaars is helemaal niet verplicht en wordt ook zoveel niet meer gekocht.Wij hebben er geen gehad.Het enige verschil dat dat maakt is dat die kaars die jij aankoopt gezegd wordt in de mis en dat jullie die daar ook moeten doen branden.Achteraf krijgen jullie die mee naar huis.De pastoor moet dit enkel weten natuurlijk.Groetjes!
gezegend wordt dus :-)
Hey,Ik weet dat de huwelijkskaars eigenlijk iets is wat in een eucharistieviering thuis hoort, maar wij hebben er toch ook één. Wij doen een viering met de uvv en ik vind het wel een mooi idee. De bedoeling van zo'n kaars is dat je ze thuis aansteekt bij moeilijke momenten, zoals ruzie. Er zijn ook mooie teksten van om voor te lezen in de viering die helemaal niet katholiek verbonden zijn. Groetjes,Inge 25/04/2009
Inderdaad, een huwelijkskaars is niet nodig tijdens de misviering om aan de verschillende voorwaarden om waarachtig getrouwd te zijn te voldoen. Het is een mooi symbool, als licht voor jullie beiden. Je steekt ze samen aan en ze wordt gezegend. De enige voorwaarde waar je moet aan voldoen, is ja antwoorden op de 3 vragen die de priester je stelt ( of je kinderen zal aanvaarden..., of je vrijwillig wilt trouwen en of je elkaar wilt aanvaarden...). En 2 getuigen hebben. Ringen, kaars, eucharistie, ... zijn geen voorwaarden, maar wel mooie symbolen natuurlijk.
Ik trouw met rent-a-priest en ik ga ook zelf een huwelijkskaars laten maken. Ik vind het idee hierachter heel mooi en aangezien wij thuis ook altijd kaarsjes aansteken vind ik het ook gewoon passend. Bij kerkelijke huwelijken van vrienden heb ik nog nooit een huwelijkskaars zien opduiken. Maar ik veronderstel dat je dit zelf kan kiezen? Groetjes,