Nu Online
Momenteel zijn er 576 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris??

14-1-2009 16:44:28
hey,

ik zie hier dat veel mensen naar de notaris gaan. Maar ik heb mij laten vertellen dat je alleen naar de notaris moet als je met contract trouwt!
waarom alles laten schrijven als je trouwt?

groetjes

evi
4-7-2009
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 490

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik14-1-2009 16:52:10

Hey

als je niet naar de notaris gaat dan trouw je onder het wettelijk stelsel (gemeenschap van goederen), als je dat niet wil moet je inderdaad naar de notaris gaan.

Wij willen niet trouwen met gemeenschap van goederen, dus daarom gaan wij naar de notaris. Ook als je zelfstandig bent kan je maar beter met scheiding van goederen trouwen. De eerste sessie bij een notaris is altijd gratis, dus het kan nooit kwaad om eens te gaan luisteren.

Groetjes
Karolien.

s
1-6-2007
 Meld misbruik14-1-2009 16:56:51

Ik veronderstel dat je bedoelt: Waarom alles laten scheiden als je trouwt?
Alle, zo begrijp ik je laatste zin toch.

Wij hebben onze scheiding al helemaal laten vastleggen, voor zover dat dat gaat voor het geval dat...
Ik bezit meer spaarcenten. Die zijn allemaal van hem als ik dood ga, maar als meneer er met een andere bimbo vandoor gaat en ik wil scheiden, wil ik zonder pardon mijn geld terug. Ook wil ik het geld terug dat ik meer in het huis heb gestoken. Om mij uit te kopen is de helft van het huis niet genoeg. Ik wil meer. (amai, dat klinkt zo hard)

Absoluut niet romantisch. En natuurlijk ben ik getrouwd met het gedacht dat het voor altijd is en hij ook, maar je weet maar nooit...
Ik persoonlijk vind het dom als de ene meer heeft dan de andere dat je niet met contract trouwt. Voor degene met minder geld is dat natuurlijk voordelig. Maar degene met meer geld, denkt er in mijn ogen toch best aan omdat op te splitsen.
Nu ja, iedereen doet wat hij wil natuurlijk, maar ik ga mijn spaarcenten na de scheiding niet met hem delen, hoor.

evi
4-7-2009
 Meld misbruik14-1-2009 17:05:27

mja kvind dit eigenlijk wel beetje cru eigenlijk. Mijn ventje heeft ook meer centjes dan ikzelf maar dit is ondertussen van ons samen. hij zegt ook wrm trouw je anders, teken dat je elkaar toch vertrouw of niet? mss ben ik nog ouderwets daarin.

groetjes

s
1-6-2007
 Meld misbruik14-1-2009 17:16:58

Evi, da's echt iedereen zijn eigen mening, he.
Ik ben getrouwd omdat ik hem NU graag zie en Nu denk en hoop dat ik hem de rest van mijn leven ook graag ga zien. En als dat langs één van beide kanten ooit veranderd (helaas wijzen statistieken uit dat die kans realistisch is) wil ik terug mijn deel hebben.

Tuurlijk vertrouw ik mijn partner Nu heel heel erg. Maar hij kan toch dingen doen, die ik nu niet in hem zie? Dat weet je toch niet?
Wij (alle, ik) hebben onze voorzorgen genomen voor als het ooit mis gaat. Die dingen staan voor een klein deel nu al op papier.
Doordat die papieren nu al bestaan dat ik mijn deel terug wil, geeft dat later hopelijk minder moeilijkheden bij de scheiding. Tuurlijk wil ik dat die later er nooit komt en zegt hij nu ook dat hij me altijd graag gaat blijven zien.
Als ik met gemeenschap van goederen zou getrouwd zijn, moet ik bij de scheiding niet afkomen met: ja, maar ik heb zoveel meer geld en ik heb meer in het huis gestoken,... Dan ga ik ernaar kunnen fluiten.

Jep, helemaal niet romantisch en behoorlijk egoïstisch, maar ja, zo denk ik erover.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik14-1-2009 18:01:37

Dag Evi,

Denk helemaal niet dat je 'abnormaal' bent als je niet naar de notaris gaat, hoor! Wij doen dat ook niet. Wij hebben ons huis elk 50-50 gekocht én wat voor het huwelijk is verworven, blijft trouwens van jou, enkel wat tijdens het huwelijk erbij komt, is van jullie beiden.
Vroeger trouwden veel mensen met een contract omdat bij overlijden de kinderen 'recht hadden' op een deel van bv. een woning. Zo kwam het dat een achterblijvende ouder soms door hun kinderen uit het huis werd gezet. De wet is echter veranderd, dit kan tot op heden niet meer. Het vruchtgebruik van de woning komt automatisch naar de langstlevende.
Ik zou wel naar de notaris gaan als één van jullie bv. een zaak heeft. Als de zaak ooit op een faillissement uitdraait, dan kan de andere toch al niet aansprakelijk gesteld worden.

LeBart

Meld misbruik14-1-2009 19:12:31

wettelijk stelsel is gemeenschap van aanwinsten. Alles wat je hebt tot de dag van je trouw is van jouw en zal altijd van jouw zijn.

Karmen
29-5-2010
 Meld misbruik14-1-2009 21:02:36

Ik moet zeggen dat ik er helemaal niet aan gedacht heb om naar de notaris te gaan! :s Ik snap de rationele argumenten van hier beneden wel, hoor, maar het huwelijk is voor mij niet het op voorhand regelen van de scheiding. Het huwelijk is samen 1 worden. Als dat naïef is, is het maar zo. Als ik daar later geld door kwijt raak, is het maar zo. Ik zou niet kunnen trouwen met de gedachte de scheiding al geregeld te hebben. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich!

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik14-1-2009 21:03:03

Wij gaan binnenkort langs de notaris om advies. Dit is gratis, enkel een bezoekje en je bent helemaal ingelicht. Er bestaan dingen (ben de naam kwijt) dat je de langstlevende kan bevoordelen enzo. Wat is het beste om zo weinig mogelijk successierechten te moeten betalen bij overlijden enzo. Ik ben toch graag eerst goed ingelicht. Achteraf kan je ook nog een contract opstellen maar dan kost dit veel meer.
groetjes, Carolina

miek
21-3-2009
 Meld misbruik14-1-2009 23:33:06

Hebben ook een contract gezien vrij beroep met aansprakelijkheid... Ik vond het totaal niet romantisch, en helemaal niet leuk, maar als ik een ernstige beroepsfout maak (en failliet ga) wil ik niet dat mijn partner/ev kinderen ook alles kwijt zouden raken. Als je zelfstandig bent (of gaat worden) of een vrij beroep hebt: ZEKER doen; anders kan je idd voor het wettelijk stelsel gaan lijkt me.

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik14-1-2009 23:52:25

ik ben even onromantisch als 's'. Bij ons zal ook alles op papier staan, onder het motto "goede afspraken maken goede vrienden". Ik werk keihard, verdien goed mn boterham en als het ooit tot scheiden zou komen, dan moet mn ventje met z'n poten van mijn geld blijven. Klinkt verschrikkelijk hard, maar zolang mn ventje en ik daarin overeenkomen, kan het me weinig schelen wat anderen daarover denken.

Groetjes
K

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik16-1-2009 15:01:38

hey Evi

Mijn man ik hebben ook even nagedacht of we al dan niet een huwelijkscontract moesten laten opmaken, maar we hebben het uiteindelijk niet gedaan.
Wij hadden nog geen grote aankopen gedaan en we verdienden elk op enkele euro's na evenveel en zijn bedienden dus het nut was nogal ver te zoeken.
Een huwelijkscontract sluiten is interessant als je een groot verschil in inkomsten hebt, als je partner zelfstandig is of als de ene drie kwart van het vastgoed gaat financieren en de andere maar één kwart... Een huwelijkscontract maak je op voor het geval de andere je laat zitten en je als meerverdiener recht wil hebben op je volledig deel. Het klinkt cru nu over een scheiding na te denken, maar alle koppels die scheiden, hadden op hun trouwdag niet gedacht dat dit zou gebeuren.
Let wel op bij een huwelijkscontract als je geen kinderen hebt, want dan gaan zijn eigendommen als hij bijvoorbeeld komt te overlijden naar zijn ouders en dan zit je weer met een derde partij...
En als mensen geld geroken hebben, zijn ze ineens veel egoïstischer dan ervoor, zeker als ze er zelf niet breed voorzitten.
Wik het voor en na goed af en weet dat je tijdens uw huwelijk ook nog steeds een huwelijkscontract kan laten opmaken.

Groetjes!

candy
23-5-2009
 Meld misbruik19-1-2009 17:30:37

hoi

Ja het klinkt raar he om dit te doen.
Maar moest je ooit scheiden dan heb je het minst miserie.
Ik heb een zaak en ik kan niet anders dan een huwlijkscontract opstellen.
Want neem nu dat ik failliet ga zonder contract van scheiding van goederen .. dan kunnen ze alles nemen van mij en mijn man nemen. Dus ook het huis!!!

Meestal wordt dit ook gedaan als jij vb de meeste meubels hebt of hij heeft het huis gekocht enzo. Je moet de voordelen en nadelen aanvragen aan een notaris. Want moest er iets gebeuren met je man, dan kijken ze eerst of er een huwlijkscontract is.

candy
23-5-2009
 Meld misbruik19-1-2009 17:33:39

nog vergeten..
Oke het is misschien cru, maar ben je zeker als je trouwt met de man van je leven. En er gebeurd iets en hij steekt je buiten zonder iets.. dan heb jij nog iets want het staat op papier.
Dit is niet onromantisch, maar de harde realiteit. Je moet rekenen, ooit gaat je man dood of jij dood en je moet weten wat er dan gebeurd met je bezittingen voor je kinderen.. je bent dit moreel verplicht.

Ik zou gewoon advies vragen.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...