Terug naar overzicht
Wij zitten (zaten) met dezelfde vraag. Nu heb ik onlangs gehoord dat het allebei kan. In landen van Germaanse oorsprong zou het links zijn, en in de Romaanse cultuur rechts. Ik ga hem zeker links dragen, gewoon omdat ik liever links een ring draag. Mijn vriend verkiest rechts. Dus als we handjes geven, zijn onze ringen samen. :)Groetjes,Ann(21-02-09)
Hoi Ilse,ik heb me ook die vraag gesteld tot een collega van me zei: "draag je hem aan je linkerhand, dan draag je hem aan de kant van je hart" dat vond ik wel heel mooi. Ik denk dat het niet echt veel uit maakt hoor! Kies gewoon voor jezelf wat je het mooiste vind.Liefs,ook een Ilse
Dag Ilse,Blijkbaar hangt dit af van de regio waar je woont. In regio Antwerpen wordt die bijvoorbeeld rechts gedragen, maar in Oost-Vlaanderen links. Wij hebben lange tijd in het buitenland gewoond en daar draagt iedereen de trouwring links. Wij zullen onze ringen ook zeker links dragen. Ik vind het persoonlijk ook gemakkelijker omdat ik rechtshandig ben dus veel meer dingen met mijn rechterhand doe. Links zit die dus ietsje veliger. Maar uiteindelijk kan je dat zelf kiezen hoor denk ik! Vraag anders eens aan de pastoor (of op het gemeentehuis) voor jullie ceremonie.Veel succes!
Hoi Ilse,Mijn tante heeft een juwelierszaak en het eerste wat ze zei toen ik fier in de familie mijn verlovingsring toonde (die ik rechts droeg) was 'die moet je aan je linkerhand dragen zodat je rechterhand vrij is voor je huwelijksring'. Dus ik heb hem gewisseld van hand.Lijkt mij achteraf bekeken ook wel logisch want in de kerk moet je mekaar toch ook de rechterhand geven?Het kan natuurlijk inderdaad zijn zoals hieronder gezegd dat het van streek tot streek afhangt. Wij zijn van de kempen.GroetjesVicky 15/5/2010
Inderdaad, in de kerk zeg je 'geef elkaar de rechterhand', dus wij zullen hem rechts dragen, maar uiteindelijk kies je dit zelf!Groetjes,Véroniquehttp://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/
Bij ons zei de priester om hem links te dragen omdat dit de kant van je "hart" is...Groetjeselisadiana1@hotmail.com
Kies je zelf. Ik weet wel niet hoe het in de kerk zit. De kerk beschouwt links als slecht, dus daar zal het wel rechts zijn. Maar dat kan je daarna toch wisselen.Ook hangt het van je streek af. In sommige streken is het links, mijn ouders en schoonouders dragen hem allemaal rechts. Nu zijn die ook wel voor de kerk getrouwd, vandaar misschien. Wij dragen hem beiden links. De reden hiervoor is (toch bij mij, mijn man deed me gewoon na) dat als je een hand geeft en mensen nijpen hard dat dat pijn doet. Wij hebben grote ringen die niet egaal zijn. Ik draag hem ook aan mijn midden vinger ipv ringvinger omdat hij daar beter zit.
hey IlseOnze juwelier zei dat het afhankelijk was van de provincie.Antwerpen is rechts, Vlaams Brabant is rechts, Oost-Vlaanderen is links...Maar uiteindelijk doe je ermee wat je wil, niemand legt je wat op.Wij zijn van Oost-Vlaanderen en dragen hem rechts. Dat vinden wij gewoon praktischer.Groetjes
Is echt regiogebonden! In west en oost vlaanderen is het links, bij iedereen in mijn familie en vriendenkring, dus kies gerust!Succes!