Terug naar overzicht
tis te zien met welk huwelijkstelsel jullie willen trouwen.Willen jullie gewoon met het wettelijk stelsel trouwen, dan is het 'best' te trouwen voor jullie aankoop.Allez, tis te zeggen, dan moet je geen onnodige notariskosten dubbel doen.Maar wat ik je aanraad is: ga even langs bij de notaris, die kan alles heel goed uitleggen, en dan weet je meteen waar je aan toe bent...
Aankoop van een eigendom gaat sowieso via een notaris, daarin kan je perfect alles beschrijven.Dus in principe maakt het weinig uit.Maar aangezien je daar toch zult zitten voor de lening en het huis kan je evengoed de man alles in detail laten uitleggen.
we gaan met het wettelijk stelsel trouwen.
Hey,Het is beter om de acte te laten verlopen na het huwelijk. Hierdoor gaat het huis (na overlijden van een van de partners) naar de overblijvende partner en/of kinderen (afhankelijk van het stelsel dat je kiest). Wanneer je een huis koopt voor je huwelijk dan krijg je de volgende situatie (wij zitten in deze situatie):- je partner heeft een deel van het huis gekocht (in theorie) en jij een deel. Wanneer een van de partners sterf dan gaat het deel naar de ouders van diegene die overleden is (en niet naar de partner want die is er in therarie niet bij aankoop van het huis). Wil je dit voorkomen, dan moet je het huis laten opnemen in de huwelijksacte en dit kost u nog eens 360 euro.groetjesImke
Hoi,Bij het aankopen van je woning moet je zowieso naar de notaris. Indien je in de akte een 'tontine' laat opnemen, is er geen enkel probleem.Die tontine houdt in dat wanneer 1 van beide partners sterft, het huis VOLLEDIG eigendom is van de langstlevende.(en dus de ouders of familie van de overledene er geen enkele aanspraak op kunnen maken).Deze tontine vervalt automatisch op het ogenblik dat je trouwt.Wij hebben dit 2 jaar geleden zo in onze koopakte laten opnemen. heeft ons niks extra gekost (zelfs geen moeite want ging in 1 keer gewoon mee door). En ik ben nu blij dat wij nu ons huwelijk in 1 keer volledig kunnen doen.Er is hier over dit onderwerp nog al op het forum gesproken en héél veel mensen kennen blijkbaar dat principe van die tontine niet en gaan ervan uit dat je zowieso best kunt trouwen voor de wet.Je moet natuurlijk zelf doen waar je je het beste bij voelt, maar ik vond het een ideale oplossing bij ons.groetjesvicky15/05/2010
Eerst en vooral...met zo'n vragen ga je best naar een notaris voor gratis advies.De aankoopakte dient normaal te worden verleden binnen de 4 maanden na de compromis, dus je kan het in feite niet uitstellen.Wat zal het enige verschil zijn: 100 euro.Da is de opleg (boven standaardprijs van een huwelijkscontract) die je zal moeten betalen voor je contract waarbij jullie het wettelijk stelsel zullen aannemen én waarbij jullie dus beiden de onverdeelde helft zullen inbrengen in de huwgemeenschap.Groetjes en proficiat trouwens met de aankoop van de toekomstige echtelijke woonst!Lien
euhm, als je echt alleen maar het wettelijk stels wil, moet je zelfs geen huwelijksacte laten opstellen, dus is het 300 of 400 euro verschil.Maar vraag eerst na bij je notaris, want er is meer dan alleen maar de 'gewone' huwelijkstelsels. Wij hebben het wettelijk stelsel, maar met wat extraatjes...
@ vicky: dat geldt toch alleen maar als je het zuiver wettelijk stelsel wil hoor...
ik denk dat het makkelijker is te trouwen voor aankoop huis. Wij hebben het omgekeerd gedaan en geen nadelige gevolgen, maar sowieso moeten er na onze trouw aanpassingen gebeuren als wij niet volgens het wettelijk stelsel willen doen. Maar als je geen speciale wensen hebt, dan maakt het niet veel uit. De notaris maakt dat je ook beschermd bent als je nog niet bent getrouwd.Succes!Rebecca27/06/09
@ HeidiHieronder vermeldt Karen toch dat ze met het gewoon wettelijk stelsel zal trouwen...Vandaar dat ik mij hierop gebaseerd heb. GroetjesVicky
HelloWe hebben ook juist een gekochtWe hadden vroeger dan voorzien een huis gevonden maar we hebben ons geinformeerd en de notaris zei dat je een regel in de akte kunt laten zetten zodanig dat je beschermd bent tot je wordt tot je getrouwd bent.Dus maak het niet veel uitgroetjes
Hallo,Allereerst proficiat, 2 vliegen in één klap.Wij zijn nu aan 't bouwen, en trouwen pas in mei. De grond ed zijn dus eerst beschreven bij de notaris. Dit gaat perfect omdat je nadien toch een huwelijkscontract neemt en daar kan je huis perfect in worden opgenomen... Het hoeft dus niet persé tegelijk of eerst trouwen.Groetjes!Marion 15/05