Nu Online
Momenteel zijn er 371 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Foto's op cd-rom

10-12-2008 17:49:23
Hallo, wij zijn intussen een 4-tal maand getrouwd en hebben ons foto-album gekregen. Nu we de vraag stellen of we alle foto's of cd-rom kunnen krijgen vraagt de fotograaf daarvoor nog eens 450 euro en we hadden als 1650 euro betaald voor het album zelf. Heeft iemand van jullie ook zo'n nare ervaring gehad ? Kan je daar iets tegen doen ?

Geert
26-7-2008
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1128

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik10-12-2008 18:11:05

Dat is altijd, hoor... Wij wisten op voorhand dat we €450 extra moesten geven voor de foto's op cd-rom. Logisch ook, want dan kan je zelf je foto's afdrukken zoveel je wil, vergrotingen maken, je bedankingen zelf maken,... Anders verdient de fotograaf hier ook nog aan, hé!
Jammer dat je er op voorhand niet naar gevraagd hebt... En jouw fotograaf heeft gezwegen...

Kathleen
16-5-2009
 Meld misbruik10-12-2008 18:21:20

Dit is sowieso een delicate kwestie... wij hebben dit ook gevraagd bij onze fotograaf (huwelijk moet nog komen)
Bij wet is bepaald dat foto's eigendom zijn van de fotograaf. De fotograaf steekt ook nog vaak verschillende werkuren in het bewerken van jullie foto's... om dit terug te betalen, vragen ze dus een vast bedrag per foto... wat snel oploopt in dit digitale tijdperk...
Er zijn trouwens ook fotografen waar dit niet gedaan wordt, digitale bestanden doorgegeven of doorverkocht...

In de tijd van de negatieven was dit al helemaal geen vraag van de trouwers... toen was het zo dat ze hun album kregen en een foto op posterformaat. De negatieven bleven ook toen bij de fotograaf in het archief.
Groetjes

veerle
8-8-2009
 Meld misbruik10-12-2008 19:10:25

Veronique,
Dat is niet altijd zo. In het contract met onze fotograaf staat expliciet dat wij de foto's krijgen op CD-ROM in hoge resolutie. Onze fotograaf doet afstand van rechten in dat contract.
Wij hebben Patrick Liebens.
Misschien toch wat onderhandelen, want je hebt al zoveel betaald.

Succes. Ik duim.
Veerle

daisy
25-9-2009
 Meld misbruik10-12-2008 19:39:57

hallo,
wij trouwen op 25/09/2009 onze fotograaf hebben we al vast gelegd.
wij hebben gevraagd om de foto's op dvd te krijgen.
daavoor betalen wij 250 euro extra .
onze album zal 990 euro kosten met 80 foto's.
dan denk ik dat dit nog niet te duur is.

groetjes daisy en lieven

evy
1-3-2009
 Meld misbruik10-12-2008 20:11:30

Ik vrees dat je er niets aan kunt doen. Zulke dingen moet je op voorhand goed afspreken en in een contract laten zetten. De foto's zijn idd eigendom van de fotograaf en hij kan/mag daar dus voor vragen wat hij wilt.
Misschien een beetje onderhandelen over de prijs?

Veel succes!

funfoto

Meld misbruik10-12-2008 21:59:52

Leen
25-4-2009
 Meld misbruik11-12-2008 9:51:14

Hallo,

Dit is heel normaal, zij behouden de rechten op deze foto's. Wij hebben met onze fotograaf afgesproken dat we de foto's in lage resolutie op cd krijgen; zodat we ze niet zelf kunnen afdrukken, maar wel op pc kunnen zien (lage resolutie is voldoende daarvoor). Vermits wij al een album hebben, moeten er voor de rest toch niet veel foto's afgedrukt worden. Enkel een paar voor ouders/grootouders. De cd kunnen we dan ook kopieren zo veel we willen; zo heeft iedereen alle foto's.

Wat ik ook heb horen zeggen (maar geldt denk'k alleen voor negatieven) is dat de fotografen deze na x aantal jaren wegdoen en dat je deze dan voor een voordelig prijsje kan kopen, mss is dat ook wel zo met digitale?

groetjes
Leen

Valerie

Meld misbruik11-12-2008 13:14:10

Arianne
1-8-2009
 Meld misbruik11-12-2008 15:08:48

Ik vrees dat er nu, achteraf, weinig aan te veranderen is. Ik had al eens een topic op dit forum over deze problematiek gelezen en we hebben bij onze keuze voor een fotograaf daar dan ook rekening mee gehouden en het zoals Veerle in het contract laten opnemen.
Maar als er geen afspraken waren gemaakt, zal je de som moeten betalen als je de auteursrechten van je foto's wil... Wij zijn in onze zoektocht ook fotografen tegengekomen waarbij het niet mogelijk was om iets digitaal te krijgen. Je kreeg een afgewerkt album.

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik13-12-2008 20:46:08

Amai, dat is niet weinig. €1600 is sowieso al erg veel geld vind ik! Dat zijn inderdaad zaken waar je op voorhand aan moet denken. De ene maakt een prijs all in en de andere speelt een beetje in op de onwetendheid van de klanten. Een vriendin die enkele jaren geleden getrouwd is, heeft me hiervoor gewaarschuwd; zij had ook zoiets aan de hand. En als ze een foto wil laten vergroten, kan dat alleen via die fotograaf en moet ze hiervoor schandalig veel geld neertellen terwijl zulke zaken heel goedkoop zijn bij blokker/hema enz.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...