TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sirene
25-4-2009
|
10-2-2009 15:04:14
Dag Heidi,
Je gaat dit uiteraard voor jezelf moeten uitmaken. Wij trouwen ook voor de kerk, maar in mijn ogen wil dit niet zeggen dat je het met àlle standpunten van de rooms-katholieke Kerk eens moet zijn. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik mij kan vinden in de "basis" van de geloofsleer, maar de "afgeleide" zaken niet noodzakelijk (de kwesties inzake homohuwelijken en euthanasie zijn voor mij bijv afgeleide zaken). Welke voor jou de belangrijkste zaken zijn, zul je misschien zelf even moeten bekijken.
Ik zie niet echt een probleem als je met bepaalde standpunten niet kan leven, voor zover die niet de grondvesten van het geloof betreffen. Eigenlijk zie ik het een beetje zo: ook je verloofde heeft minder goede eigenschappen, zoals iedereen, maar als die niet slaan op punten in zijn levenshouding die voor jou essentieel zijn, en jij daarmee kunt leven is alles toch in orde ? Misschien gaat niet iedereen hier akkoord met mij; anderen zeggen misschien dat het met het geloof anders is en je daar met alles akkoord moet zijn.
Bovendien zijn bepaalde standpunten enkel afhankelijk van de mening van de paus. Hij is weliswaar belangrijk, maar blijft een mens. Als er nu een andere paus zou komen met een ander standpunt over homohuwelijken en euthanasie, ga je dan ineens wel zonder problemen voor de kerk trouwen ? Het blijft in se toch hetzelfde geloof ?
Ik heb de indruk dat je niet bedoelt dat je tegen de "waarden" van de katholieke Kerk bent, maar tegen de wijze waarop deze worden doorgetrokken en geïnterpreteerd in bepaalde situaties. Persoonlijk vind ik dit iets anders, maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Groetjes
|
|
Van Gelder
18-8-2018
|
10-2-2009 15:32:24
Hey
Zelfs onze priester vertelde ons dat hij het dikwijls niet eens is met de gebruiken en standpunten van de Kerk, dus waarom zou jij er dan een probeem van maken? Dit is volkomen normaal hoor, het zou maar erg zijn, moesten we over alles hetzelfde denken en doen, het zou een saaie boel worden, niet? Ik zou dus zeggen, ga ervoor en zeker als je zelf katholiek bent, zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.
Groetjes Caroline
|
|
Heidi
4-7-2009
|
10-2-2009 15:37:59
Hey, dank je voor je antwoord S. Ik ben idd niet tegen de grondwaarden vd kerk, integendeel. Ik vind de kerk erg ingewikkeld en tegenstrijdig met sommige mensenrechten. Ik heb zulke mooie teksten in mijn misboekje staan en dan uiten ze zich op zo'n tegenstrijdige manier dat ik denk dat ze niet willen met de tijd mee gaan. Ik hoop alleen maar dat de kerk ook zal evolueren samen met de maatschappij inzake de belangen van IEDERE medemens... En integenstelling tot andere waarden en normen, euthanasie en homohuwelijken zijn voor mij absoluut geen bijzaak maar hoofdwaarden.. Wordt er zelf mee geconfronteerd... Groetjes.
|
|
Karmen
29-5-2010
|
10-2-2009 18:41:51
Ikzelf heb inderdaad beslist niet voor de kerk te trouwen om gelijkaardige redenen. Ik heb nooit superkatholiek geweest, maar hoe ouder ik word, hoe meer mijn eigen meningen niet stemmen met die van de kerk. Het leek me dan ook maar logisch niet voor de kerk te trouwen. Jammer van de kerk als gebouw, want die moet ik dus missen. Maar het instituut Kerk zal ik echt niet missen. Trouwen tegen mijn waarden, het wringt gewoon te hard, ik kan het niet.
|
|
veronique
13-9-2008
|
10-2-2009 19:15:27
Idem als Karmen hier... wij gaan zelf een viering voorbrengen. Inderdaad spijtig genoeg niet in een kerkgebouw, maar mijn gevoel tegen de Kerk is te sterk om 'het er maar bij te nemen'. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je eens bij de mensen van 'Rent-a-Priest' moet langsgaan. Dat zijn (oa) priesters die het niet eens zijn met de tegenwoordige gang van zaken in de Kerk, maar de huwelijken die ze afsluiten kunnen wel kerkelijk ingeschreven worden, geloof ik. Veel plezier vooral!
|
|
patricia
26-7-2008
|
10-2-2009 21:29:47
Hey, In dit opzicht wil ik je een goede raad geven. Praat eens met de mensen van "de goede herder" van Dendermonde. Die zijn het ook niet eens met bepaalde dingen. Wij hebben met deze mensen onze huwelijksviering gedaan en ik moet zeggen dit was HET hoogtepunt van onze dag! Zij zijn niet van rent-a-priest maar doen vieringen op elke lokatie! ik ben superblij dat wij voor hen gekozen hebben. Na een gesprek met deze mensen zal je direkt weten wat hun standpunt is. Ik hoop dat dit jullie kan helpen. Groetjes, Patricia
|
|
Liesbeth
17-5-2008
|
11-2-2009 9:11:41
Hey Heidi
Voor de kerk trouwen, wil in mijn ogen niet zeggen dat je akkoord gaat met elke stelling of gebeurtenis die zich bij hen voorgedaan heeft. Net zoals alles heeft ook een geloof dingen waar je u perfect in vindt en dingen waar je u helemaal niet in vindt. Vergelijk het een beetje met een politieke partij? De voornaamste standpunten volg je, maar er zullen altijd dingen zijn waar je niet achter staat. Of vergelijk het met je relatie? Ook al hou je enorm van je verloofde, dat wil daarom niet zeggen dat je alles wat hij zegt of doet ook zelf vindt. Voor mij was het een uitgemaakte zaak dat ik niet enkel wettelijk wilde trouwen. Voor mij is dat niet meer als een puur zakelijk contract. Trouwen voor de kerk was een logisch gevolg. Het is de godsdienst die het dichtste bij mijn opvoeding ligt en die een belangrijk fundament is in onze Westerse wereld. Tuurlijk hebben ze enkele zwaar verouderde standpunten, waar ik mij helemaal niet in vind net zoals elke godsdienst die heeft, maar zoals ik hierboven al zei, je hoeft die niet klakkeloos over te nemen, toch? Wij zijn gelovig, maar niet kerkelijk. Wij gaan niet wekelijks naar de mis, maar zien de kerk wel als tussen’persoon’ tussen dat magische en onbeschrijfbare. Het klinkt allemaal zo gemaakt hé :-), maar soit ik wil maar zeggen dat puur realistisch naar de wereld kijken niet serieus is. Hoe verklaar je anders dat je van iemand kan houden? Voor mij is de kerk het gebouw waar ik het gevoel heb gesterkt te worden door datgene waar ik in geloof. En elke mens in de kerk zal zijn geloof anders benoemen en zich anders voorstellen. Denk er inderdaad eens over na wat je eigenlijk wil, maar viseer je er niet op. Een geloof is niet iets om je op vast te pinnen en alles letterlijk te nemen, voor mij is het een buikgevoel dat je zelf aankleedt. Natuurlijk ben je om te trouwen met twee. Als je verloofde echt niet voor de kerk wil trouwen, kan je hem niet verplichten natuurlijk. Weet wel dat er nu ook kerkelijke huwelijken zijn tussen een gelovige en een niet-gelovige. Misschien is dat een optie? Til er in ieder geval niet te zwaar aan. Geniet van elkaar en van het ‘verbond’ dat jullie gaan aangaan, want het is iets prachtigs! Nog veel succes!
|
|
Karen
4-7-2009
|
19-3-2009 14:40:56
Hey, Dat is iets dat je zelf moet uitmaken,samen met je partner bespreken. Ik wilde absoluut niet voor de kerk trouwen,ik ben totaal niet gelovig en daarom hebben wij een viering gekozen via uvv.Daar voelen wij ons goed bij,maar iedereen heeft natuurlijk een ander standpunt;
Groetjes Karen.
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |