Nu Online
Momenteel zijn er 373 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

rijst,rozenblaadjes,confetti,???

1-12-2008 14:27:15
hallo iedereen
wij trouwen op 25/09/09 in de baseliek van halle(bij brussel).
weet er iemand of er daar met rijst mag gegooid worden?
ik heb al gehoord dat het niet meer mag aan de kerk.
het zou iets te maken hebben met eten voor de arme mensen of zoiets.
is er iemand die al in halle naar een huwelijk is geweest en dat heeft gezien.
anders dacht ik als alternatief rozenblaadjes of confetti.
ik werk als onthaalmoeder en al de kindjes komen , vond dat dan wel leuk voor hun om te doen.
ik hoop langs deze weg toch iets meer te vernemen.
bedankt voor de reacties

lieven en daisy
25/09/2009
ik weet dat we het kunnen vragen maar we hebben pas eind januari ons eerste gesprek met de pastoor en 18 januari de verloofdendag, maar zou het graag al weten.

daisy
25-9-2009
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1207

Inneke
19-9-2009
 Meld misbruik1-12-2008 14:46:25

Wat dacht je van bellen blazen???
Dat gaan de kindjes zeker leuk vinden en dat kunnen ze ook.
Er wordt op veel verschillende plaatsen niet meer met rijst gegooid. (rijst is en blijft voedsel - en trouwens het maakt vlekken op je toekomstige zijn pak)

Bloemblaadjes ed zijn dus inderdaad een optie.
Maar ik heb al een aantal keer mogen bellen blazen en dat gaan de kindjes ook zeker zo leuk vinden.

Stephanie
4-10-2008
 Meld misbruik1-12-2008 15:06:50

wij hadden bij AVA een zak witte papieren hartjes gaan halen die iedereen dan mocht strooien
waren heel licht dus de pastoor had nadien geen kuiswerk
xxx Stephanie

Arianne
1-8-2009
 Meld misbruik1-12-2008 15:49:44

Wij trouwen ook in de basiliek en ik heb inderdaad ook gehoord dat er niets mag gegooid worden. Het gaat niet alleen omdat het voedsel is. Rijst of papier zwelt op als het regent, daar kunnen mensen op uitglijden en dan is de kerk verantwoordelijk. Het mag wel als het wordt opgeruimd. Anderzijds kan je niet weten met wat je toeschouwers zullen gooien dus ik weet niet hoe je dit praktisch moet aanpakken.

Janick
9-5-2009
 Meld misbruik1-12-2008 15:50:13

Hey Daisy,

Ik zou toch opletten met confetti en rozenblaadjes. Indien het een regenachtige of vochtige dag is kunnen deze eveneens vlekken maken op jullie kledij !!! Indien je voor confetti kiest zou ik het dan toch bij wit houden...

Groetjes,

Janick

Inneke
19-9-2009
 Meld misbruik1-12-2008 16:52:23

Bij de laatste 2 huwelijken werd er bij het buitengaan van de kerk de (gooidingen) in beide gevallen dus bellen uitgedeeld...
Dus als je daar 2 mensen voor verantwoordelijk houdt loopt dat volgens mij wel los.

Sanne
22-8-2009
 Meld misbruik1-12-2008 17:22:37

wij gaan het bij ons met een bellenblaas doen. wij hebben een viering van de goede herder en dan zouden wij graag iedereen afwisselend een witte/rode bellenblaas geven. onze uitnodigingen, menukaarten, bruidsboeket is wit rood daarmee. misschien komt en nog een foto van ons samen rond het potje bellenblaas.

s
1-6-2007
 Meld misbruik1-12-2008 20:50:05

Ik dacht ook dat je geen rijst mocht gooien ivm de duiven. Omdat die rijst opzwelt in hun maagje door het vocht ofzoiets...
In andere gemeenten mag rijst dan weer wel, maar dan moet je het wel opkuisen. Dat opkuisen is onbegonnen werk, dus gooien de meeste niet.

Met confetti moet je inderdaad opletten! Als het beetje regenachtig weer is, dan kan dat kleuren op je kledij!

Ik wilde ook bellen blazen voorstellen! Dat wordt wel vaker gedaan!

Evi
30-5-2009
 Meld misbruik2-12-2008 10:44:25

met bellenblazers moet je ook goed oppassen. Het zeepsop kan ook vlekken maken op je kleed. Best eens van te voren proberen op stukje stof.

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik2-12-2008 10:56:14

hey Daisy

Met zaken smijt wordt meer en meer liever niet gedaan.
Uiteindelijk laat dat een hele nest achter aan de kerk.
Rijst op uw kop krijgen is in ieder geval niet plezant, dus een alternatief is plezant. Duiven loslaten hebben ze tegenwoordig ook liever niet, die beesten hebben schrik, vliegen binnen in de kerk en kakken alles onder :-) Ze krijgen die niet buiten en moeten die doodschieten. Allé dat vertelde onze koster toch.
Rozenblaadjes zijn mooi en tof, maar wel glad op de grond en ze kunnen kleur afgeven. Gevaarlijk voor de jurk en voor uw kont als ge ten val komt :-)
Confetti is misschien wel een alternatief, maar je weet waar dat allemaal inkruipt natuurlijk.
Zeepbellen is tegenwoordig een vaak gebruikt alternatief. Je vindt vaak bellenblazers speciaal voor trouwers, maar let idd op voor vlekken. Ik heb hier op het forum al gelezen dat bepaalde producten die zogezegd geen vlekken maken, het toch deden.
Is het nodig dat er met iets gesmeten wordt?
Wij hebben dat niet gedaan.
Al die vuiligheid en een echte meerwaarde heeft het niet hé, buiten misschien enkele mooie foto's.
Geniet nog van de voorbereidingen!

Lorianne

Meld misbruik2-12-2008 12:22:23

hallo,
ik heb al gehoord van kerken waar je nog mag gooien maar zelf een borstel moet voorzien met een vrijwilliger voor nadien alles op te ruimen.
groetjes

daisy
25-9-2009
 Meld misbruik2-12-2008 12:55:57

hey iedereen,
bedankt voor alle reacties.
we zullen nog wel zien wat we gaan doen,maar zeepbellen vind ik zeker geen alteratief.
uit ervaring weet ik dat ze de potjes leeggieten op hun kleren en dan zit je met kindjes met natte kleren, de eventueele vlekken die er op komen.
we zien wel wat we doen, maar heb toch graag dat ze met iets gooien.

grotjes daisy en lieven
25/09/2009

Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik2-12-2008 13:42:34

Bij ons is er wel met rijst gegooid, en geloof het of niet: ik vond dat zeer plezant. heb de dag erna nog rijst gevonden in mijn haar, maar dat deerde niet.
De symboliek erachter vind ik heel mooi en heb al gehoord dat ze het bij ons echt om de symboliek gedaan hebben (vruchtbaarheid)
Je kan natuurlijk heel veel redenen verzinnen om geen rijst en dergelijke te gooien...
Ik bedenk mij altijd wel: wij als koppel weten niet wat de mensen buiten gaan gooien...
Ik heb gehoord dat ze het bij ons wel eerst aan de burgemeester gevraagd hebben.

wie dit niet graag heeft, laat dat meestal wel weten aan de vrienden, en de rest doet het lekker wel.

Heb ook al eens gezien dat stoffen bloemetjes gegooid werden, ook heel mooi, maar moesten wel opgeruimd worden. Maar ook dat ging heel vlug omdat er wat kinderen waren, en zelfs de bruidegom heeft even meegeholpen.

Groetjes
Heidi
13/09/2008

stephanie
23-8-2008
 Meld misbruik3-12-2008 21:09:33

Misschien een tof alternatief: bij het huwelijk van mijn neef mochten wij ook niet met rijst gooien. De reden bij ons was ook voor de duiven en vogels.

Dus zijn wij creatief geweest en hebben we met vogelzaad gegooid.

We hebben daar geen klachten over gekregen. 't Is goed voor de vogels en opruimen moeten ze ook niet doen want de dieren eten het op.

Mijn neef en zijn vrouw vonden dit supertof.

Groetjes
een ex-bruidje

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...