TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
ellen
4-7-2009
|
12-2-2009 12:02:21
hey,
wij hebben ook zo een kort momentje voorzien... wij steken kaarsen aan en leggen een roos neer.
ik had graag een zelf geschreven tekst naar voor gebracht over mijn pepe, maar ga dit toch niet doen omdat ik dit niet ga kunnen denk ik en ook omdat het te confronterend is voor mijn ma en meme.
misschien wordt er wel een tekstje voorgelezen.
groetjes ellen.
|
|
Ann
21-2-2009
|
12-2-2009 12:11:07
Da's een moeilijke vraag, Aurelie...Want zo'n herdenkingsmoment is erg mooi, alleen mag het jullie en de familie niet te droevig maken. Ik denk dat het moeilijk wordt om daar een evenewicht in te vinden. Misschien kunnen jullie ballonnen oplaten bij het buitengaan met een mooi tekstje aan of zo?
Groetjes, Ann (21-02-09)
|
|
Amaryllis
7-8-2009
|
12-2-2009 12:16:44
Dag Aurelie,
Vorig jaar is mijn schoonpapa heel onverwacht overleden. Het is allemaal nog zo nieuw en wij hebben een beetje overlegd met de schoonmama of en hoe we dat zouden vermelden in de mis. Uiteindelijk gaan wij gewoon tijdens de voorbeden verwijzen naar de overleden en in het bijzonder ' naar papa , die op deze dag zo gemist wordt' of zoiets. We overwogen ook nog om met ons 2 even langs 't kerkhof te gaan, maar daar zijn we nog niet helemaal uit...misschien wordt dat dan tè zwaarmoedig?
GRoetjes, Amaryllis 07-08-09
|
|
Van Gelder
18-8-2018
|
12-2-2009 14:19:59
Hey
Ik begrijp dat jullie tijdens jullie trouwviering even willen stilstaan bij de overledenen. Wij doen dit ook, maar verwijzen ernaar tijdens de voorbeden, gewoon redelijk algemeen. Als je er dieper op in gaat gaan, denk ik dat je altijd wel mensen verdrietig gaat maken. Het is mooi dat je hier wat de aandacht op wil vestigen, deze mensen niet vergeten, maar ik zou dit niet doen. Jullie trouw moet een vreugdevolle belevenis blijven en er zullen misschien al traantjes vloeien van ontroering. Wat ik wel vind dat je kan doen is vermelden tijdens de viering dat je in het buitengaan ballonnen oplaat ter nagedachtenis van... Hopelijk vind je de juiste oplossing.
Groetjes Caroline
|
|
Imke
4-4-2009
|
12-2-2009 16:54:24
hey, wij hebben op de achterkant van ons misboekje een klein herdenkingstekstje getypt. zo maken we de mis zelf niet triestig maar weten de mensen wel dat we miijn vader heel hard missen op die mooie dag
Groetjes
Imke
|
|
Caroline
9-5-2009
|
12-2-2009 21:10:58
Ik was laatst in een viering waar de bruid haar beste vriendin (tevens haar getuige) verloren had in een auto-ongeval. Bij het binnenkomen (intredelied) is zij vooraan op het altaar een kaarsje gaan aansteken. Mij was het niet direct duidelijk. De priester verwees naar dit kaarsje in de homilie: x heeft een kaarsje aangestoken omdat ze iemand mist, ze mist ... kort maar heel mooi. Tijdens de voorbeden werd ook nog even verwezen. Veel succes!
|
|
ilse
4-7-2009
|
12-2-2009 22:54:53
Wij gaan in onze viering (met RAP) de pastoor in het voorwoord kort laten vermelden dat we aan het begin van de viering een kaars aandoen ter nagedachtenis van degenen die er helaas niet meer bij kunnen zijn, maar wel aanwezig zijn in gedachten. Deze kaars blijft ook de hele viering branden als 'sybomische aanwezigheid'. We noemen geen namen, maar iedereen weet naar welke personen we verwijzen (zowel mijn mama als bompa zijn reeds overleden) Veel succes met je keuze, maar neem iets waar jullie zich het beste bij voelen. Groetjes Ilse
|
|
Annelies
13-6-2009
|
13-2-2009 0:28:31
Onze beide papa's zijn gestorven, maar ook onze grootouders en vorig jaar ook nog een close nonkel. Wij gaan ook werken met ballonnen. 3 op precies te zijn. Elk eentje voor onze papa en de 3e voor alle anderen.
Wij hebben geen kerkelijk huwelijk, maar wel een alternieve viering (voorgedragen door een vriendin van mij ipv pastoor of dergelijke). Bij de 'verwelkoming' zal mijn vriendin aanhalen dat deze drie ballonnen symbool staan voor iedereen die er die dag niet bij zullen zijn.
Bij het ondertekenen van ons (nep) huwelijksregister zullen wij op de kaartjes aan de ballon onze namen schrijven en staat er de tekst op gedrukt 'wij hebben JA gezegd'.
Nadat het liedje gedaan is met onze ondertekening is er een itemke in ons ceremonieboekje 'voor wie er vandaag niet bij kan zijn'. Daarin verteld mijn vriendin dat ons huwelijk een bijzondere stap is, ook voor onze familie en dat net vandaag het gemis voor onze papa's (en alle anderen) des te groter aanwezig is. Daarna schets ze eventjes dat het verlies ons echter ook wel gevormd heeft tot de mensen wie we vandaag zijn én dus eigenlijk als het ware de 'positieve' kant er van toelicht. (klinkt wel raar om het zo te omschrijven, maar we zijn onze papa's op jonge leeftijd verloren en dus hebben we met dit verdriet en gemis heel bewust moeten omgaan en opgroeien).
Ze vertelt er ook bij wat er op de kaartjes stond die aan de ballonnen hing en waarom we ze hebben losgelaten.
Bij ons nemen onze overledenen dus eigenlijk wel een heel duidelijke plaats in, maar ik zou het niet anders willen. Mijn vriend en ik zitten ook in perfect dezelfde situatie en het gaat dus allemaal voor ons beide op. Ik zou het misschien niet zo nadrukkelijk doen, moet de papa van mijn vriend er nog wel zijn.
Aan de andere reacties merk je dat iedereen er een beetje met zijn eigen manier mee om gaat. Ik denk niet dat hier een juist of fout voor is. Ik weet nu al dat mijn mama gaat wenen, maar dat is niet omdat het voor haar te confronterend is, maar wel omdat ze het mooi vind dat ook zij op de dag van ons huwelijk een plaatsje krijgen en verdienen.
Dat is naar mijn mening het enige waar je wat mee op moet passen. Als het verdriet nog heel 'vers' is, dan zou ik het heel wat soberder houden.
Hopelijk ben je er iets mee.
Groetjes
Annelies
www.annelies-wesley.bruiloftsite.nl
|
|
Heidi
13-9-2008
|
13-2-2009 12:26:54
mijn papa was 4 jaar voor onze trouw gestorven. en mij heeft het uiteindelijk heel goed gedaan om het een plaats op onze dag te geven. wij hadden een alternatieve viering gedaan thuis (alles zelf, ook zelf gelezen) en als inleiding heb ik een kaars aangestoken en een heel toepasselijk gedicht voorgelezen (je zou er bij geweest zijn...) ook een toepasselijk muziekje op de achtergrond. En het gedicht was vaag genoeg om voor iedereen te kunnen gelden, maar iedereen wist wel over wie het ging. (ook mijn opa is 10 jaar geleden overleden) na de viering hebben we ook ballonnen opgelaten.
De dag na onze trouw, ben ik wat roosjes (die ik in overvloed had) op het graf gaan zetten, en toen kwamen de echte traantjes pas...
Iedereen heeft ons gezegd dat het een mooie tekst was, en zeker niet te zwaar.
mijn ervaring is, doe er zeker iets mee, laat het niet als een zwaard boven jullie hoofden hangen op de dag zelf omdat jullie het niet uitspreken. Maar hoe jullie het uitspreken, kies je zelf...
Groetjes heidi 13/09/2008
|
|
Sarah
30-5-2009
|
13-2-2009 17:33:20
Wij zijn van plan om een liedje ter herdenking van onze grootouders te laten spelen in de mis. Dat zal dan ook duidelijk aangehaald worden door de pastoor. Bovendien gaan we bloemstukken voor in de kerk nemen die nadien op de graven van onze grootouders gezet kunnen worden. Is gewoon een kwestie van rekening te houden met de pot waarin je ze koopt he :-) Als je dit wil, kan je dat ook met je bruidsboeket doen.
Succes, Groetjes, Sarah
|
|
sarah
17-5-2008
|
15-2-2009 8:19:27
Ik heb dit niet openlijk gedaan, maar ben de dag na de trouw s'morgens heel vroeg naar het kerkhof gegaan en heb er mijn bruidsboeket gelegd.
Ik ben redelijk veel bezig met 'leven na de dood' aangezien ik 'entiteiten' kan voelen. Klinkt misschien raar, maar vergelijk het een beetje met ghost wisperer. (uiteraard niet zo als op tv he, maar in héééél afgezwakte vorm)
Je overleden personen gaan die dag gewoon bij je zijn. Probeer er eens voor open te staan en let eens op de kleine dingen.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|