Nu Online
Momenteel zijn er 276 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

8-12-2008 13:12:59
Hallo,

ik en mijn verloofde hebben vorige maand samen een huis gekocht. We zouden normaalgezien samen alles kunnen betalen maar zijn ouders hebben beslist om hem geld te geven via een renteloze lening. Het is wel leuk dat we nu minder geld moeten gaan lenen bij de bank maar ik vroeg mij af wat er dan gebeurt ingeval van scheiding of overlijden? Kan ik het geld dat mijn verloofde gekregen heeft erven van hem of moet ik dat dan teruggeven aan zijn ouders? Het geld zit wel in ons huis dat we samen gekocht hebben... Zouden we dit kunnen vastleggen in een huwelijkscontract of gaat dat niet?
Bedankt voor de info!

Groetjes

Karen
11-7-2009
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 709

katelijne

Meld misbruik8-12-2008 13:23:59

wij zijn momenteel ook op zoek naar een huis en mijn moeder wil ons ook een bedrag renteloos lenen. Zij wil dat wel bij de notaris laten schrijven, zodat dat als er iets gebeurt, teruggaat naar haar en niet voor de helft naar de schoonfamilie. Zijn ouders gaan ons waarschijnlijk een bedrag geven, en ook dat zal geschreven worden bij de notaris. Het is allemaal wel wat ingewikkeld, maar wel het eerlijkste denk ik.
Miscchien eens vragen aan jullie notaris?

grtjs

Laetitia
20-6-2009
 Meld misbruik8-12-2008 13:27:07

Hey Karen,

Je kan dergelijke zaken idd in een huwelijkscontract opnemen. Op welke manier en wat fiscaal het voordeligst is, kan je het best bespreken met je notaris.

Wij hebben dat ook zo gedaan (zijn zelfs al voor de wet getrouwd om dit te regelen, de kerkelijke trouw en het feest zullen pas in 2009 zijn).

Bij ons is het zo dat mijn man bouwgrond heeft gekregen van zijn ouders, maar dat we samen een lening zijn aangegaan voor de bouw van het huis. In ons contract is dan geregeld dat bij overlijden ik de grond erf, maar dat als we zouden scheiden en het huis wordt bijv. verkocht mijn man eerst het geld van de grond krijgt en dat de overblijvende waarde in 2 wordt gedeeld. We konden echter ook laten optekenen dat bij overlijden alles naar de kinderen zou gaan en niet naar mij. Er zijn redelijk wat verschillende dingen waar je zelf niet aan denkt. Maar een goede notaris helpt je hier echt wel goed bij.

Groetjes en veel succes.

Inneke
19-9-2009
 Meld misbruik8-12-2008 13:42:58

Ik denk dat je gewoon het beste naar je notaris stapt en deze gaat dat voor jou perfect regelen.

Annelies
17-4-2009
 Meld misbruik8-12-2008 14:36:11

Aan ons hebben ze aangeraden om de clausule te laten opnemen dat als er met één van de echtgenoten iets gebeurt en de kinderen zijn nog minderjarig, dat de volledige bezittingen geërfd worden door de overlevende echtgenoot.
Je kan alles laten opnemen wat je maar wilt, bespreek het misschien eens met je notaris, die is dat gewend en kan goede raad geven.

Isabelle
4-10-2008
 Meld misbruik8-12-2008 15:49:26

Bij mij was dit ook het geval. Dit hoeft niet in het huwelijkscontract opgenomen te worden. Dit kan op een andere manier geregeld worden bij de notaris. Ik heb een papier moeten ondertekenen dat ik erken dat zijn ouders geld gestoken hebben in ons huis ( en dat dit dus bijgevolg niet voor mij bestemd is bij scheiding ed (waar ik niet mag aan denken))

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...