Terug naar overzicht
Officiele aangifte bij het gemeentehuis (ondertrouw) kon bij ons ten vroegste 6 maanden vooraf en ten laatste 2 weken. Om te weten hoe het bij jullie gemeente zit, mail je best. Heb ik ook gedaan en da's voor mij maar 2km. Dopen en trouwen kan dat niet samen in één viering? Ik weet niet de reden waarom hij wil dopen, maar als hij het zou laten doen enkel om zo voor de kerk te trouwen, dan hoeft dat niet. Het is normaal geen probleem als één partner niet gedoopt is. Man van mijn vriendin is protestants en niet gedoopt. Dat was geen probleem.Ook hierover kan je van op afstand al info inwinnen via mail.Succes met de voorbereidingen.
hello, ik kan mij jouw problemen inbeelden. mijn vriend en ik wonen ook in t buitenland , gelukkig dichterbij (uk), maar er valt zoveel te regelen en ambassades zijn niet altijd te bereiken. Mijn vriend is anglicaans en dat is geen probleem om te trouwen in de kerk in belgie. 6 maanden voordien kom ik af om de burgerlijke trouw te regelen met zijn toestemming. al dat papier werk en apostilles...ik word er zot van. veel geluk met je voorbereiding.groetjes,Eva
Hallo, ook wij wonen in het buitenland en trouwen volgend jaar.Ik denk dat we bijna alles geregeld hebben.Het beste wat je volgens mij kan doen is eerst informeren in de stad waar jullie gaan trouwen,(je laatste verblijfplaats in België, je geboorteplaats of anders Brussel) welke documenten je nodig hebt...soms moet je documenten aanvragen in de plaats waar je nu woont en moeten die door een beëdigd vertaler tolk worden vertaald.Wij hadden alvast een bewijs van domicilie nodig en ook een bewijs dat we niet getrouwd waren in het land waar we nu wonen.Dit is allemaal wat de wettelijke kant betreft. Qua doop enzo kan ik je helaas niet verder helpen, maar als jullie ook voor de kerk willen trouwen zou ik zeggen zoek een kerk uit die jullie bevalt en mail of bel de pastoor om te zien wat de mogelijkheden zijn. Anders is er nog altijd de mogelijkheid om te huwen met de goede herder of rent-a-priest ook.Alvast succes en hopelijk ben je al iets wijzer met dit berichtje.... een toekomtige bruid
hallo Liesbet,wij zitten net in dezelfde situatie. Wij wonen in Nieuw-Caledonië en trouwen in België (wel enkel voor de wet). Tot nu toe hebben we alles al redelijk goed kunnen regelen. Wat betreft het burgerlijk huwelijk, dit kan in verschillende gemeentes gebeuren nml: -waar je laatst ingeschreven was-waar je ouders wonen-waar je geboren bent-of idd in BrusselDe aangifte (ondertrouw) kan gedaan worden tss 6 maand en 15 dagen vóór het huwelijk. Jullie moeten alletwee aanwezig zijn of een gelegaliseerde volmacht hebben voor de andere partner. Bij ons zorgt de gemeente zelf voor de aanvraag van onze geboorteakten, wij moeten zelf zorgen voor een bewijs van woonst en een bewijs van ongehuwde staat (kan je bekomen in consulaat of ambassade waar je ingeschreven bent) Pas op, documenten mogen niet ouder zijn dan 3 maand vóór de aangifte.Het beste is om contact op te nemen met de gemeente waar je wenst te huwen en je situatie uit te leggen, idem met het consulaat of ambassade waar je ingeschreven bent. Wij hebben via het gemeentehuis heel veel info gekregen.Moest je nog andere vragen hebben, stuur me gerust een mail; lindsey_bossuyt@hotmail.comVeel succes verder.Lindsey