TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Kim
12-9-2009
|
8-12-2008 11:51:37
Hoi,
Mss een rare vraag, maar als je in een kerk trouwt, maar je wil niet verwijzen naar god... waarom trouw je dan in de kerk? Ik persoonlijk zou dan een vrijzinnige viering geven of gewoon enkel wet.
Kim
|
|
Inneke
19-9-2009
|
8-12-2008 12:27:46
Waarom zou je in een kerk willen trouwen en niet naar god willen verwijzen?
|
|
Leen
25-4-2009
|
8-12-2008 13:07:37
hey Gwendolyn,
Volgens mij kan het hoor, enkel voor het evangelie ben je (denk ik) verplicht om een bijbeltekst te nemen.
Maar zoals in de andere reacties al gezegd, waarom zou je voor een kerkelijke viering kiezen wanneer je niet naar God verwijst, persoonlijk zou ik dan voor een vrijzinnige viering kiezen. Niet elke pastoor denkt hier hetzelfde over. Dus als je een beetje pech hebt...
Wij trouwen wel voor de kerk en er zijn in onze viering zeker een aantal verwijzingen naar God opgenomen. Uiteindelijk is dat toch waar het om draait.
groetjes Leen
|
|
Stephanie
4-10-2008
|
8-12-2008 14:28:33
hebben wij ook gedaan kwam bij on bijna nergens het woord God in voor enkel ben je wel verplicht er bepaalde zegens en gebeden in uw mis te verwerken beste is een bepaald boek voor de opmaak aan uw priester te vragen maar wij hadden heel veel persoonlijke teksten xxx Stephanie
|
|
Annelies
17-4-2009
|
8-12-2008 14:43:30
Wij hebben een boek met daarin verschillende voorbeelden van gebedsvieringen voor een huwelijksinzegening. Die kan je bestellen bij het bisdom van Brugge. Daar zitten ook alternatievere vieringen tussen die minder naar God en vooral Jezus verwijzen heb ik gemerkt. Maar als je voor de kerk trouwt kan je er niet omheen. http://www.huwelijksvoorbereiding.be/N/080_Huwelijksvie...
Dit weekend hebben wij als koppel besloten dat we niet voor de kerk gaan trouwen, net omdat je er gewoon niet omheen kunt dat je op die manier aan een geloofsgemeenschap deelneemt waar we uit weggegroeid zijn en omdat we vinden dat enkel voor de kerk trouwen omdat (een deel van) de familie het wilt gewoon hypocriet is. Wij hebben te veel problemen met het grootste deel van de katholieke dogma's en kunnen daarom niet de zegen voor ons huwelijk in een kerkelijke dienst vragen.
Veel geluk samen!
|
|
sanne
25-7-2009
|
8-12-2008 15:03:42
Hey Gwendolyn,
Ik sluit me aan bij de anderen, waarom wel in de kerk trouwen, maar niet naar God willen verwijzen?
Mijn nicht is wél voor de kerk getrouwd en wou net als jij de meeste vewijzingen naar God schrappen. De pastoor die ervoor bekend staat heel flexibel te zijn heeft even duidelijk gemaakt dat hij absoluut voor persoonlijke inbreng is, maar op den duur vond hij het welletjes geweest. Aan bepaalde regels hang je blijkbaar vast. Vraag me niet dewelke, want ik ken er eigenlijk niets van. Ik denk dat het afhangt van welke priester je hebt en in hoeverre hij daarin wil/kan meegaan.
veel plezier met de verdere voorbereidingen!
|
|
Cynthia
16-5-2009
|
8-12-2008 15:40:24
Ik snap dat wel hoor. Het is niet omdat je niet naar god wil verwijzen dat je niet voor de kerk kan trouwen. Ik weet niet maar zowel voor een begrafenis, trouw of anderen, vind ik het degoutant als het meer over god gaat dan over de mens, mensen zelf. Ik vind dat dit los staat van al dan niet geloven of al dan niet voor de kerk willen trouwen. Een kerkelijke viering kan bovendien heel romantisch zijn, en heel overtuigd christelijk zonder god. Als dat niet kan, vind ik dat de Kerk net zoals op vele gebieden een beetje moet evolueren.
|
|
Isabelle
4-10-2008
|
8-12-2008 16:05:47
Hoe kan je christelijk zijn zonder God er bij te betrekken? In een huwelijksviering draait alles daar om: de zegen vragen van God over de gehuwden, dat Hij hen mag begeleiden door het leven en erkennen dat God hen samen heeft gebracht. Dat je niet in elke tekst God moet vernoemen, is normaal. Dat heb ik ook niet gedaan. Dat zou er over zijn. Er zijn hele mooie teksten te vinden over christelijke waarden en symbolen zonder God erbij te betrekken. Als je echter trouwt voor de kerk enkel om een mooie viering te hebben die je naar je hand wilt zetten, dan zit je daar niet op je plaats. Vrijzinnige vieringen kan je volledig naar je hand zetten en zijn heel mooi en hebben ook zeer veel symboliek. De kerkelijke vieringen echter hebben nogal een strakke structuur waar je niet kan afwijken. Is er een bepaalde reden waarom je God niet wil vernoemen? Ben je niet gelovig of is er een andere reden voor?
|
|
patricia
26-7-2008
|
8-12-2008 18:30:47
Hey, Wij hebben onze huwelijksviering gedaan mer een priester van "de goede herder".In onze teksten, die je zelf kiest, werd er ook niet echt god vernoemt maar je kan er dingen uit afleiden.Die mensen zijn van dendermonde. Het was een hoogtepunt van onze dag!! echt waar!!
Groetjes, Patricia
|
|
Gwendolyn
4-9-2009
|
8-12-2008 22:52:53
Bedankt voor alle reacties. Even ter verduidelijking: het was eigenlijk gewoon maar een vraagje, om te weten... We hebben uiteindelijk toch beslist om niet voor of in de kerk te trouwen. We begrijpen dat dit voor vele mensen anders verkeerd begrepen kan worden: niet gelovig en toch in een kerk willen trouwen. Dit klopt idd niet! Ik heb hier wel al veel gelezen over vrijzinnige vieringen. Wat wordt hier eigenlijk precies mee bedoeld? Waar doe je zoiets, wanneer, hoe, ... ??? Wij trouwen enkel voor de wet, maar zouden toch nog iets persoonlijks willen doen, kan dit in zo'n vrijzinnige viering? Wie kan me helpen?? Groetjes!!
|
|
Valerie
2-5-2009
|
8-12-2008 23:00:35
www.uvv.be Kijk daar eens naar, daar vind je alle info over een vrijzinnige plechtigheid,en de adressen waar je de centra kan vinden.
Valerie
|
|
Evelien
8-8-2009
|
9-12-2008 16:15:26
Hallo, naar God verwijzen moet volgens mij idd wel! Maar wij hebben geprobeerd het hele Jezus-gedoe eruit te laten, en dat lukt prima!! In God geloven is toch net iets simpeler dan in jezus geloven, niet?
|
|
ellen
4-7-2009
|
9-12-2008 19:19:05
hey
vrij hypocriet... ofwel trouw je voor de kerk uit overtuiging... ofwel neem je de ganse cirque erbij voor de romantiek (gaat in tegen mijn overtuiging, maar enfin)
maar je kan niet van 2 walletjes eten.
wij houden een vrijzinnige plechtigheid omwille van die reden.
|
|
Ans
8-8-2009
|
10-12-2008 10:49:45
Euh... het kan natuurlijk ook wel gebeuren dat één van beide partners absoluut in de kerk wil trouwen uit overtuiging en de andere partner niet... dus dan moet je een gulden middenweg zoeken hé...
Grtz Ans
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|