Terug naar overzicht
hey,Het tijdstip van je ondertrouw mag je zelf kiezen. Maar moet denk ik minimum twee maanden voor het huwelijk plaats vinden om het huwelijkdossier gans in orde te krijgen.Mijn vriend en ik huwen begin april en zijn helemaal rond met den ondertrouw. Avond gesprek met een verlovingskoppel en met de pastoor. Gedaan is gedaan en dan moet je er niet meer aan denken tijdens de laatste maanden van voorbereidingen.Succes!Inge
Ik denk dat het ten vroegste 6 maanden op voorhand kan en tot 2 weken voor de trouw.Groetjes,Daphne
Jullie spreken over twee verschillende dingen: de wettelijke en de kerkelijke ondertrouw.Voor de kerkelijke moet je een afspraak maken met de priester.Voor de wettelijke lig het denk ik vast vanaf 6m tot 2 weken voor het huwelijk. Al kan je in sommige gemeenten je datum al vroeger laten optekenen.
Moet je dat dan speciaal aanvragen?Mijn vriend is nederlander en we trouwen in Sint Katelijne Waver.Hij moet dus nog verschillende papieren halen in nederland.Groetjes
Hey,Wij trouwen op 8-8-2009 en kunnen in ondertrouw gaan 6maanden en 2 weken op voorhand...dus 26-01/2009...zei die mevrouw van de huwelijken op het gemeentehuis...groetjes,Debby8-8-2009
Je moet hiervoor naar de burgelijke stand van het gemeentehuis. Bij ons staat op de website van de stad welke documenten je moet meebrengen om je huwelijksdossier samen te stellen. Ik neem aan dat jouw vriend een aantal extra documenten zal nodig hebben, ik denk aan een geboorte akte bijvoorbeeld...
@ ArianneWelke documenten moet je zoal meehebben? We kunnen deze dan klaarmaken voor we naar het gemeentehuis gaan.
Bij ons zorgen ze op't stadhuis zelf voor alle documenten. Ze vragen de geboorteakte zelf op in de gemeente waar we geboren zijn.Evelien
Hoi Mandy,Ik ben zelf ook een Nederlandse dus hierbij het lijstje dat uw vriend moet gaan halen in Nederland:-Geboorteakte (in geboorteplaats maar kunnen ze ook toesturen)(+/- 16€)-Internationaal persoonsregister (te verkrijgen in stad van laatste woonplaats kan niet op worden gestuurd)(+/- 20€)-Gewoonterechtgetuigschrift (Geen idee wat het is maar kun je bij het Nederlandse Consulaat verkrijgen of in elke andere gemeente in Nederland)(+/- 20€)Doe dit ruim op voorhand want al die papieren rompslomt in NL duurt nogal wij hebben op alles op het laatste nippertje kunnen laten doorgaan omdat de papieren uit NL zo verschrikkelijk lang hebben geduurd!Ook de gemeente doet een achtergrondscontrole dus als uw vriend een strafblad mocht hebben dan wel een 3 weken extra rekenen boven op de gemiddelde maand die je zeker moet rekenen voor de papieren vanuit NL.Veel succes!Groetjes,